VAC Gent Virginie Loveling gebouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
werkplekken 1-persoonsruimte open werkruimte stiltewerkplek
Advertisements

Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving maandag 5 mei 2014 VAC Hasselt Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
VIRGINIE LOVELING GEBOUW
An, Annick, Yasmine en Hendrik- Jan
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
HNW Kantooromgevingen
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Projectstuurgroep 31 augustus 2011.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Stuurgroep 02 maart 2012.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Werkgroep Facilities 17/1/2012 Aanwezigheidslijst:
Werkgroep ICT VAC Gent Issues.
VAC Brugge - Stuurgroep 09 maart 2010
Werkgroep verhuis VAC Brugge Rode Poort Brugge 16/03/2011
Anders Werken Ik zal eerst kort overlopen wat deze presentatie omvat.
Anders Werken. 1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Werkgroep Technieken-ICT 16 november 2011.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw WG Facilities / Stuurgroep 15 december 2011 Aanwezigheidslijst:
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw WG-Facilities 16 november 2011.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw WG-Facilities 1 december 2011.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Samen sterk in verandering
Netwerk management assistenten Maandag 28 april 2014
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving woensdag 6 juni 2014 VAC Hasselt aangepast Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Waaierwerken: gewoon een nieuwe toren of een nieuw gebouw vol kansen?
Hoe gaan LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? VAC Gent - 8 mei 2015.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Bestuurlijke aanbesteding dagbesteding Walcheren 1 21 oktober 2015.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Gebruik van het parkeergebouw Ledeberg. Ontwerp Parkeergebouw Dhr. Tijl Vanmeirhaeghe L.U.S.T. Architecten en Haerynck-Vanmeirhaeghe Architecten 4.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Cloud per dienst : Clean desk : Telewerk : Vakantiethema per verdieping met bijpassende kleur : zee, bergen, city, natuur FlexDesk.
Provinciale Algemene Vergadering Oost-Vlaanderen
DKB is op weg naar… Vrijdag 2 december 2016.
Woensdag 14 juni 2017 Nieuwe titelpagina
Hoe leg je meer focus op resultaat?
VAC Brussel Herman Teirlinckgebouw
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Groot Forum 05/02/2018.
Lokaal loket kinderopvang
Info-sessie VAC Gent Agentschap voor Facilitair Management.
Vlaamse Administratieve Centra
Info-sessie VAC Leuven
VAC Brugge Opstart WG Archivering
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Lokaal loket kinderopvang
Transcript van de presentatie:

VAC Gent Virginie Loveling gebouw VAC heeft de naam Virginie Loveling gekregen. Deze naam verwijst naar een verdienstelijke artistieke inwoner uit de betrokken provincie. Virginie Loveling (geboren in Nevele in 1836 - 1 December 1923) was een trendsetter van het literair realisme, die een groot deel van haar leven in Gent woonde en werkte. Virginie Loveling was een geëmancipeerde, Vlaamsgezinde en vooral begenadigde schrijfster. In 1895 ontving ze voor haar roman ‘Een dure eed’ de vijfjaarlijkse Staatsprijs voor Letterkunde (nu de driejaarlijkse Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor proza). De meeste van haar verhalen spelen zich af in Oost-Vlaanderen, waarbij ook ‘haar’ Gent niet ontbreekt. 10 december 2013

Agenda 1.Virginie Loveling gebouw: een impressie… 2. ABB: 9e verdieping 3. Het Nieuwe Werken : anders werken -kantooromgevingen -principes -telewerken -faciliteiten 4. Concrete uitdagingen 5. Aanpak – planning – tijdslijn 6. Vragen?

