Documentbeheer op een fileserver: simpel en efficiënt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Programma 10u: Deel 1 – Praktische tips door Ninnin Michaël
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
COMPETENTIE 4 VEILIG EN FUNCTIONEEL GEGEVENS RAADPLEGEN EN UITWISSELEN
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Organisatie AG Stadsplanning
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
met vallen en opstaan naar een mid-office
Orde en structuur in de schooladministratie
November 18, 2013 Het Deltares Werken Frank Engering.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
CBFA 6 December Modernisering van het systeem voor gegevensverzameling.
Beheer uw chemicaliën op school op overzichtelijke en verantwoorde wijze Chemicaliënmanager.
CBFA 6 December Modernisering van het systeem voor gegevensverzameling.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Bolder achtergrond doelen werkwijze stand van zaken demonstratie beveiliging study-database voordelen knelpunten.
WebDoc Het documentbeheersysteem van de beleids- en adviesorganen van de associatie.
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Subversion Version control
1 SharePoint bij de TUD 11/18/13 Challenge the future Delft University of Technology 1 Nieuwe uitdagingen, nieuwe ideeën SharePoint2010 bij de TU Delft.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
CLOUD COMPUTING Wat is het? Wie zijn de aanbieders? Is het veilig? Wat kun je er mee? Robert K Bol PVGE Best.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Documentbeheer voor de lokale besturen
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
Sales Tips.
Wat is een backup? Een back-up is een reservekopie van gegevens die zich op een gegevensdrager (bv. de harde schijf) bevinden.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Optimaal digitaal Informatiebeheer op school Ria Christens en Sarah Macquoy Woensdag 17 februari 2016 Navorming “Optimaal digitaal Informatiebeheer op.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
Uw website beheren was nog nooit zo makkelijk... In het menu vindt u alle opties waarmee u uw site volledig kunt beheren.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
SharePoint Machtigingen In de Private en Public cloud.
Hoe werkt mijn werkplek?
Dataverse Network ‘Datalab’: software om onderzoeksdata tijdens het onderzoek op te slaan, te beheren en beschikbaar te stellen 1e stap in lange-termijnopslag.
Hoe werkt bibliografische software?
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
SharePoint Versiebeheer
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Hoe werkt mijn werkplek?
Center for e-Learning, RSM
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Informatieveiligheid
Introductie tot yammernetwerk ‘Informatiemanagement Vlaamse overheid’
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Archipro – digitaal archief overdragen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Besturingssystemen Ga verder met een muisklik..
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Hoe werkt mijn werkplek?
Efficiënt omgaan met ISB vzw juni 2014.
Functiebeschrijvingen beheren
Transcript van de presentatie:

Documentbeheer op een fileserver: simpel en efficiënt Bij het toenmalige AZF (nu BZ en FB) – in 2004/2005 – simpel en toch efficiënt opgezet met de hulp van het ICT-team Isabel Vandecandelaere (DBZ – PIB)

Inhoud Waarom een gemeenschappelijk platform? Welke informatie bewaren? Indeling van de server Toegangsrechtenbeleid Eenvoud in beheer Informatie op orde houden 19 september 2018

Waarom een gemeenschappelijk platform - 1 Collega’s kunnen informatie van elkaar gebruiken: het vermijden van informatie-eilanden kennis (on)bewust delen Bijhouden van kopieën is niet meer nodig: centrale opslag van te delen documenten is mogelijk we weten wie welke informatie op welke plaats bewaart vermijden van onnodige dubbels Gebruik van een gemeenschappelijke mappenstructuur: verduidelijkt de context van informatie bevordert de toegankelijkheid Met het gevaar om open deuren in te trappen: de voordelen van het werken op een gemeenschappelijk platform: dit geldt zowel voor server als voor DMS Informatie-eilanden: zowel het ontstaan als het instandhouden ervan 19 september 2018

Waarom een gemeenschappelijk platform - 2 Uitwisselen van informatie verloopt efficiënter: verschillende collega’s kunnen aan eenzelfde document werken er is veel minder gevaar voor verschillende versies doordat men deze niet meer als bijlage hoeft over en weer te mailen de meest actuele versie is makkelijk terug te vinden mails hebben geen bijlagen meer nodig, maar links Technische voordelen: automatische back-up accurate virusbeveiliging 19 september 2018

Welke informatie bewaren Alle werkgerelateerde documenten zeker wat gedeeld wordt met collega’s liefst ook wat niet meteen gedeeld wordt, zoals onafgewerkte documenten Geen privédocumenten, vakantiefilmpjes, familiefoto’s… 19 september 2018

