Het nazisme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

HOLOCAUST.
De tijd van: Wereldoorlogen
De eeuw van de Holocaust
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 3.
Interbellum en Vrede van Versailles.
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Par. 3.3 Jodenvervolging.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
WO II.
Hitler komt aan de macht
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hitler!.
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Geschiedenis Module 7 H3 par 1 t/m 4.
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Adolf Hitler Door: Naomi & Boy.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Opkomst van het nationaal-socialisme
HISTORISCHE CONTEXT DUITSLAND
Hitler aan de macht.
DE LATE MIDDELEEUWEN Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
De Indo-Europeanen.
Geschiedeniswerkplaats – 2KGT Paragraaf 3.4
Paragraaf 2: Economische crisis
De eeuw van de Holocaust
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Belangrijke kenmerken
Duitsland
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
Na WO I waren veel Italianen teleurgesteld in de opbrengsten van de oorlog Het leger en haar slagvaardigheid stelde weinig voor ( geen goede erfgenaam.
Democratie maakt plaats voor fascisme
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
1935: Rassenwetten van Neurenberg
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
Darwinisme en de Nazi-Holocaust Door Cédric De Ruyck.
VAN 1919 TOT EN MET 1939 TUSSEN DE OORLOGEN. INTERBELLUM.
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk II
Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek I
Het interbellum De Grote Crisis Tijd van wereldoorlogen 1900 – 1950.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
De Tweede wereldoorlog Deel I
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
De God van de Schriften.
Gemaakt door: Claudia, Aya, Marten & Jochem
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
§4.3 De Holocaust In deze presentatie leer je over: Racistische ideeën
Thema 11 Blok 2: Ontstaan van het conflict
Transcript van de presentatie:

Het nazisme

1.Hoe heeft het nazisme zijn opgang kunnen maken in Duitsland? Persoonlijkheid van Hitler speelde een rol: grote overredingskracht + personencultus

1.Hoe heeft het nazisme zijn opgang kunnen maken in Duitsland? 2. tijdsomstandigheden : * vernederende wapenstilstand van WOI * vernederende vrede: herstelbetaling, geen herbewapening en gebied kwijt * Economische crisis met veel werkloosheid A. H. slaagde er in om de ec crisis (schijnbaar) op te lossen en het volk een sterke identiteit terug te geven.

2.Waarom werden de joden vervolgd? Ze werden verantwoordelijk gehouden voor de overgave in WO I. Ze werden gelijkgesteld met communisme Ze werden verantwoordelijk gehouden voor de economische crisis. Holocaust: algehele verbranding Endlösung: definitieve oplossing

3.grapje Een man ziet een zeer mooie vrouw. Hij gaat naar de vrouw toe en biedt haar 100 000 DM om met hem naar bed te gaan. De vrouw, die duidelijk geen prostituee is; twijfelt. Na lang nadenken over de mogelijkheden die het geld haar biedt, geeft ze toe. De man zegt:”Goed, dan zijn we het al eens over het principe. Nu nog een overeenkomst maken i.v.m. de prijs.”

3 interpretatie van het grapje in het kader van het nazisme. Man = A.H Vrouw = Duitse volk Oneerbaar voorstel = “kleine kwaad” oorlog + joden deportatie en totalitair regime Beloning: identiteit en zelfwaarde + economische heropleving (zie 1a) De beloning zou nooit worden gekregen.

4 mensbeeld De mensen zijn verschillend: sommigen zijn superieur en anderen zijn inferieur. De waarde van de mens is afhankelijk van zijn raciale afkomst. Pseudo-darwinisme (pseudo=vals): door jouw positie in de evolutie behoor je tot een superieur ras (arische) of tot een inferieur ras (bv. Slavische rassen) Sommigen zijn zelfs een misgroeiing van de natuur (joodse ras of de homoseksuelen) of een bastaard-ras (bv. Zigeuners).

5wereldbeeld De verschillende rassen moeten onder mekaar een hiërarchie maken waarbij de superieure rassen moeten heersen en de andere onderwerpen. Op die manier kunnen ze meer ‘lebensraum’ verwerven en uitbreiden. De rassen mogen zeker niet vermengd worden. De ontsporingen van de natuur moeten worden vernietigd.

De personencultus van AH gaf hem een goddelijke status. 6. Godsbeeld De personencultus van AH gaf hem een goddelijke status. Ontmoetingen werden beschreven als religieuze ervaringen Gebed voor en tot AH