Virginie Loveling gebouw Adres = Koningin Maria Hendrikaplein 70 9000 Gent Nummer postbus: nog niet bekend Nummer postbus wordt bekend op volgende werkgroep 28/1/2014

Omgeving Virginie Loveling gebouw

Omgeving Virginie Loveling gebouw

Virginie Loveling gebouw 37.000 m² gebouwoppervlakte 22.000 m² kantooroppervlakte 28 organisaties Meer dan 1300 personeelsleden Meer dan 1000 werkplekken ABB Oost-Vlaanderen: 48 personeelsleden + 2 MOD -antennes ABB Oost-Vlaanderen: 39 werkplekken Verhuis: 27 mei 2014

Virginie Loveling gebouw Toren met 23 verdiepingen Sokkel / Arm met 4 verdiepingen Onthaal op +1 via hellend vlak Parkeergarage op -3 via Valentijn Vaerwijckweg Archiefruimte op -3 Restaurant op +3 Auditorium Romain Deconinck 219 plaatsen op +1 Panoramaruimte op +21

Virginie Loveling gebouw 20 satellietwerkplekken op + 4 Sportmogelijkheid: polyvalente ruimte op 0 Douches op +1 (3 , 3 en 1 ) Loketten/gesprekruimtes op +1 aan het onthaal EHBO – lokaal op +1 nabij onthaal Laad – en loskade: op 0 Vergaderzalen van 70, 30, of 20 personen: op +4 en +21

Vergaderzalen Reservatie via zaalreservatiesysteem (ZRS): operationeel begin 2014 Alle publieke vergaderzalen, ook gespreksruimten, en loket Vergaderzalen 12 personen = publiek Ook teamcockpits kunnen in het ZRS Persoonlijke keuze, ABB stapt (voorlopig) niet in Namen van bekende Gentenaren uit verschillende sectoren: theater, wetenschap, kunst, edm. Gespreksruimten kunnen bijvoorbeeld gereserveerd worden voor hoorzittingen met inburgeraars. Bij reservatie van vergaderzalen hoort ook ‘koffiegeld’ per voorziene stoel in de vergaderzaal => zoveel mogelijk rekening houden bij het boeken van vergaderzalen dat er geen vergaderzalen worden gerserveerd voor bijv 70 personen als er effectief maar 4 personen aanwezig moeten zijn. Voor de jacht is een loket 3 gereserveerd op volgende dagen: op maandagvoormiddag, dinsdag, woensdagvoormiddag, donderdag en vrijdag.

Vergaderzalen Theater Auditorium Romain Deconinck Foyer naast auditorium Hélène Maréchal Polyvalente ruimte op gelijkvloers Karel Waeri

Vergaderzalen Wetenschap Vergaderzalen op 4de verdieping: 70 personen: Leo Baekeland 30 personen: Jozef Guislain 30 personen: Corneel Heymans 20 personen (naast Baekeland): Adolphe Quetelet 20 personen: Philippus Lansbergen

Vergaderzalen Vlaams Vergaderzalen op 21ste verdieping: 70 personen: Jacob van Artevelde 30 personen: Jan Hyoens 20 personen (naast Hyoens): Jan Frans Willems 20 personen: Karel Miry

Vergaderzalen Kunst e.a. (in chronologische volgorde) 15 vergaderzalen van 12 personen:  2: Vina Bovy 5: John Flanders 6: Albert Servaes 7: Karel van de Woestijne 8: Marthe Boël 9: George Minne

Vergaderzalen 10: Théo van Rysselberghe 11: Maurice Maeterlinck 12: Victor Horta 13: Pieter De Vigne 14: Louis Minard afkolflokaal = David 't Kindt, architect van de Mammelokker Meer informatie over de bekende Gentenaren, http://mijnabb.be/mijn-abb/gent

Parking Rode pijl = ingang parking Enkel mogelijk via Sint-Denijslaan en de nieuwe Valentin Vaerwyckweg.

Parking

Parking

Parking

Parkeermogelijkheden -3 350 parkeerplaatsen gehuurd door VO - 172 plaatsen voor dienstwagens (1 voor ABB Oost- Vlaanderen) - 178 plaatsen wagens personeelsleden (de 179ste betaalt) Parking toegankelijk met badge VO Afzonderlijke slagbomen voor VO Bezoekers: betalend parkeren Parking is 24/24 open Extra plaatsen via abonnement bij B-parking http://www.b-parking.be/info/nl/hetstation/67-gentstpieters De in – en uitrit van de B parking bevindt zich aan de sint denijslaan 224, 9000 gent. Iedereen krijgt een personeelsbadge van de Vlaamse overheid (aanmaak gebeurt via de MOD), deze zal ook dienen om de prikklok te bedienen.

