Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Met welk vakkenpakket naar mavo-4?
Welkom op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen, die als “advies” hebben gekregen: Theoretische Leerweg – HAVO (VWO) Informatie avond.
LOOPBAANORIËNTATIE KLAS 3
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Welkom.
LOOPBAANORIËNTATIE KLAS 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Informatie avond klas 2 op de informatieavond voor
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Welkom Op de informatieavond over Beroeps- en vervolgkeuze.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
OUDERAVOND KLAS 2 Nordwin College Buitenpost 9 maart 2015.
Het Voortgezet Onderwijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Het Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Basiskennis LOB.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar Jorismavo.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom ! Welkom ! Voorlichting 2 vmbo GT Decaan SME Deze presentatie via magister thuis te bekijken. (bij opdrachten : ML)
Deze presentatie straks: In magister, inloggen, ELO, opdrachten, ML Voorlichting: 3 Gemengd/Theoretisch K.Smeets:SME.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Pakkketkeuze 3e klas havo
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Netwerkbijeenkomst Decanen
Informatie voor ouders groep 8 over:
LOB binnen Taalbrug DG.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Bovenbouw 27 november 2017.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
LOB 3 Mavo Schooljaar
Keuzebegeleiding MAVO 3
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Studiekeuzes van uw kind
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
LOOPBAANORIENTATIE en BEGELEIDING
Informatie-avond profielkeuze klas 3
PENTA College CSG Hoogvliet
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Kiezen in klas 2.
Kiezen in klas 3.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg

Verbindend leren staat voor een vorm van beroepsoriëntatie waarbij er zinvolle verbanden gelegd worden tussen: leerlingen, interesses en capaciteiten theorie en praktijk (het eindexamen moet wel gedaan worden) leerlingen en beroepbeoefenaren school en vervolgopleidingen school en werk Praktijknabijheid is essentieel Het doel is dat leerlingen beroepsbeelden ontwikkelen en een bewuste keuze voor een opleiding kunnen maken.

Verbindend leren: Praktijknabije Beroepsoriëntatie Variant 1: praktijknabije LOB Variant 2: curriculumgebonden BO Variant 3: VL koppelen aan plusprogramma, bijvoorbeeld technologie GL of vmbo intersectoraal Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan

Karakteristiek praktijknabij LOB Een actief zoek- en orientatieproces vanuit de leerling Drie uur, één dagdeel, LOB per week De uren komen uit de reguliere mentortijd en vakken staan uren af Stapsgewijze opbouw Leervraag leerling centraal Praktijknabij: leren vindt deels buiten school plaats Reflecteren als rode draad Mentor voert LOB uit in afstemming met decaan Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan

Stapsgewijze opbouw praktijknabij LOB Oriëntatie op: arbeidsgebieden bedrijfstakken, branches binnen een arbeidsgebied functies binnen bedrijfstakken, branches beroep(en) mbo opleiding(en) M-stroom en N-stroom (havo) de profielen in de tweede fase (havo) Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan

Karakteristiek curriculumgebonden beroepsoriëntatie Oriëntatie op sectoren Door middel van beroepsoriënterende projecten waarbij zoveel mogelijk verbinding gelegd wordt met het curriculum Alle vakken leveren, waar mogelijk en zinvol, een inhoudelijke bijdrage aan de De projecten vragen 25 – 30 % van de lestijd De sectorverplichte vakken (ec, bio, nask, wis) hebben inhoudelijk de meeste aanknopings-punten en zijn vaak leidend in de projecten Ofwel aanbodgericht: De vakken realiseren daarmee een bepaald deel van hun examenprogramma aanbodgericht Ofwel vraaggestuurd: de leervraag van de leerling centraler stellen Verantwoordelijkheid ligt bij het team van vakdocenten 70 - 75 % van de lestijd is gereserveerd voor de directe examenvoorbereiding

Een voorbeeld van een opdracht (voor Zorg en Welzijn) Adviseer (naar keuze ….) jonge moeders, sporters, mensen met overgewicht over gepaste voeding Op school: praktische context of gesimuleerde praktijksituatie als start, met theorie over voeding (schoolboek, mediatheek, internet) Bijdrage van de vakken: bio, ned, ml, lo, wis, …. Buiten school: praktijk en theorie (gesprekken met bijvoorbeeld koks, diëtisten, voedingsdeskundigen; bezoek aan bijvoorbeeld winkels, restaurants, ziekenhuis) Opstellen advies Presentatie van belangrijkste bevindingen en uitwisseling met medeleerlingen Reflectie op de opgedane ervaringen en op de eigen interesses en capaciteiten (wil ik dit, kan ik dit?)

Curriculumgebonden BO Praktijknabij LOB Curriculumgebonden BO Doel van het programma Een gefundeerde beroeps- en opleidingskeuze Werkwijze De leervraag van de leerling staat daar waar mogelijk centraal De rol van de vakken staat centraal Leerroute De leerling maakt kennis met arbeidsgebieden, branches, functies, beroepen en opleidingen De leerling maakt kennis met sectoren, functies, opleidingen en beroepen Organisatie LOB komt als apart vak op het rooster Vakken werken samen in projecten Relatie met ander vakken Vakkenintegratie eventueel mogelijk Sectorverplichte vakken hebben meestal een leidende rol, andere vakken sluiten daar op aan Verantwoordelijkheid op uitvoeringsniveau Verantwoordelijkheid ligt bij de mentor, in afstemming met de decaan Verantwoordelijkheid ligt bij de samenwerkende vakdocenten

Verschillen LOB en Verbindend Leren LOB (traditioneel) Verbindend leren binnenschools buitenschools docentgestuurd leerlinggestuurd methode gestuurd ervaringsgericht incidenteel vrijgemaakt dagdeel per week monoloog dialoog feedback reflectie relatie tussen theorie en praktijk

Veertien arbeidsgebieden Die voorzien in de primaire behoefte Die primaire behoefte ondersteunen Algemene randvoorwaarden Voeding Gebouwen Kleding Gezondheid & zorg Natuurlijke omgeving Energie & grondstoffen Gebruiksvoorwerpen & apparaten Infrastructuur & transport Informatie & communicatie Opvoeding & onderwijs Staat & veiligheid Kunst, cultuur & wetenschap Arbeid & economie Recreatie

Voor meer informatie Viola van Lanschot Hubrecht (SLO) v.vanlanschot@slo.nl SLO Postbus 2041 7500 CA Enschede Telefoon: 053 484 03 95 M: 06 22495025