Maar nu…. Een nieuwe school… Nieuwe docenten… Nieuwe vakken… Biologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennis maken met biologie
Advertisements

Een manier om problemen aan te pakken
T1. Wat is biologie? B1. Levend – dood - levenloos
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Voortplanting en Ontwikkeling
T1. Wat is Biologie? Bij dit thema horen 2 practica:
Thema 1. Wat is biologie? Bij dit thema horen 2 practica:
Basisstof 5: Groei bij de mens
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Practicum bij paragraaf 3
Eisen werkstuk: Kaft met titel Inhoudsopgave Inleiding Bronnenlijst
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Mw. Sloot (SLT) en Margo Franssen (MF1)
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
Extra Basisstof 9: De levenscyclus van de bruine kikker
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Basisstof 6: Ontwikkeling METAMORFOSE
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 3: Vergroten.
1B thema 4: ordening.
Leskaart 2: Metamorfose
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Thema 7 Bloemen, vruchten en zaden 1 HAVO
Leskaart 1: Sjaak en de bonenstaak
Natuurgetrouwe tekening: In deze tekening geef je zo nauwkeurig mogelijk alle delen weer. Schematische tekening: In deze tekening geef je alleen de belangrijkste.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Biologie.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Train your brain.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Metamorfose R. Janssen.
Welkom.
Welkom.
Weet jij veel over BEKEN ?
Organen en cellen Thema 1.
Digi(bord)boek project <titel project>
NSCCT Instructie groep 4
Thema Zintuigen.
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
NSCCT Instructie groep 5
Bloemen, vruchten, zaden
NSCCT Instructie groep 7
Onderzoeken 1HV.
NSCCT Instructie groep 6
Basisstof 3 In je kamer.
Onderzoek Basisstof 6.
Herhalingsles Module 1 Basisstof 5 t/M 8.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Het vak maatschappijleer
Small Basic Console deel 2
Herhalings les module 1 Basisstof 1 t/M 4.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Schimmelbrood : opdracht
Voortplanting en Ontwikkeling
T1. Wat is Biologie? Bij dit thema horen 2 practica:
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Maar nu…. Een nieuwe school… Nieuwe docenten… Nieuwe vakken… Biologie Hoe gaan we werken?

Boeken Tekstboek Werkboek (met opdrachten)

Boeken Boek bestaat uit verschillende thema’s (hoofdstukken) Thema 1: Wat is biologie Thema’s bestaan uit verschillende basisstoffen Basisstof 1: Levend – dood – levenloos Einde van het hoofdstuk De diagnostische toets (oefentoets) Samenvatting (doelstellingen)

Werkwijze biologie Tijdens de les Uitleg en aantekeningen Werken aan opdrachten (uit het boek of van mij) Practica Soms achter de computer Zorg voor een snelhechter of map waarin je het werkboek doet! Doe er ook een paar vellen lijntjes papier in voor aantekeningen.

Wat moet je allemaal doen in een thema Goed luisteren naar de uitleg Neem aantekeningen over Je maakt een begrippenlijst van de blauwe woorden Huiswerk maken en leren! Overnemen

Bord gaat voor magister. Huiswerk Waar staat het? Op het bord  dus in je agenda zetten! Meteen maar doen! Magister Ziek geweest? Dan kun je dus gewoon in magister zien wat je moet doen Bord gaat voor magister.

Cijfers Elk thema een repetitie  telt 4x mee Elk thema minimaal 1 PO  telt 2x mee

Regels Je gaat netjes met elkaar en het lokaal om Je hebt altijd je spullen bij je Je eet tijdens de les niets Je luistert naar de uitleg (betekent meer tijd voor leuke dingen) Je werkt rustig aan de opdrachten die je krijgt

Wat is biologie? De ‘waar denk je aan bij biologie’ strandbal Als je de bal krijgt: Zeg je je naam Beantwoord de vraag die je als eerste ziet Gooi je de bal (normaal) naar een volgend persoon

Wat is biologie Bios Logos Biologie leven Leer of wetenschap Leer van het leven

Bs 1: Levend – dood – levenloos

Leerdoelen Je kan omschrijven wat biologie is Je kan onderscheiden of iets levend, dood of levenloos is Je kan de zeven levensverschijnselen noemen

Organismen Organisme: een levend wezen Organismen vertonen levensverschijnselen Levensverschijnselen: kenmerken die alle organismen hebben

Levend, dood of levenloos Levend: organisme dat levensverschijnselen vertoont Dood: het heeft geleefd, maar vertoont nu geen levensverschijnselen meer Levenloos: heeft NOOIT geleefd

Voorbeelden

Opdracht Maak opdracht 1en 2 in je werkboek. Pg. 6 Klaar? Begin vast aan opdracht 8 min.

7 levensverschijnselen

Levensverschijnselen Ademhalen Voeden Uitscheiden Waarnemen (zien, horen, voelen en ruiken) Bewegen Voortplanten Groeien

Moeilijk te onthouden? Ezelsbruggetjes VV buwag Als = Ademhalen Vader = Voortplanten Uitgaat = Uitscheiden Wordt = Waarnemen Vader = Voeden Goed = Groeien Bezopen = Bewegen VV buwag

Oefenen: https://www.youtube.com/watch?v=VoHDerRARpE Liedje: https://www.youtube.com/watch?v=xg-QLtbCYsk

Aan de slag! Huiswerk: M: 1 t/m 3 L: bs 1

Bs 2: tekeningen maken

Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg over het maken van goede biologie tekeningen Opdracht tekeningen maken Huiswerk

Herhaling Wat is een organisme? Wanneer is iets levenloos? Wanneer noemen we iets dood? Wat zijn de 7 levensverschijnselen?

Leerdoelen van vandaag Je moet de volgende dingen in een tekening kunnen onderscheiden: Natuurgetrouw of schematisch Buitenaanzicht, lengtedoorsnede, dwarsdoorsnede Je kunt de punten benoemen waaraan een goede tekening moet voldoen.

Biologie tekeningen Natuurgetrouw Schematisch

Biologie tekeningen Aanzichten Buitenaanzicht Lengtedoorsnede Dwarsdoorsnede

Natuurgetrouwe tekening: alle details zijn zo nauwkeurig mogelijk weergegeven Schematische tekening: alleen de belangrijkste kenmerken zijn weergegeven Buitenaanzicht: zoals het organisme er van buiten uitziet Lengtedoorsnede: zoals het organisme eruitziet als het in de lengterichting is doorgesneden Dwarsdoorsnede: Zoals het organisme eruitziet als het in de dwarsrichting is doorgesneden

Start van een tekening bij biologie Horizontale lijn bovenin en verticale lijn rechts Titel: Natuurgetrouw of schematisch Buitenaanzicht/lengtedoorsnede/dwarsdoorsnede Inge val van een microscoop of loep: vergroting! Naam, datum en klas

Start van een tekening bij biologie Naam Datum klas Schematische/natuurgetrouwe tekening van een …………………….. (Vergroting: …….x)

Tekenregels Maak grote tekeningen

Te klein

Goed!

Tekenregels Maak grote tekeningen Gebruik een potlood (nooit stift of pen) Gebruik een liniaal om lijnen te zetten Benoem de onderdelen

Niet goed! Oog Gezicht Mond Naam Datum Schematische/natuurgetrouwe tekening van een smiley Vergroting: …….x Oog Gezicht Mond

Goed! Oog Gezicht Mond Naam Datum klas Schematische/natuurgetrouwe tekening van een smiley Vergroting: …….x Oog Gezicht Mond

Teken wat je ziet en niet wat je denkt dat je moet zien!

Opdracht tekeningen Werkblad helemaal doorwerken. Deze les en de volgende les.

Huiswerk

Bs 3: vergroten

Planning Herhaling Leerdoelen Huiswerk

Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen? Wat moet er allemaal in de titel staan? Welke twee typen doorsneden zijn er? Waar moet je opletten bij het maken van een biologie tekening

Leerdoelen van vandaag Je kunt de delen van een bruine boon benoemen en herkennen in een afbeelding Je kent de functies van de onderdelen van een bruine boon. Je kunt uitleggen wanneer je loep of een microscoop gebruikt.

Loep of microscoop Loep Microscoop Kleine organismen Hele kleine organismen

Zaden

De bruine boon Alle zaden zijn op dezelfde manier opgebouwd. Nu kijken we naar de bruine boon

http://www.schooltv.nl/video/kiemende-boon-zo-wordt-een-boon-een-bonenplant/#q=bruine%20boon

Zaadhuid: het vlies dat om het zaad zit Zaadlob: deel van het zaad dat reservevoedsel bevat Navel: de plaats waar het zaad heeft vastgezeten aan de moederplant Hartvormig bultje: een donker bultje onder de navel Poortje: een opening in de zaadhuid Kiem: het begin van een worteltje en blaadjes in de zaad Kiemplantje: het plantje dat uit het zaad komt.

Voorbeeld toetsvragen Benoem de nummers: 2, 3, 7 en 8 Wat is de functie van onderdeel 1? Je wilt een plant beter bekijken. Gebruik je dan een loep of een microscoop?

