Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven Symposium Medisch Leiderschap Medisch leiderschap in een team Sturen op beleid en sturen op ontwikkeling Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
Casus Karin
Waar gaan we het over hebben? …. “ Bij het opwarmen van de aarde trek je ook niet gewoon je korte broek aan! ” …m.a.w.…wat kunnen we doen om de complexe problematiek die in de 1e lijns zorg en HA-wereld speelt te beïnvloeden...?
Wat gaan we doen? => Aan de slag ! INTRO medisch leiderschap Inventariseren parels en problemen met samenwerken in de 1e lijn Ervarings-oefening met leiderschap ter plekke Analyseren van ervaringen uit 2 bronnen: wat zijn ingrediënten voor goede samenwerking/leiderschap? Transfer naar eigen situatie: Wat hiervan is morgen te gebruiken in de complexiteit van situaties in de 1e lijn ….. Harde en zachte kant van leiderschap Pers en professioneel Ook leiding geven aan je prive
Wie zijn wij? ….
Wat is medisch leiderschap Complexiteit op niveau Probematiek Hvhd hulpverleners Samenhang tussen de domeinen en dus de aanpak – begeleidingsstrategie Regie overnemen van pt. – wie ? Wanneer kan de pt het weer zlf?
Noodzaak MEDISCH LEIDERSCHAP (1) exponentiele groei hoeveelheid DATA Technologisering Globalisering Flexibilisering Individualisering Hier zoek ik nog een beter plaatje van de exponentiele groeit van data
Noodzaak medisch leiderschap (2) Grote groep complexe patiënten in de HA-praktijk, die samenwerking vereisen …
Noodzaak medisch leiderschap (3) Maatschappelijke spanningsvelden…..
Focus: maximale autonomie/regie van patiënt Juist het flexibele team = uitdaging in samenwerking
Voorbeelden en ervaringen met medisch leiderschap in team van de eerste lijn Inventariseren van parels en problemen in de samenwerking uit jullie praktijken ? …… (In tweetal uitwisselen – op flap inventariseren) Vb 1) persoonsgerichte zorg -> in gesprek met patient (beter communiceren met laaggeletterden -> placemat -> adviezen op papier mee
Onze inventarisatie….. ‘Taal’ problemen: HA/buurtteam / POH / mantelzorg geven anders betekenis, zijn anders opgeleid (SCEGS-LECS - 4D-model – Huber…..) Verschil in opvattingen over ‘goede zorg’ Teamleden + informele zorg, rond patiënt ontmoeten elkaar weinig, bouwen weinig op. Samenstelling is afhankelijk van problematiek/pakket van patiënt -> ‘Mobiel’ team Complexe problemen zijn ‘zwaar’ voor hulpverleners -> willen graag samen besluiten over risico (bv depressieve patiënt) – weinig overlegtijd. Patiënten zijn geïndiceerd of doorverwezen naar 2e lijn, maar willen dat niet…(GGZ) Tijd van de ene hulpverlener (HA) is kostbaarder dan die van de ander – moeilijk om hulp te vragen/samen te werken… Onduidelijk wie de regie over de behandeling van de patiënt heeft (Overvecht - VICTOR) Veel tijd besteden aan accute zaken. Reactief -> Nauwelijks tijd voor proactief handelen.
Aan de slag! Ervaringsoefening: Stokken Graag observatoren (lijstje waar ze op mogen letten)
Bespreking ervaringen ‘dwingende beurt’ …of vrije omgeving helpend….? Wat werkt ? …… Wat zet je in aan (non)verbale vaardigheden….?
Transfer naar eigen praktijk Wat kunnen we hiervan leren, meenemen voor verbetering van de samenwerking - ons medisch leiderschap in de eerste lijn? Kader: 1. Wat is de moeilijkheidsgraad van de verandering ? (1-2- 3 loop leren) 2. Wat kun je op plan/beleids niveau doen? 3. Wat kun je als (stimu-) lerende acties ondernemen ? *Eisenhower meenemen
…..En ? ……zin om actief te worden..?? “ The proof of the pudding is in the eating “ Weten is nog geen doen Willen is nog geen kunnen ! EVALUATIE TOPS en TIPS ?
Disclosure belangen NHG spreker (Potentiële) belangenverstrengeling n.v.t. Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk …