Small Basic Console deel 2 De les van vandaag …. Vooruitzicht toetsen en lesstof 3e trimester Activerende opdracht Aansluiten bij vorige lesstof Introductie van een nieuwe structuur categorie Introductie van de bijbehorende Small Basic broncode Oefeningen maken Vragen ?
Small Basic Console deel 2 3e trimester: uitbreiden kennis van PSD’s en Small Basic Iteraties Variabelen en Constanten Initialisatie Arrays Functies – subroutines Gebruiksklare objecten (methods en properties) Programmeer technieken (sorteren en zoeken) CP5: Theorie toets CP6: Practicum, omzetten van een tekstuele opdracht naar een PSD en Small Basic broncode met alle kennis en technieken die zijn opgedaan in trimester 2 en 3
Activerende oefening 1A 2A 3A 4A 5A 1B 2B 3B 4B 5B 1C 2C 3C
Categorieën Sequentie A Verbod SCHRIJF “Hello World” SCHRIJF “Het resultaat is: ”; RES LEES “Voer getal A in: ”; A Gebod B RES:= A * B Selectie Ja Nee Conditie C Informatief
Small Basic broncode TextWindow.WriteLine("Hello World!") ' Schrijven naar het scherm TextWindow.WriteLine("Hello World!") ' Het inlezen van een tekst TextWindow.Write("Voer je naam in: ") NAAM = TextWindow.Read() ' Schrijven naar het scherm met inhoud variabele TextWindow.WriteLine("Hallo "+NAAM+" hoe gaat het?")
Small Basic broncode TextWindow.Write("Voer straal R in: ") ' Het inlezen van een getal TextWindow.Write("Voer straal R in: ") R = TextWindow.ReadNumber() ' Een simpele berekening OMTREK = 2 * Math.Pi * R ' Schrijven naar het scherm met inhoud variabele TextWindow.WriteLine(“De omtrek is: " + OMTREK)
Small Basic broncode ' Broncode voor wat overblijft (bijv. ongeldig) 'Het maken van een uitgebreid keuze menu If (KEUZE = 1) Then ' Broncode voor keuze 1 EndIf ElseIf (KEUZE = 2) Then ' Broncode voor keuze 2 ElseIf (KEUZE = 3) Then ' Broncode voor keuze 3 Else ' Broncode voor wat overblijft (bijv. ongeldig) De gele pijl markeert het begin en einde van de IF instructie. Alles wat er tussen staat wordt heeft met de beginconditie te maken.
Nieuwe Categorie: Iteraties (= herhaling) VOOR A:=1 TOT 10 [STAP 2] Vast aantal keren herhalen. Veel gebruikt tijdens het tekenen van de figuren met de turtle in CB2. ZOLANG (conditie) DOE Herhalen net zolang een conditie waar is. Hiermee kun je bijv. blijven inlezen totdat een specifieke waarde wordt ingetypt. TOTDAT (conditie) DOE Herhalen totdat een conditie waar is. Is vaak lastiger dan de conditie testen vooraf (zie ZOLANG)
Small Basic broncode For A=1 To 10 Step 2 ' do something 1 ' do something etc. EndFor De groene pijl markeert een aantal regels die er zomaar staan. Een enkele quote ‘ maakt het tot commentaar tekst De gele pijl markeert het begin en einde van de For loop. Alles wat er tussen staat wordt herhaald.
Small Basic broncode While (A > B) ' do something 1 ' do something etc. EndWhile N.B. Ergens in die loop moet wel broncode voorkomen die de conditie een keer onwaar maakt om een oneindige loop te voorkomen !! De groene pijl markeert een aantal regels die er zomaar staan. Een enkele quote ‘ maakt het tot commentaar tekst De gele pijl markeert het begin en einde van de While loop. Alles wat er tussen staat wordt herhaald.