10 jaar politiehervorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstel van wet over de optimalisatie politie
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
© Directie economische & financiële criminaliteit Partnership in een gewijzigd politielandschap Johan Denolf Directeur Directie economische & financiële.
Netwerken met Jongeren
Vise op de toekomst van de dirco
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Krimpen met perspectief
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Krachtlijnen strategische en operationele doelstellingen DG controlebeleid Herman Diricks, directeur-generaal.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kwaliteitsprofielen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Politiesamenwerking in de Benelux. Bruikleen en aankoop a. Bruikleen listing b. Aankoop transparantie nationale aankopen c. Radiocommunicatie grootschalig.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Universiteitstraat 4, B-9000 Gent, Belgium Prof dr. Brice De Ruyver - Evaluatie van de evaluatie van 10 jaar politiehervorming – 2 juli 2009.
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
De politie Giel Assez.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Keuze voor één prestatie-elftal senioren. De agenda bij dit onderwerp: Informeren over de argumenten over de.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Piet Van Schuylenbergh
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Tijdlijn Inspiratiesessies
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Projectmanagement in de Vo
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Onze regio, onze toekomst!
Overzicht van de ontwikkelingen in verband met het regelgevend kader
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

10 jaar politiehervorming Een proeve tot evaluatie van de evaluatie Prof. dr. Brice De Ruyver Brussel, 2 juli 2009

1. Enkele voorafgaandelijke opmerkingen Overzicht 1. Enkele voorafgaandelijke opmerkingen 2. Een greep uit de vaststellingen en aanbevelingen 3. Besluit

1. Enkele voorafgaandelijke opmerkingen Na 10 jaar Door de federale politieraad: een terechte keuze Beter dan een ad hoc commissie Representatieve samenstelling met heel wat actoren Maar… de samenstelling is terzelfdertijd de sterkte en de zwakte Een waardevol document vanuit analytisch oogpunt Geen uitvoerige historiek van de politiehervorming, maar toekomstgericht Scherper gekund naar de zwaktes en de pijnpunten Toekomstgericht impliceert pregnante aanbevelingen in functie van onvermijdelijke keuze: rapport had aanzet kunnen geven in functie van te verwachten politieke reflex

1. Enkele voorafgaandelijke opmerkingen Structuur van het rapport – inzonderheid de opdeling tussen horizontale thema’s en politiefunctie/zorg – “camoufleert” een aantal pijnpunten Algemene opmerking: Octopus is een totaalpakket => het politieluik niet isoleren

2.1. Het algemene concept van de politiehervorming Stelling van federale politieraad Deze structuur biedt de mogelijkheid van een kwalitatieve, efficiënte en democratische politiezorg Een spel van evenwichten zoeken en vinden Fedpol en lokpol zien zichzelf als één geïntegreerde politie – samenspraak en overlegcultuur verbeterd Politiecapaciteit voldoende Voldoende democratische aansturing en verantwoording Gezagsoverheden tevreden Bevolking tevreden

2.1. Het algemene concept van de politiehervorming Reactie: akkoord De beleidsmatige structuur staat er en functioneert De ongelijke dynamiek en ontwikkeling van de lokale en de federale component tast geïntegreerde werking aan en legt een hypotheek op de toekomst van de geïntegreerde politie. Fedpol is het probleem Verklaringen: Een ernstige inschattingsfout bij de opstart van de politiehervorming Een aaneenschakeling van gemiste kansen (PWC audit, evaluatie top, Commissie Bruggeman, al bij al beperkte voorzieningen) Een grotendeels afwezige aansturing door politieke en gerechtelijke gezagsoverheden Een aanhoudende budgettaire afbouw

