Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Discours van Activering en Actief Burgerschap
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Besluitvorming in OCMW
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Inhoud van deze synthese :
Kamerleden en mensenrechten
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Succes- en faalfactoren
Het opleidingsprofiel:
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
Jeugdsubculturen en beleid?
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Kinderrechten als brug
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
ARMOEDE Kinderarmoede. Inhoudstabel Auteurs Inleiding Kinderarmoede: een probleem van herverdeling Kinderrechten en de herontdekking van de armoede Kinderrechten.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
BTC Marc Colpaert.  INTER (homines et natura)  Mijn zien is beperkt (film Raimon Panikkar)  Je suis ici en passant…  On-verschil-ligheid.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
23 juni 2017.
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Collectieve transitie en veerkracht
Hoera, we doen aan inclusie!
Van object van zorg naar mensenrechten
Presentatie vakdidactiek 3
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Inspiratiesessie 15 februari 2017
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
PVF vanuit mensenrechtenperspectief: de draagwijdte van art. 19 VRPH
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Het VN-verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap als referentiekader voor de persoonsvolgende financiering van zorg en ondersteuning: een aanzet Prof. dr. Rudi Roose Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Colloquium 18 mei 2018

Van een sociaal naar een rechtenmodel Raticificering van VN verdrag als een belangrijke vooruitgangsbeweging Van een medisch naar een sociaal naar een rechtenmodel Erkenning van “disability” en “impairment” “Nothing about us without us” (Harpur, 2012) Hard law: verplichtingen voor de overheid! Van een sociaal naar een rechtenmodel

Beperkingen van rechten Beperkingen van een mensenrechtenbenadering (Sen, 1999) Legitimiteitskritiek Culturele kritiek Coherentiekritiek: samenhangende plichten Cf. PVF als deel van realisatie van de rechten van personen met een beperking (cf. Theunis, 2016). Beperkingen van rechten

Discussie over verschillende lezingen van rechten Maar coherentiekritiek is ruimer dan vraag naar ’installeren van een model’ (vb. PVF) Vraagt ook kritische lezing over de relatie tussen ‘toekennen van rechten’ en ‘tot je recht komen’ Vraagt discussie over verschillende lezingen van rechten Technische lezing Sociaal politieke lezing Discussie over verschillende lezingen van rechten

Technische lezing Individuele lezing van rechten ‘Geloof in rights talk’: installeren van PVF is vertaling van recht op onafhankelijk leven en autonomie Meer rechten = erkenning burgerschap Autonome burger is een goede burger Technische lezing

Technische lezing Momenteel sterk aanwezig: focus op rechtenethiek Sterke juridisering en contractualisering Die voorbijgaat aan contextualisering (cf. kritieken Sen) Waarbij mensen niet noodzakelijk tot hun recht komen Cf. Discussie kinderrechten Concreet probleem: wegknippen van pedagogiek en verengen van zorg tot leveren van aanbod (het onpedagogische van vraaggestuurde zorg) Technische lezing

Sociaal politieke lezing Rechten in context ‘Lived citizenship’ (cf. Warming & Fahnoe, 2017) Relationeel burgerschap ipv autonoom burgerschap (cf. Pols, 2006). De ontwetende burger (cf. Rancière) Niet enkel waarborgfunctie van recht maar ook beleidsfunctie/hefboomfunctie op verschillende niveau’s Beleid - praktijk Van autonomie naar interdependentie Rechtenethiek en zorgethiek Sociaal politieke lezing

Realisatie lived citizenship in de praktijk van de zorg voor personen met een beperking Rechten als hefboom om verplicht debat te voeren over menselijke waardigheid Startpunt ipv eindpunt van dialoog (Roose, 2006). Ook debat over PVF zelf Zoektocht naar erkenning autonomie maar in verbondenheid en solidariteit (koude en warme solidariteit) Ontwikkeling pedagogiek: hefbomen liggen ook in VN verdrag zelf, cf. verwijzing naar armoede in de preambule Onze interesse

De CA als inspiratiebron/ zoektocht De Capabilitybenadering als ‘vertaling’ of ‘verdieping’ van mensenrechten (Cf. Tirions, Blok en den Braber, 2018). “…the premise that development is fundamentally about improving the well-being and agency of people, by expanding the choices and opportunities they have.” (Sen, 2009) Menselijke waardigheid hierin essentieel: een in te vullen concept door mensen, waarbij “A life that people have reason to value = ‘dat redelijkerwijs de moeite waard is’” centraal staat. Dit krijgt pas betekenis in het handelen: welk soort pedagogiek wordt ontwikkeld? De CA als inspiratiebron/ zoektocht

Kijken naar de black box Hoe wordt menselijke waardigheid gerealiseerd? “Situated preferences” - “Adaptive preferences” dus nood aan tegenspraak ipv enkel ‘leveren van goederen’ Beleid en praktijk als positieve of negatieve conversiefactoren: black box? Eerste bevindingen doctoraat Toon Benoot wijzen op paradoxale elementen Kijken naar de black box

Voorlopig besluit van een eerste aanzet Erkenning belang VN verdrag en belang van rechten Als hefboom voor beleid en startpunt van dialoog Noodzaak om te kijken voorbij ‘toekenning’ en ‘nog niet goede implementatie’ Voortdurende spanning die moet blijven Noodzaak aan ‘pedagogiek’ voorbij individuele rechtendiscours. Voorlopig besluit van een eerste aanzet