Parkeermogelijkheden Fietsenstallingen voor 300 fietsen - bereikbaar via koningin Hendrikaplein 70, 9000 gent - Afzonderlijke afgesloten ruimte voor VO - Geen derden, reizigers,… - Aanmelden met badge De fietsenstalling is te bereiken via het koningin Hendrikaplein 70, 9000 gent

Restaurant +3 304 plaatsen 2 terrassen Open van: 8.00u tot 9.00 & 11.30u tot 13.30u Koude en warme broodjes (panini) Desserts, soep, fruit, dranken, koek,… Warm aanbod is mogelijk 2 warme schotels via maaltijdenregeneratie Aanbod cfr. Boudewijngebouw Brussel De terrassen zijn nog niet ingericht, er is ook nog geen duidelijkheid of ze al dan niet in gebruik zullen genomen worden. Maaltijdenregeneratie = elders bereide maaltijdcomponenten worden samengesteld tot maaltijden

Dienstverlening Openingsuren gebouw: 7u tot 19u Bewaking aanwezig: 5u tot 21u Afstandsbewaking: 21u tot 7u +weekends Schoonmaak: 6u tot 9u Koffie via automaten Koffie in vergaderzalen: afhalen in keuken Schoonmaak: geen clean desk => er wordt niet gepoetst

9de verdieping 4 entiteiten: - ABB Oost-Vlaanderen + MOD BZ: 39 werkplekken - Gouverneur + kabinet: 10 werkplekken - Toegangspoort Jongerenwelzijn: 16 werkplekken MOD ook vermelden als blijkt dat ze toch op 9de verdieping zitten

Kleuren : Oranje = ABB / Groen = toegangspoort jongerenwelzijn / roze = kabinet

Inplanting 9e verdieping Bolletjes = legende meubilair : Oranje = gerenoveerd meubilair / blauw = 1 op 1 verhuisd / groen = nieuw meubilair

Inplanting verdieping: vogelperspectief Wanden aan de lift/trappen: groen; andere wanden: wit; telefooncel: rood

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen 1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen Open werkplek Individueel kantoor Concentratiecockpit Touch down werkplek Phone booths

Werken - Open werkplek Desk sharing - Semi-geconcentreerd werk - Clean desk - Ergonomie

Werken – individueel kantoor AG/SG/AH – flexibel gebruik – clean desk (voorbeeldfunctie)

Werken - Concentratie cockpit Geconcentreerd werk – telefoon – akoestisch afgesloten

Werken – Touchdown werkplek Kortstondig gebruik tussen 2 vergaderingen in

Telefoneren – akoestische isolatie Werken – Phone booths Telefoneren – akoestische isolatie

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen 1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen 2- Overleggen Intake cockpit Teamcockpit Vergaderzaal/overlegruimte Informeel overleg Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Op elke verdieping zijn er verschillende soorten werkplekken ingericht : open werkplekken, individueel kantoor (flexibel management kantoor), concentratiewerkplekken (concentratiecockpits), touch down werkplek en phone boots.

Overleggen – intake cockpit Overleg 2 tot 4 pers. – flexibel gebruik

Overleggen – Teamcockpit Overleg 6 tot 8 pers. – flexibel gebruik

Overleggen – Vergaderzaal Overleg meer dan 8 pers. – bezoekers – branding

Overleggen – Informeel overleg Vele gezichten – koffiehoek – zones van kruisbestuiving

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen 1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren

Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen 3- Faciliteren Servicelokaal Archief Kitchenette – Koffiehoek Balie Ontvangst-/wachtruimte Lockers – postvakjes –laadrekken telefoons

Faciliteren – Servicelokaal Kopiëren/printen/scannen/faxen – economaat – akoestiek/HVAC

Dynamisch/semi-statisch – akoestische schuifdeurkasten/rolarchief Faciliteren – Archief Dynamisch/semi-statisch – akoestische schuifdeurkasten/rolarchief

Faciliteren – Kitchenette/Koffiehoek Eten(?)/drinken/ontspannen – Informele setting

Corporate identity – Ontvangen/doorverwijzen Faciliteren – Balie Corporate identity – Ontvangen/doorverwijzen