2.1. Het algemene concept van de politiehervorming Gevolgen: Onhoudbare budgettaire situatie (83% personeel, 12% werking, 5% invest.) Rapport reikt geen oplossingen aan. Europees Fonds (EU) toppen = vestzak broekzak Bureaucratie (37% administratieve taken) Teveel directies = niet aanstuurbaar + overhead Werkprocessen o.a. te weinig horizontale integratie tussen pijlers en directies Informatisering zéér groot pijnpunt met zeer verstrekkende gevolgen o.a. voor informatiehuishouding Probleem wordt gesteld maar is > regelgeving Recrutering en selectie Opleiding en bijscholing

2.2. Personeelsstatuut Stelling van federale politieraad Reactie Eenheid van statuut behouden, maar concrete invulling kan verschillen naargelang functie en omgeving => versoepeling en drastische vereenvoudiging noodzakelijk met korte/lange termijnstrategie o.a. op vlak v. mobiliteit + functionele verloning Reactie Akkoord, maar daarvoor moeten randvoorwaarden worden gemaakt: herstel v. overlegmodel + financiële waarborgen Zeker geen ondoordachte initiatieven zoals Wetsvoorstel Claes

2.3. Recrutering en selectie Terechte analyse van pijnpunten O.a. te log, te traag, te grote uitval van waardevolle kandidaten en niet in functie van gespecialiseerde recherchenoden (Ecofin) Reactie Fundamentele vraag: moet politie zelf selectie doen?

2.4. Opleiding Bevestiging van pijnpunten Reactie Zie Rapport BC 2005! Structuur moet evenzeer in vraag gesteld > minder scholen + opengooien

2.5. Capaciteit Stelling Reactie In globo voldoende maar niet goed verdeeld zeker niet binnen fedpol Op lokaal niveau KUL norm achterhaald MAAR: toch niet raken aan verdeelsleutel voor spreiding personeel over verschillende politietaken?? Reactie Kerntakendebat essentieel Capaciteit afwegen aan objectieve noden en criteria en dit voor alle directies Aantal directies + overhead drastisch afbouwen zoals opnieuw voorgesteld (zie ook Wg Bruggeman)

2.6. Geïntegreerde werking Vaststelling Positief geëvolueerd Overlegfora fedpol en lokpol institutionaliseren Steun beter, zowel verticaal als horizontaal Dirco: speelt faciliterende scharnierfunctie Loonmotor: optimisme (gewettigd?) Reactie Cruciaal in het politiemodel Negatief: ondermaatse informatisering Ongelijke ontwikkeling van de componenten (cfr. supra)

2.7. Interne en externe controle Vaststelling Intern toezicht: harmoniseren via Min. Richtlijn AIG en Comité P: Goed werk, maar Onduidelijkheid over bevoegdheden en taakverdeling Nood aan kerntakendiscussie Reactie Akkoord, maar er is meer nodig Duidelijk kader tussen interne en externe controle: wie doet wat + onderlinge relatie afbakenen Externe controle: huidige situatie onhoudbaar wegens chronische overlap, contraproductieve concurrentie en verlies capaciteit => Structurele ingreep noodzakelijk in overleg met alle actoren

2.8. Schaalvergroting politiezones en herverkaveling diensten fedpol A. Lokpol Vaststelling Wel diversiteit tussen zones maar geen grote problemen Mits voldoende middelen kan fedpol “gaten vullen” Schaalvergroting kan voor kleine zones nuttig zijn maar geen Nederlands model Reactie Schaalvergroting voor te kleine zones een noodzaak; meesten ook rijp (b.v. Lanaken) Fedpol als “gatenvuller” geen optie

2.8. Schaalvergroting politiezones en herverkaveling diensten fedpol B. Fedpol Vaststelling Cfr. Wg Bruggeman: rationalisering dringend nodig Beperken aantal beslissingsniveaus Arrondissementele niveau koppelen aan hervorming gerechtelijke arrondissementen Reactie Volledig akkoord MAAR: Dirco moet faciliterende rol kunnen spelen, desnoods los van DirJud

