Small Basic Console deel 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements


PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 1 maart Universiteit Leiden.
Programmeren met Alice
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Een paar programma’s met een aantal basisprincipes.
Arduino project.
Gestructureerd programmeren in C
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
VBA en VBS Een introductie.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Computervaardigheden Hoofdstuk 4 — Scripting (Let op: dit is enkel voor studenten Biologie.)
Hoofdstuk 6: Controle structuren
December 2001Eiffel sessie 21 Gestructureerd programmeren selecties en iteraties oefening met Eiffelbench 4.5 Voorkeursopbouw van systemen informatie-,
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Frank Stalpers en Ad Baars
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Herhaling: For, While en Do
SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Datastructuren Sorteren, zoeken en tijdsanalyse
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
Hypergeometrische verdeling Snel en foutloos. Hypergeom Twee mogelijkheden: wel / niet Geen vaste kans Vast aantal ‘pogingen’ n (steekproef) Alleen aantal.
Start Stap 1 Beginsituatie Stap 2 Stap 3 Einde Eindsituatie OPEENVOLGING.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
Javascript. Vandaag Samenvatting vorige les PSD's Random Array's Herhalingen – For-loop – While-loop.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Programmeren.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Kennismaking met programmeren
Beste ath 4..
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Kennismaking met programmeren
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
Instructie geven en uitvoeren
Kennismaking met programmeren
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Kennismaking met programmeren
Programmeren in de Klas
Kennismaking met programmeren
Begroten & Budgetteren
Small Basic Console deel 2
Small Basic Console deel 2
Nim, een strategisch spelletje
Small Basic Console deel 2
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Software Development fundamentals
Small basic - text console
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Small Basic Console deel 2 De les van vandaag …. Vooruitzicht toetsen en lesstof 3e trimester Activerende opdracht Aansluiten bij vorige lesstof Introductie van een nieuwe structuur categorie Introductie van de bijbehorende Small Basic broncode Oefeningen maken Vragen ?

Small Basic Console deel 2 3e trimester: uitbreiden kennis van PSD’s en Small Basic Iteraties Variabelen en Constanten Initialisatie Arrays Functies – subroutines Gebruiksklare objecten (methods en properties) Programmeer technieken (sorteren en zoeken) CP5: Theorie toets CP6: Practicum, omzetten van een tekstuele opdracht naar een PSD en Small Basic broncode met alle kennis en technieken die zijn opgedaan in trimester 2 en 3

Activerende oefening 1A 2A 3A 4A 5A 1B 2B 3B 4B 5B 1C 2C 3C

Categorieën Sequentie A Verbod SCHRIJF “Hello World” SCHRIJF “Het resultaat is: ”; RES LEES “Voer getal A in: ”; A Gebod B RES:= A * B Selectie Ja Nee Conditie C Informatief

Small Basic broncode TextWindow.WriteLine("Hello World!") ' Schrijven naar het scherm TextWindow.WriteLine("Hello World!") ' Het inlezen van een tekst TextWindow.Write("Voer je naam in: ") NAAM = TextWindow.Read() ' Schrijven naar het scherm met inhoud variabele TextWindow.WriteLine("Hallo "+NAAM+" hoe gaat het?")

Small Basic broncode TextWindow.Write("Voer straal R in: ") ' Het inlezen van een getal TextWindow.Write("Voer straal R in: ") R = TextWindow.ReadNumber() ' Een simpele berekening OMTREK = 2 * Math.Pi * R ' Schrijven naar het scherm met inhoud variabele TextWindow.WriteLine(“De omtrek is: " + OMTREK)

Small Basic broncode ' Broncode voor wat overblijft (bijv. ongeldig) 'Het maken van een uitgebreid keuze menu If (KEUZE = 1) Then ' Broncode voor keuze 1 EndIf ElseIf (KEUZE = 2) Then ' Broncode voor keuze 2 ElseIf (KEUZE = 3) Then ' Broncode voor keuze 3 Else ' Broncode voor wat overblijft (bijv. ongeldig) De gele pijl markeert het begin en einde van de IF instructie. Alles wat er tussen staat wordt heeft met de beginconditie te maken.

Nieuwe Categorie: Iteraties (= herhaling) VOOR A:=1 TOT 10 [STAP 2] Vast aantal keren herhalen. Veel gebruikt tijdens het tekenen van de figuren met de turtle in CB2. ZOLANG (conditie) DOE Herhalen net zolang een conditie waar is. Hiermee kun je bijv. blijven inlezen totdat een specifieke waarde wordt ingetypt. TOTDAT (conditie) DOE Herhalen totdat een conditie waar is. Is vaak lastiger dan de conditie testen vooraf (zie ZOLANG)

Small Basic broncode For A=1 To 10 Step 2 ' do something 1 ' do something etc. EndFor De groene pijl markeert een aantal regels die er zomaar staan. Een enkele quote ‘ maakt het tot commentaar tekst De gele pijl markeert het begin en einde van de For loop. Alles wat er tussen staat wordt herhaald.

Small Basic broncode While (A > B) ' do something 1 ' do something etc. EndWhile N.B. Ergens in die loop moet wel broncode voorkomen die de conditie een keer onwaar maakt om een oneindige loop te voorkomen !! De groene pijl markeert een aantal regels die er zomaar staan. Een enkele quote ‘ maakt het tot commentaar tekst De gele pijl markeert het begin en einde van de While loop. Alles wat er tussen staat wordt herhaald.