Faciliteren – Ontvangst-/wachtruimte Corporate identity – gekoppeld aan balie (koffiehoek/kitchenette)

Faciliteren – Lockers - postvakjes Persoonlijk – rolkoffer – postvakje

Faciliteren – Vestiaires – laadrekken telefoons Persoonlijk – sociale controle

Kantooromgevingen: 9de verdieping

Inplanting 9e verdieping Bolletjes = legende meubilair : Oranje = gerenoveerd meubilair / blauw = 1 op 1 verhuisd / groen = nieuw meubilair

Het nieuwe werken: anders werken - principes Delen van werkplekken Keuze werkplek afhankelijk van het werk (bv. al dan niet geconcentreerd werken) Clean desk (‘s avonds werkplek opruimen) Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau en niemand heeft een eigen printer ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Groepsklassementen: papier = geen individuele klassementen meer, digitaal: gebruiken van gemeenschappelijke servers => digitaliseren

Het nieuwe werken: anders werken - principes Delen van werkplekken Keuze werkplek afhankelijk van het werk (bv. al dan niet geconcentreerd werken) Clean desk (‘s avonds werkplek opruimen) Groepsklassementen: papier en digitaal - Groepsbibliotheek - Papierzuinig werken (= digitalisering) Open feedbackcultuur (= elkaar aanspreken op naleven afspraken) Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau en niemand heeft een eigen printer ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Groepsklassementen: papier = geen individuele klassementen meer, digitaal: gebruiken van gemeenschappelijke servers => digitaliseren

Het nieuwe werken: anders werken - telewerken -Definitie: OB Telewerken = taken van op een satellietwerkplek of thuis uitvoeren -Geen recht, geen plicht: gunst -Vrije keuze personeelslid in overleg LG -Situatie ABB Oost-Vlaanderen: Momenteel slechts uitzonderlijk toegestaan -Evolutie: 1) OB Telewerken wordt herwerkt: evolutie naar Het Nieuwe Werken (HNW): plaats- en tijdonafhankelijk werken (PTOW). In voorbereiding. 2) ABB 2.15

Het nieuwe werken: anders werken - faciliteiten -Draadloos netwerk: in alle gemeenschappelijke ruimtes -Telefonie: Draadloos via DECT (09/276 XX XXX) Toestel beschikbaar thv toegang werkvloer Luide telefoongesprekken: in telefooncel -Laptop + laptoptas -Zachte trolley Werkplekspel: bespreken van verschillende situaties op een fictieve werkvloer Goede afspraken maken goede vrienden

Concrete uitdagingen -Werken in een anders werken omgeving -Digitalisering en papierzuinig werken Afsprakenkader Anders Werken Afsprakenkader Telewerken o.m. via werkplekspel (16 december 2013), workshops LG (feb 2014) Werkplekspel: bespreken van verschillende situaties op een fictieve werkvloer Goede afspraken maken goede vrienden

Aanpak (1/3) - Werkplekspel (16/12/2013) - 2 workshops met de diensthoofden/ teamverantwoordelijken/directeur/ adviseur 05/02/2014 telewerken 25/2/2014 anders werken - Op weg naar momenten 10/12/2013 algemene kadering 04/03/2014 afsprakenkader

Aanpak (2/3) Mijnabb.be, Gent: oa. tijdslijn, FAQ, presentaties, … - Clean days 16 januari 2014 20 maart 2014 - Archivering - overdracht depot Vilvoorde: januari + april 2014 - vernietiging: # 12 december 2013 (5 m³ ) V01 = 75 dozen, V02 = 80 dozen, V03 = 170 dozen, V05 = 45 dozen en V07 = 45 dozen (totaal: 415 dozen) # april 2014 Mijnabb.be: ook digitale klok

Aanpak (3/3) - WG opmaak groepsbibliotheek (Ellen) - WG verfraaiing ABB verdieping (Katrien – kandidaten kunnen zich melden tot 15 januari 2014) - Bezoek VAC Virginie Loveling - 24 januari 2014 - Verhuis: 27 mei 2014

Planning - Tijdslijn Tijdslijn = dynamisch gegeven, zal in de loop van het raject nog aangepast/aangevuld worden.

Vragen? Mailen naar vacgent-verhuis@bz.vlaanderen.be