2.9. Financiële situatie Vaststelling Reactie Situatie fedpol: dramatisch (cfr. supra) Situatie lokpol: Ook personeelskost 85% proportioneel te hoog Nood aan financieringswet Besteding middelen verkeersveiligheidsfonds aandachtspunt Reactie Akkoord, maar financieringswet “mission impossible” Gemeentelijke dotatie en federale dotatie onder druk Opbrengst verkeersveiligheidsfonds integreren

2.10. Informatiehuishouding, ICT, communicatie en dispatching Vaststellingen Informatiehuishouding Nood aan één systeem Nood aan wet m.b.t. algemene aspecten politionele informatiehuishouding Nood aan regelgeving implementatie Art. 44 WPA Reactie: akkoord Blijft één grote lijdensweg Nood aan dynamiek

2.10. Informatiehuishouding, ICT, communicatie en dispatching Astrid Dekking- en datatransmissieproblemen Heronderhandelen conventie met Astrid Reactie Onverantwoorde output in functie van gigantische investeringen overheid! Meer dan tijd voor verantwoordelijkheid CIC Kwaliteit gaat achteruit Dringend bijsturen

2.10. Informatiehuishouding, ICT, communicatie en dispatching AIK Output moet beter Informatiehuishouding met fedpol en lokpol onvoldoende ontwikkeld Onderbemand Reactie Oude pijnpunten blijven overeind ICT Een berg van frustraties Dringende rationalisering van werkgroepen – Outsourcing? Structurele keuze meer dan noodzakelijk

2.11. Politiefunctie/zorg – de basisfunctionaliteiten Vaststelling Zie Derde Rapport BC Algemeen Bureaucratie blijft groot Vooral gerechtelijke instanties verantwoordelijk voor administratieve druk Recherche Lok. recherche: substantiële kwantitatieve en kwalitatieve injectie Fed. recherche Meer capaciteit, maar te weinig Bijzondere eenheden CGSU, CDGEFID, FCCU ernstig tekort Gereserveerde onderzoekscapaciteit: systeem werkt Probleem: terro te weinig capaciteit Oplossing: creatie van een gespecialiseerde nationale onderzoekseenheid bij fedpol?

2.11. Politiefunctie/zorg – de basisfunctionaliteiten Recherchemanagement: effectieve tool; OR blijft stoorzender Taakverdeling fedpol – lokpol: nood aan verfijning en soepelheid; OR vaak stoorzender Techn. en wetensch. politie: substantiële verbetering Reactie Akkoord, maar niet met idee van aparte nationale terro. eenheid  geïntegreerde en integrale aanpak van radicalisme, extremisme en terrorisme Logica Octopusmodel respecteren: OR verbouwen tot rechter van het onderzoek

3.1. Zijn de doelstellingen van de Octopushervorming bereikt? Een efficiëntere samenwerking tussen de politiediensten Betere gezagsverhoudingen tussen politie en bestuurlijke en gerechtelijke autoriteiten Het verbeteren van de informatiehuishouding en –uitwisseling Eenzelfde statuut en uniform voor alle politiediensten Meer wijkpolitie Een sterke lokale verankering

3.2. En wat nu? Dwingende maatregelen Hervorming federale politie in functie van – bij herhaling – gedetecteerde pijnpunten ICT en informatiehuishouding: knopen doorhakken en regelgevend kader uitwerken Veilig stellen financiering lokpol en fedpol o.a. via financieringswet Versoepeling financieel – binnen zelfde enveloppe – sociaal en tuchtstatuut Strijd tegen bureaucratie en administratieve overlast Hervorming controlediensten Uitbouw wijkwerking Uitbouw gespecialiseerde diensten fedpol Kerntakendebat voeren Hervorming justitie met o.a. omvorming OR tot rechter van het onderzoek

3.2. En wat nu? Hoe Politiek: de draad terug opnemen Herstel van het overlegmodel met syndicaten en steden en gemeenten Bottom-up laten volgen door top-down maatregelen