Indeling van de server - 1 Twee fysieke servers, verder opgesplitst in verschillende partities: fileserver documentatieserver archiefserver applicatieserver persoonlijke ruimte (enkel op aanvraag) 19 september 2018

Indeling van de server - 2 Fileserver (een vaste driveletter per entiteit) Vereenvoudiging uitwisseling informatie binnen de entiteit (door rechtstreekse verwijzingen) Je ziet standaard enkel de fileserver van je eigen entiteit Dynamische werkdocumenten Mappenstructuur zo stabiel mogelijk Hoogste niveau(s) volgens organisatiestructuur, daaronder volgens taken en processen 19 september 2018

Indeling van de server - 3 * DBZ migreert in de loop van 2010 naar Documentum Entiteit Driveletter AGO J:/ AFM L:/ DBZ* N:/ ABB O:/ 19 september 2018

Indeling van de server - 4 Documentatieserver Delen van informatie tussen alle BZ-personeelsleden, bijv. stukken van de Vlaamse Regering, beleidsbrieven… Delen van informatie tussen een beperkt aantal collega’s over de verschillende entiteiten heen, bijv. specifieke projecten, rapportering over personeelsgegevens zoals diversiteit… 19 september 2018

Indeling van de server - 5 Archiefserver Documenten worden niet meer gewijzigd of aangevuld, maar moeten wel nog bewaard worden Quasi dezelfde mappenstructuur als de fileserver, maar iets beperkter De schrijfrechten worden beperkt tot één of meerdere beheerders. Medewerkers kunnen enkel leesrechten krijgen. Overdracht gebeurt op vraag of tijdens trash day 19 september 2018

Indeling van de server - 6 Applicatieserver Toepassingen / applicaties Doel: ontlasten van de fileserver 19 september 2018

Indeling van de server - 7 Persoonlijke ruimte Wordt enkel met een grondige motivatie toegestaan (bijv. evaluatoren) Andere gevoelige informatie kan op de fileserver worden geplaatst en afgeschermd via toegangsrechten Quotum van 25 MB Aan te raden om beheerder (vertrouwensfunctie) toegang te verlenen 19 september 2018

Indeling van de server - 8 Inhoud Driveletter Dynamische werkdocumenten J, L, N, O Documentatieschijf Q Archiefdocumenten R Applicaties P [Persoonlijke ruimte] [H] 19 september 2018 13

Toegangsrechtenbeleid - 1 Toegangsrechten worden ingesteld via de BOB-tool Netwerk van toegangsrechtenbeheerders: 1 hoofdbeheerder per entiteit 1 subbeheerder per subentiteit 19 september 2018

Toegangsrechtenbeleid - 2 Instellen van de toegangsrechten zo open mogelijk: om samenwerking en informatiedeling te bevorderen om verkokering en informatie-eilanden tegen te gaan Concreet: waar mogelijk leesrechten voor de volledige entiteit schrijfrechten enkel voor de map van de eigen subentiteit uiteraard zijn hier uitzonderingen toegestaan, bijv. voor privacygevoelige documenten 19 september 2018

Toegangsrechtenbeleid - 3 Documenteren van de toegangsrechten zo open mogelijk: per subentiteit heeft iemand toegang tot de BOB-tool en dus zicht op wie waar toegang heeft in sommige mappen wordt een lijst van de toegangsrechten ter beschikking gesteld (dit wordt manueel uit de BOB-tool gehaald) 19 september 2018

Eenvoud in beheer Eenvoudige toegangsrechtenstructuur Beheersverantwoordelijken op het juiste niveau: 1 hoofdbeheerder per entiteit: overkoepelend beheer entiteitschijven (quotamanagement, toegangsrechten, archivering…) 1 subbeheerder per subentiteit: ondersteuning hoofdbeheerder (toegangsrechten, contextualisering bestanden, controle…) 19 september 2018

Informatie op orde houden - 1 Infosessies voor nieuwe personeelsleden Periodieke trashdays a.d.h.v. archiefbeheersplan Instellen van quota op de server: alarmberichten bij het bereiken van 70% en 90% bij het bereiken van 100%: niet meer mogelijk om documenten op te slaan 19 september 2018

Informatie op orde houden - 2 Rapportering: automatisch gegenereerd op vaste tijdstippen dubbels, ongeopende bestanden, grootte van mappen, grote gebruikers, grote bestanden, nieuwe bestanden… 19 september 2018

Vragen? 19 september 2018