MEER LEZEN, BETER IN TAAL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Diagnostische toetsen voor het MBO
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Leerlijnen in relatie met de methode
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
ELK KIND EEN LEZER! Elk kind een lezer?
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Meer voorlezen, beter in taal
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
Taalklassen Wereldwijzer
Lezen, taalontwikkeling en de bibliotheek
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Ouderavond Cambridge 2016.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
taal speelt een rol in alle vakken
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Groep 2 Begrijpend luisteren
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

MEER LEZEN, BETER IN TAAL [Hier uw naam en de naam van de bibliotheek]

meer lezen, beter in taal brochure geschreven door Kees Broekhof (Sardes), april 2011, in opdracht van Kunst van Lezen* Het belang van (vrij) lezen achtergrond effecten van lezen op taalontwikkeling ruim baan voor vrij lezen! samen sterker: de school en de bibliotheek * Kunst van Lezen, www.kunstvanlezen.nl is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen en het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken.

Achtergrond 1 belangrijk voor de schoolloopbaan: technisch lezen woordenschat begrijpend lezen veel kinderen beginnen hun schoolloopbaan met een achterstand in woordenschat

achtergrond 2 Veel kinderen horen thuis te weinig woorden: een kind uit een gezin met ongeschoolde/laaggeschoolde ouders hoort ca 615 woorden per uur een kind uit een gezin met ouders met een redelijke opleiding hoort 1.251 woorden per uur een kind uit een gezin met hoogopgeleide ouders hoort 2.153 woorden per uur. Bron: Betty Hart & Todd Risley (1995), Meaningful Differences in the Everyday Experience of Young American Children

achtergrond 3 gevolgen: na een zwakke start is de achterstand bijna niet meer in te halen vooral kinderen uit taalzwakke en anderstalige gezinnen lopen risico

achtergrond 4 ontwikkeling woordenschat in de basisschool Bron: Appel, R., Kuiken, F. & Vermeer, A. (2001), Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs.

effecten van lezen op taalontwikkeling 1 woordenschatonderwijs niet voldoende om achterstand in te lopen er is meer nodig: vrij lezen? wat gebeurt er eigenlijk met onze woordenschat als we een tekst lezen?

effecten van lezen op taalontwikkeling 2 Aantal minuten vrij lezen per dag Aantal gelezen woorden per jaar 65,0 4.358.000 21,1 1.823.000 14,2 1.146.000 9,6 622.000 6,5 432.000 4,6 282.000 3,2 200.000 1,3 106.000 0,7 21.000 0,1 8.000 0,0 Bron: Cunningham & Stanovich (2001), ‘What reading does for the mind’, Journal of Direct Instruction, 1/2, 137-149.

ruim baan voor vrij lezen! 1 vrij lezen en woordenschat kinderen die 1 miljoen woorden per jaar lezen, kunnen per jaar hun woordenschat uitbreiden met ca. 1.000 woorden dit komt overeen met ongeveer een kwartier per dag. Voor ‘middle class’ kinderen is dit een gemiddelde hoeveelheid Bron: Nagy, W., R. Anderson & P. Herman (1987), ‘Learning word meanings from context during normal reading’. American Educational Research Journal, 24, 237-270; Anderson, R., P. Wilson & L. Fielding (1988), ‘Growth in reading and how children spend their time outside of school.’ Reading Research Quarterly, 23, 285-303

ruim baan voor vrij lezen! 2 Niet alleen woordenschat. Vrij lezen heeft ook aangetoonde effecten op andere domeinen van de taalontwikkeling. Bewezen effecten van vrij lezen leesvaardigheid schrijfstijl woordenschat (consolideren, verdiepen, verwerven) spelling kennis van grammatica Bron: Krashen, Stephen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research.

ruim baan voor vrij lezen! 3 Ook Nederlands onderzoek! Dissertatie S. Mol, 2010: To read or not to read 99 internationale studies vrijetijdslezen is drijvende kracht achter taalvaardigheid en geletterdheid verband met woordenschat, technisch en begrijpend lezen en spellen winst van lezen stapelt zich op naarmate kinderen ouder worden ook zwakke lezers boeken winst

samen sterker: school en bibliotheek leerlingen op scholen met een schoolbibliotheek halen hogere toetsscores voor taal Bron: Onderzoek Keith Lance USA onder 2,6 miljoen leerlingen op 8.700 scholen