Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie 5 jaar werkzaam in de farmaceutische industrie 1997 bewuste overstap naar het onderwijs Sinds 1997 verbonden aan de PTS boom
Mijn loopbaan Aangenomen om de afdeling TSO chemie terug leven in te blazen Lesopdracht bestond uit het geven van analytische chemie en chemische technologie Huidige lesopdracht: toegepaste chemie/ analytische chemie/labo procestechnieken Verantwoordelijk voor de GIP en stage in de afdeling techniek wetenschappen en industriële chemie
Bijscholingen Chemische technologie was onbekend. Erg verouderd leerplan Opleidingen bij acta en AP Plantyn Via de opleidingen kwam ik in contact met de industrie Stage voor leerkrachten bij Evonik
Resultaat van de bijscholingen Chemische technologie werd omgevormd tot het vak procestechnieken De opleiding TSO chemie: leerlingen voorbereiden op verdere studies Voorbereiding op de jobmogelijkheden na het 6de jaar Samenwerking met de industrie is een duidelijke meerwaarde.
Samenwerkingen industrie Bedrijfsbezoeken Stages Opendeurdagen Organisatie van bedrijfsavonden
Andere samenwerkingen Opleidingen via RTC Acta Jarenlange samenwerking met AP Plantyn
Stagebeleid voor TSO Chemie 14 daagse kijk-en observatie stage De leerlingen Motiveren hun keuze tussen labo- of procestechnologische omgeving Zoeken zelf een stageplaats en stellen hiervoor sollicitatiebrieven op De leerlingen schrijven over hun stageactiviteiten een eindwerk De leerkrachten Begeleiden de leerlingen in hun zoektocht naar een stageplaats Stagebezoeken Begeleiding bij het schrijven van het eindwerk
Samenwerking hogeschool/ACTA Doelen Praktijkgerichte opleidingen ter verduidelijking van de theorie Leerlingen laten kennismaken met de werking van een hogeschool
Besluit : Waarom vinden we deze samenwerkingen zo belangrijk? Win-win situatie voor onderwijs en bedrijven Inbreng van bedrijven kunnen opleidingen meer uitdagend maken Voor de leerlingen: Worden beter voorbereid op hun latere toekomstmogelijkheden Bewustwording van het belang van attitudes
Besluit : Waarom vinden we deze samenwerkingen zo belangrijk? Voor de leerkrachten Opleidingen zijn noodzakelijk om de leerlingen te blijven boeien Leerplandoelstellingen worden op regelmatige basis aan de praktijk getoetst Voor de bedrijven: Weten welke scholen kwaliteitsvolle opleidingen aanbieden Inbreng in leerplandoelstellingen Maken reeds kennis met de werknemer van de toekomst
Dank u wel voor uw aandacht Vragen worden met alle plezier beantwoord