Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
Verbindend leren staat voor een vorm van beroepsoriëntatie waarbij er zinvolle verbanden gelegd worden tussen: leerlingen, interesses en capaciteiten theorie en praktijk (het eindexamen moet wel gedaan worden) leerlingen en beroepbeoefenaren school en vervolgopleidingen school en werk Praktijknabijheid is essentieel Het doel is dat leerlingen beroepsbeelden ontwikkelen en een bewuste keuze voor een opleiding kunnen maken.
Verbindend leren: Praktijknabije Beroepsoriëntatie Variant 1: praktijknabije LOB Variant 2: curriculumgebonden BO Variant 3: VL koppelen aan plusprogramma, bijvoorbeeld technologie GL of vmbo intersectoraal Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan
Karakteristiek praktijknabij LOB Een actief zoek- en orientatieproces vanuit de leerling Drie uur, één dagdeel, LOB per week De uren komen uit de reguliere mentortijd en vakken staan uren af Stapsgewijze opbouw Leervraag leerling centraal Praktijknabij: leren vindt deels buiten school plaats Reflecteren als rode draad Mentor voert LOB uit in afstemming met decaan Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan
Stapsgewijze opbouw praktijknabij LOB Oriëntatie op: arbeidsgebieden bedrijfstakken, branches binnen een arbeidsgebied functies binnen bedrijfstakken, branches beroep(en) mbo opleiding(en) M-stroom en N-stroom (havo) de profielen in de tweede fase (havo) Bepalend voor beroepskeuze; op de eerste plaats de moeder, daarna vriendjes, daarna..., daarna de decaan
Karakteristiek curriculumgebonden beroepsoriëntatie Oriëntatie op sectoren Door middel van beroepsoriënterende projecten waarbij zoveel mogelijk verbinding gelegd wordt met het curriculum Alle vakken leveren, waar mogelijk en zinvol, een inhoudelijke bijdrage aan de De projecten vragen 25 – 30 % van de lestijd De sectorverplichte vakken (ec, bio, nask, wis) hebben inhoudelijk de meeste aanknopings-punten en zijn vaak leidend in de projecten Ofwel aanbodgericht: De vakken realiseren daarmee een bepaald deel van hun examenprogramma aanbodgericht Ofwel vraaggestuurd: de leervraag van de leerling centraler stellen Verantwoordelijkheid ligt bij het team van vakdocenten 70 - 75 % van de lestijd is gereserveerd voor de directe examenvoorbereiding
Een voorbeeld van een opdracht (voor Zorg en Welzijn) Adviseer (naar keuze ….) jonge moeders, sporters, mensen met overgewicht over gepaste voeding Op school: praktische context of gesimuleerde praktijksituatie als start, met theorie over voeding (schoolboek, mediatheek, internet) Bijdrage van de vakken: bio, ned, ml, lo, wis, …. Buiten school: praktijk en theorie (gesprekken met bijvoorbeeld koks, diëtisten, voedingsdeskundigen; bezoek aan bijvoorbeeld winkels, restaurants, ziekenhuis) Opstellen advies Presentatie van belangrijkste bevindingen en uitwisseling met medeleerlingen Reflectie op de opgedane ervaringen en op de eigen interesses en capaciteiten (wil ik dit, kan ik dit?)
Curriculumgebonden BO Praktijknabij LOB Curriculumgebonden BO Doel van het programma Een gefundeerde beroeps- en opleidingskeuze Werkwijze De leervraag van de leerling staat daar waar mogelijk centraal De rol van de vakken staat centraal Leerroute De leerling maakt kennis met arbeidsgebieden, branches, functies, beroepen en opleidingen De leerling maakt kennis met sectoren, functies, opleidingen en beroepen Organisatie LOB komt als apart vak op het rooster Vakken werken samen in projecten Relatie met ander vakken Vakkenintegratie eventueel mogelijk Sectorverplichte vakken hebben meestal een leidende rol, andere vakken sluiten daar op aan Verantwoordelijkheid op uitvoeringsniveau Verantwoordelijkheid ligt bij de mentor, in afstemming met de decaan Verantwoordelijkheid ligt bij de samenwerkende vakdocenten
Verschillen LOB en Verbindend Leren LOB (traditioneel) Verbindend leren binnenschools buitenschools docentgestuurd leerlinggestuurd methode gestuurd ervaringsgericht incidenteel vrijgemaakt dagdeel per week monoloog dialoog feedback reflectie relatie tussen theorie en praktijk
Veertien arbeidsgebieden Die voorzien in de primaire behoefte Die primaire behoefte ondersteunen Algemene randvoorwaarden Voeding Gebouwen Kleding Gezondheid & zorg Natuurlijke omgeving Energie & grondstoffen Gebruiksvoorwerpen & apparaten Infrastructuur & transport Informatie & communicatie Opvoeding & onderwijs Staat & veiligheid Kunst, cultuur & wetenschap Arbeid & economie Recreatie
Voor meer informatie Viola van Lanschot Hubrecht (SLO) v.vanlanschot@slo.nl SLO Postbus 2041 7500 CA Enschede Telefoon: 053 484 03 95 M: 06 22495025