Unified Modeling Language UML Activity diagrams Unified Modeling Language
PROCESS VIEW
Activity diagram
Activity frame Met of zonder activity frame
beslissingsruit Eén inkomende flow (stroom) Maximaal drie uitgaande flows
Beslissingsruit kan ook worden gebruikt om flows samen te voegen (merge)
beslissingsruit Slechts één van de te nemen beslissingen (keuze) mag evalueren als waar!
Uml 1.x versus uml 2.0
Fork & join Meerdere processen worden gelijktijdig uitgevoerd na een ‘fork’ Uitgaande flows worden samengevoegd met een ‘join’
timing
detaillering Te veel detaillering vermijden Subdiagrammen gebruiken
objecten Een uitgaande flow bevat belangrijke data voor het ontvangende process Het object in dit diagram geeft aan dat het object op een bepaald punt in de activiteit beschikbaar is
Input & output pins Output pin: geeft aan dat bepaalde data in een uitgaande flow vereist zijn Input pin: geeft aan dat bepaalde data in een inkomende flow vereist zijn
transformaties Transformaties geven aan waar de vereiste data vandaan komen
Object status Status van een object verandert tijdens de activiteit Status wordt aangegeven tussen blokhaken, onder de naam van het object
signalen Signaal verzenden Signaal ontvangen
Activiteit onderbreken
Einde activiteit In dit voorbeeld wordt de activiteit beëindigd wanneer de zoekresultaten na een timeout worden getoond Tenzij het andere process binnen de timeout periode resultaat levert
“zwembanen” Door middel van “zwembanen” wordt aangegeven welke partij verantwoordelijkheid draagt voor bepaalde processen
annotaties Verantwoordelijkheid voor processen kan ook aangegeven worden door annotaties Annotaties worden weergegeven met behulp van blokhaken, boven de procesnaam
connectoren Connectoren worden gebruikt om grote diagrammen te splitsen in kleinere Dit verhoogt de leesbaarheid
uitbreidingsgebied Acties in een uitbreidingsgebied worden uitgevoerd voor elk item in een collectie