Huiswerk M: 7 t/m 9 L: bs 1 t/m 3

Bs 4: Tabellen en grafieken maken

Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg tabellen Maken opdracht 10 + bespreken Uitleg grafieken Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen? Wat moet er allemaal in de titel staan? Welke twee typen doorsneden zijn er? Waar moet je opletten bij het maken van een biologie tekening

Leerdoelen van vandaag Je kunt de delen van een bruine boon benoemen en herkennen in een afbeelding Je kent de functies van de onderdelen van een bruine boon. Je kunt uitleggen wanneer je loep of een microscoop gebruikt.

Tabellen Tabel: lijst waarin gegevens op een overzichtelijke manier worden weergegeven

Opdracht Maak opdracht 10 in je werkboek. Pg. 14 Klaar? Begin vast aan opdracht 11 10 min.

Grafieken Grafiek: plaatje waarin gegevens op een duidelijke manier zichtbaar zijn X-as: horizontale lijn Y-as: verticale lijn

Voorbeeld toetsvragen Groeit tuinkers beter met of zonder licht? Leg je antwoord uit. Na hoeveel dagen is het plantje langer dan 3 cm. Wat hoort er bij de X-as te staan? ??????

Huiswerk M: 10 en 11 L: bs 1 t/m 4

Bs 5: Groei

Planning Herhaling Leerdoelen Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen Wat is de X-as? Wat is de Y-as? Wat is de functie van het poortje bij een zaad?

Leerdoelen van vandaag Je kunt omschrijven wat groei en wat ontwikkeling is. Je kunt de groei van een mens beschrijven.

Groeien Groeien: Het groter en zwaarder worden van een organisme. https://www.youtube.com/watch?v=jTwLVFq6Ed8

Groeien Groeisnelheid: het aantal centimeters dat je per jaar groeit. Groeispurt: een periode van snelle groei. https://www.youtube.com/watch?v=F-QBYhrXsXU

Groei van verschillende lichaamsdelen

Opdracht 12 (en 15) Meet je eigen lengte (wacht tot de docent zegt dat je mag gaan meten) Zet je lengte in je schrift en op het bord Iedereen lengtes opgeschreven? Bereken de gevraagde gemiddeldes van opdracht 14 Als je moet wachten werk je verder aan de opdrachten van bs 5.

Voorbeeld toetsvragen Hoe noemen we een periode van snelle groei? Tussen welke leeftijden zijn meisjes langer dan jongens?

Huiswerk M: 12 t/m 15 L: bs 1 t/m 5

Bs 6: Ontwikkeling

Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg ontwikkeling Maken opdrachten Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Welke delen van het lichaam groeien het langzaamst? Wat is een groeispurt? Wat is de definitie van groeien? Wat zijn de 7 levensverschijnselen?

Leerdoelen van vandaag Je kunt uitleggen wat groei en ontwikkeling is Je kunt de groei bij een mens beschrijven Je kan de verschillende typen ontwikkeling bij de mens benoemen Je kunt de levensfasen met de gemiddelde leeftijden en kenmerken benoemen Je kan omschrijven wat metamorfose is Je kan de levenscyclus van een vlinder en andere dieren beschrijven

Ontwikkeling Ontwikkeling: Het optreden van veranderingen in de bouw van een organisme.

Metamorfose Larven: jongen van dieren die een metamorfose ondergaan. Metamorfose (gedaanteverwisseling): verandering van lichaamsbouw en levenswijze.

http://www.schooltv.nl/video/het-koolwitje-geheimen-uit-een-vlinderleven/#q=koolwitje

Levenscyclus: de stadia in het leven van een organisme samen Rupsen: Larven van vlinders Vervellen: Het pantser breekt open en het organisme kruipt er uit. Verpoppen: een omhulsel vormen om het lichaam. Cocon: het omhulsel van een pop Imago: Een volwassen vlinder

Levensfasen http://www.schooltv.nl/video/levensfasen-van-baby-tot-puber/

Voorbeeld toetsvragen Hoe noemen we een persoon van 18 jaar? Welke 3 type ontwikkeling kent de mens? In welk stadium van de levenscyclus van een koolwitje vindt de meeste ontwikkeling plaats? En in welk stadium de meeste groei?

Huiswerk M: 16 t/m 22 L: bs 6

Bs 7: hoofdthema’s in de biologie Bs 8: Biologie in beroepen

Planning Herhaling Leerdoelen Hoofdthema’s in de biologie Biologie in beroepen Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Welke stadia kent de levenscyclus van de mens? Welke 3 type ontwikkeling kent de mens? Uit welke vier stadia bestaat de levenscyclus van het koolwitje? Wat is metamorfose?

