Identiteit, vooroordelen & beeldvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Advertisements

Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Alzheimer Een haperend geheugen
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Training Sociaal Burgerschap
Levensvragen Over geluk…..
Diversiteit 12 december 2007 een workshop van drie kwartier bij het ondertekenen van Rotterdamse Werkafspraken Stages door RADAR, Carla Lepelaars (locatiemanager.
Beeldvorming en discriminatie
Moordklanten of klantenmoord?1 Doelstellingen Na afloop van de training kunt u: Uw vooroordelen en mening over gedrag verduidelijken. Specifiek gedrag.
Perceptie en individuele besluitvorming
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Van oud naar nieuw Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Vers 21 “… dit is de waarheid.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Aanpak problematisch gedrag
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Discriminatie.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Oriëntatie op het beroep
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Kijken naar Kinderen Week 3
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Reflecteren.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Dagdeel 3 conflicthantering
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Internet en seks.
Internet en grenzen Plaatje.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie
Kan je zien of iemand holebi is?
Gelijke kansen op school: het kan!
Perceptie en individuele besluitvorming
H3 Wat is normaal?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Nee Zeggen!.
Jongeren en seks Plaatje.
Wat is maatschappijleer?
Presentatie: Gender en seksualisering
Hoe gaan we dat voorkomen?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Communicatie 7e les.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Mijn lief zegt….
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Social media voor statenleden/politici
Thema 15 Diversiteit en gelijkwaardigheid
HET CONSUMENTEN ACTIVATIE CANVAS
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Identiteit, vooroordelen & beeldvorming

Discriminatie/racisme Lesinhoud Groepsdieren Vooroordelen Stereotyperingen Beeldvorming Identiteit Discriminatie/racisme

Indelen Wat is de meest onbewuste, basale en fundamentele activiteit van ons brein? Indelen en evalueren van de wereld om ons heen Beeldvorming

Overzicht Grip Evalueren Positief: Bij gevaarlijke situatie

Kindertijd Omgeving: Appel, peer Papa, mama Broer, zus Vliegtuig, bus, trein Mensen: Donker en licht Lang en klein Bril of geen bril

De eerste indruk Lichaamstaal Mimiek Houding Kleding, make-up, sieraden, tatoeages. Met wie kan ik samenwerken, lachen?

Vooroordelen Vooringenomen mening over een groep of iemand uit die groep Positief of negatief?

Positief of negatief?

Wat zegt een roklengte over de draagster van de rok? Flirty Netjes Ouderwets Preuts Oud wijf

Stereotyperingen Algemeen gedeeld beeld over kenmerken, eigenschappen en gedragingen van een bepaalde groep. Bejaarden zijn vergeetachtig. Duitsers drinken bier en eten worst Homo’s zijn kunstzinnig, Kappers praten veel

Stereotyperingen

Stereotyperingen Hij zal wel zus doen, want alle ... reageren zo; zij zal wel zo in elkaar zitten, want alle ... zitten zo in elkaar

Verschil vooroordelen/stereotyperingen Vooroordeel Algemeen gedeeld beeld over kenmerken, Vooringenomen mening over een groep of iemand uit die eigenschappen en groep gedragingen van een bepaalde groep Min of meer neutraal Emotioneel geladen, meestal negatief, soms positief Kennis over een groep Oordeel over een groep (opgeslagen in het achterhoofd)

Feiten Observeren Meningen en vooroordelen Interpreteren

Feiten Mening, vooroordeel Observeren Interpreteren

Feiten Mening Hij/zij gaat vreemd! Observatie Interpretatie Hij/zij gaat vreemd! Hij/zij vindt mij niet meer aantrekkelijk Wat een l*l/tr*t! Ik pak hem/haar terug

Feitenmeningen en vooroordelen

Feitenmeningen en vooroordelen

Feiten meningen en vooroordelen

Feiten meningen en vooroordelen

Opdracht Groepen of indivdueel: Vooroordelen/ stereotyperingen zoeken. Denk aan jezelf, privé of stage, omstandigheden enzovoorts. Maak het onderscheid tussen observaties (feiten) en interpretaties(meningen en vooroordelen)

Wanneer discriminatie? Gevolgen anti homo wet

Discriminatie Het ongelijk behandelen op basis van kenmerken die er voor de situatie niet toe doen. Bijvoorbeeld op basis van afkomst, godsdienst, leeftijd, seksuele geaardheid of sekse. Is discriminatie erg?

Nee, het is niet altijd erg….want… We doen het bij het kiezen van een partner. We doen het bij het kiezen van een baan Dus we “discimineren” ook uit zelfbescherming. En positieve discriminatie…..

En jij? Testen Betrouwbaarheid en validiteit 2 ervaringen; een internettest en de Harvard test.

Oordelen en beoordelen Don't judge too quickly

Testen Internet testen Betrouwbaar? Valide?

Impliciete associatie test https://implicit.harvard.edu/implicit/ Harvard