Naschoolse kortopvang in de scholen
IBO ‘t Pagadderke Aangestuurd en gecoördineerd door het Sociaal Huis Voor en naschoolse opvang, schoolvrije dagen en vakantiedagen Erkend en gesubsidieerd door FCUD 3 locaties - 167 opvangplaatsen Bornem - 100 plaatsen Hingene - 52 plaatsen Mariekerke - 15 plaatsen 19/11/2018
Capaciteitsprobleem Stijgende instroom en vraag → capaciteitsprobleem in 2 locaties op de piekmomenten tussen 15.40 uur en 17.30 uur Beleidskeuze: iedereen die opvang nodig heeft moet deze ook krijgen Naschoolse kortopvang in 3 scholen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.40 uur tot 17.30 uur 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Organisatiestructuur IBO ‘t Pagadderke Sociaal huis Coördinatie Sociaal Huis Erkende opvang Gesubsidieerd door FCUD Kortopvang Gemeente Sinds 2011 – 2012 Coördinatie Jeugddienst Gemelde opvang Personeelskost Vergoeding VW & PWA Vormingsbudget Sociaal Huis Administratie Huishoudelijk reglement Inschrijvingen Inkomsten Werkingsmiddelen kortopvang 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Organisatie Gemiddeld aantal kinderen dat opgevangen wordt in de scholen: OLVP lagere school: 75 kinderen Sint-Bernardusschool: 65 kinderen 40 lagere schoolkinderen 25 kleuters (extra zorg nodig) Huveneersbasisschool Wintam: 16 kinderen 10 lagere schoolkinderen 6 kleuters 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Organisatie Opvang in de scholen → Gebonden aan de schoolinfrastructuur: Refter Speelplaats Turnzaal → Gebonden aan de schoolregels Spelmateriaal van de school + eigen spelmateriaal Uitgebreid aanbod knutselmateriaal 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Organisatie Coördinatie: 2 halftijdse personeelsleden jeugddienst Begeleiding: 13 PWA’ers + 3 vrijwilligers Kinderen uitschrijven Klaarzetten en opruimen van de refter Uitdelen koek, thee / water Toezicht refter en speelplaats Algemene zorg: ruzies, pleisters, plasjes en natte broekjes, … → Forfaitaire vergoeding: 4,10 € per uur 12 animatoren: vrijwillige studenten / schoolverlaters / leerkrachten Begeleiden van een sport-, spel- of knutselactiviteit Leerkrachten stellen hun klas ter beschikking voor huiswerk en rustige activiteiten (lezen, kleuren, schilderen, strijkparels, …) → Forfaitaire vergoeding: 20 € per prestatie (voorbereiding + begeleiding) 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Opvangverloop 15.30 uur: begeleiding zet de refter klaar 15.40 uur: leerkrachten verzamelen de kinderen en vullen de aanwezigheidslijst in De kinderen krijgen een koek, water of thee Vrije invulling van hun vrije tijd !!! Mogelijkheid om huiswerk te maken Spelen !!! Vrij spel Begeleid spel door een animator 17.10 uur: opruimen en verzamelen om naar ‘t Pagadderke te gaan 17.20 uur – 17.30 uur: de kinderen worden naar ‘t Pagadderke gebracht, met het busje of te voet 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Afsprakennota: de scholen zijn verantwoordelijk om de kinderen tot in de opvang te brengen en de aanwezigheidslijsten in orde te maken PWA cheques worden via de scholen aangevraagd en door de gemeente betaald. Hierdoor kunnen zij meer uren worden ingezet. Constante evenwichtsoefening: vrije tijd ≠ schoolregels Goede communicatie met directie én leerkrachten is nuttig om begrip te krijgen voor onze aanwezigheid na de schooluren → onszelf gaan voorstellen op de personeelsvergaderingen, sindsdien merkbare attitudewijziging van de leerkrachten naar ons toe! 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Sterktes Ondanks beperkte middelen streven we toch naar maximale kwaliteit Animatoren → Ter ondersteuning van onze begeleiding → Leuk, kwalitatief, divers en uitgebreid vrije tijdsaanbod → Mogelijkheid van participatie van leerkrachten Spelmateriaal en uitgebreid aanbod van knutselmateriaal Vormingen voor begeleiding en animatoren → teamvergaderingen, communicatievaardigheden, EHBO, ondersteuning en inspiratie bij spelvoorbereidingen, … Permanente ondersteuning van de teams op de werkvloer Teambuilding en attenties ter bedanking en motivering 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Sterktes Resultaat van onze inspanningen: tevreden kinderen → tevreden ouders → tevreden scholen 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Uitdagingen Veel tijd en energie in vorming, motivering en ondersteuning van onze begeleiding (PWA’ers en vrijwilligers) Vaak niet het juiste profiel → strengere selectie intakegesprek + proefperiode Bewaken van de sfeer binnen de teams + permanente ondersteuning en leiding op de werkvloer blijft hoofdtaak coördinatoren Sterk wisselende ploegen: coördinatoren moeten steeds opnieuw beginnen Geëngageerde, gemotiveerde en bekwame mensen vinden is niet evident! Engagement voor 4 dagen / week + betrokkenheid bij vormingen → “Moderne” vrijwilliger is eerder taakbetrokken Op de markt, aan de schoolpoorten, lokale magazines, website, binnenkort ouderraad en via nieuwsbrieven scholen 19/11/2018
Kortopvang in de scholen Uitdagingen Nieuwe richtlijnen directeur RVA Mechelen: werkzoekenden met werkloosheidsuitkering krijgen geen toelating meer om als vrijwillige begeleider / animator te werken → PWA Minieme instroom nieuwe kandidaten vanuit PWA kantoor Bornem Aanwezigheid in de infrastructuur van de scholen zorgt soms voor spanning → Sterk afhankelijk van school tot school Financiële en organisatorische afhankelijkheid voor het werkbudget → Dit zal in de toekomst opgelost worden door samenvoeging 19/11/2018
Bedankt voor uw aandacht! - Vragen? 19/11/2018