Leerdoelen van vandaag Je moet de hoofdthema’s in de biologie kunnen benoemen en deze in voorbeelden herkennen Je kan beroepen noemen waarbij biologie een rol speelt.

Hoofdthema’s in de biologie Zelfregulatie Zelforganisatie Interactie Reproductie Evolutie

Hoofdthema’s in de biologie Wie weet er een goed ezelsbruggetje? Zelfregulatie Zelforganisatie Interactie Reproductie Evolutie

Zelfregulatie Zelfregulatie: organismen regelen veel dingen zelf en blijven hierdoor leven

Zelforganisatie Zelforganisatie: Tijdens de groei en ontwikkeling organiseren organismen zichzelf.

Interactie Interactie: het reageren van organismen op elkaar en de wisselwerking tussen organismen en hun omgeving.

Reproductie Reproductie: organismen reproduceren zichzelf door voortplanting.

Evolutie Evolutie: De ontwikkeling van het leven op aarde waarbij soorten ontstaan, veranderen en/of verdwijnen http://www.schooltv.nl/video/de-ijsbeer-een-gevolg-van-de-evolutie/#q=evolutie http://www.schooltv.nl/video/wie-was-darwin-wetenschapper-die-ons-wereldbeeld-voorgoed-heeft-veranderd/#q=evolutie

Bs 8: Biologie in beroepen

Opdracht Maak opdracht 25 in je werkboek. Pg. 15 8 min.

Voorbeeld toetsvragen Welk(e) hoofdthema(’s) zie je in de afbeelding hiernaast? Geef een voorbeeld van evolutie. Noem drie beroepen waarbij je biologie nodig hebt.

Huiswerk M: 23 t/m 25 L: bs 5 t/m 8

Bs 9: De levenscyclus van de bruine kikker

Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg levenscyclus bruine kikker Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Benoem de vijf hoofdthema’s die we onderscheiden in de biologie. Geef een voorbeeld van interactie Wat is zelforganisatie? Noem 3 beroepen waarvoor je biologie nodig hebt.

Leerdoelen van vandaag Je kan de levenscyclus van een bruine kikker beschrijven

http://www.schooltv.nl/video/voortplanting-van-de-groene-kikker-de-beste-kwaker-krijgt-een-vrouwtje/#q=kikker

Ademhaling Uitwendige kieuwen en huid Inwendige kieuwen en huid Longen en huid

Kikkerdril: eieren van kikkers Kikkervisje: larve van een kikker Uitwendige kieuwen: aanhangsels waarmee ademgehaald wordt Inwendige kieuwen: kieuwen aan de binnekant van het lichaam (zoals bij vissen)

Voorbeeld toetsvragen Wat is het voedsel van een kikkervisje? Een salamander ontwikkelt zich op een zelfde manier als een kikker. Wat is de manier van ademhaling van de salamander uit onderstaande afbeelding?

Huiswerk M: 26 t/m 28 L: bs 5 t/m 9

Bs 10: Nestvlieders en nestblijvers

Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg nestvlieders en nestblijvers Voorbeeld toetsvragen Huiswerk

Herhaling Welke stadia kennen we bij de kikker? Hoe verandert de manier van ademhaling tijdens de ontwikkeling van kikkervisje tot kikker? Wat zijn de 5 hoofdthema’s in de biologie?

Leerdoelen van vandaag Je kan de kenmerken van nestblijvers en nestvlieders noemen.

Nestblijvers en nestvlieders Nestblijvers: dieren (Vogels) die na de geboorte hulpeloos zijn Nestvlieders: dieren (vogels) die na de geboorte direct het nest verlaten

Nestblijver Vogels zijn na de geboorte kaal, hulpeloos en blind Blijven een tijdje in het nest https://www.youtube.com/watch?v=WCvaOWsTz8E

Nestvlieder Hebben bij de geboorte al veren of een vacht en kunnen al zien Kunnen binnen een dag al hun ouders volgen https://www.youtube.com/watch?v=J7JlZKpiD5k

Voorbeeld toetsvragen Geef voor elke afbeelding aan of het een nestvlieder of een nestblijver is. Leg je antwoord uit.

Huiswerk M: 29 t/m 30 L: 6 t/m 10

Wat moet je kennen voor de repetie? Alle teksten De definities op het blad Afbeeldingen Je werkboek Aantekeningen

Leer idee voor biologie Leer de doelstellingen op pg. 28, 29 en 30 uit je hoofd. laat je overhoren. Bijv. Wat is biologie? Wat zijn de levensfasen bij de mens? Welke kenmerken horen er bij elke levensfase? leer de definities (zie blad) Laat je overhoren Lees de basisstoffen goed door en leer de afbeeldingen Maak een oefentoets of oefeningen op www.biologiepagina.nl