Informatieverwerkende systemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Advertisements

Muziek in de moderne tijd
Onderzoek naar bewegingen
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
Informatieverwerkende systemen
MP3 Compressie van geluid.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Hardware (1) NSG Informatica.
Hoofdstuk 2 Communicatie
Bits en Bytes
Digitale informatie analoog signaal  digitaal signaal (zie figuur):
Digitale foto Megapixel à 3 bytes = 12 Megabyte.
De verschillende evoluties: Digitalisering Microchiptechnologie Bandbreedte Koperpaar -> coax -> glasvezelkabel Compressietechniek Schakeltechnologie Servers.
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
Elke middenklasser PC voldoet en is 128Mb geheugen voldoende. Hoewel meer wenselijk kan zijn als u veel geluid gaat bewerken. Het geluid opnemen kan met.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen.
Natuurkunde overal 2 HTG
Comprimeren en inpakken woensdag 30 november 2011.
DIGITALE FORMATEN OEFENOPDRACHTEN
paragraaf 4a Tekst in ASCII
1 paragraaf 9 Bestanden met digitale informatie Informatica Blok 1 Hoofdstuk 1 Digitale informatie in bestanden.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
Controle over de belichting
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Van Pal naar HD. Wat zijn de verschillen? HD 5 maal scherper als PAL Aanzienlijk rustiger beeld Mogelijkheid om een “thuisbioscoop” te realiseren Aanzienlijke.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
BINAIR REKENEN.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Computer Graphics Technische Informatica
Afbeeldingen op je webpagina
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Algemene IT-kennis I Het overzicht van de leerstof voor het eerste schoolexamen.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Bit`s en logische bouwstenen informatie. zVorm zInhoud Teken en betekenis Informatie heeft: symbool of teken boodschap.
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
Opslag Formaten.
Inleiding computersystemen en netwerken Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 2.1 Programmeren (2.9) assembler,
 Beeld en geluid samendrukken  comprimeren Hoe doe je dit ?  Puntjes die hetzelfde zijn als 1 geheel beschouwen ⇩ Afhankelijk van het bestandstype.
Beeldbewerking les 3. beeldbewerking 1.formaten (soorten bestanden) 2.dragers (media) 3.opdracht: foto’s bewerken.
Beeldbewerking.
Samenvatting.
DIGITALE FOTOGRAFIE V.10. DIGITALE FOTOGRAFIE Een inleiding in de digitale fotografie Info op website:
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Compressie Mp3,JPEG en MPEG (compressie met verlies) Zip, Rar samen met Par (compressie zonder verlies)
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Bits en bytes. Bit  Transistor laat stroom door of niet  Hoge spanning of lage spanning  1 of 0  Tweetallig, binair  Tientallig, decimaal  Digit.
Camera Raw. Wat is Raw Een opname formaat in de camera Keuze tussen jpg of raw.
Netwerken 2 Enigma Netwerken paragraaf 4 en 5. Snelheid van een verbinding Communicatie is het verzenden van een bericht van een zender naar een ontvanger.
H01: Informatie Digitaal Toetsweek1 : VT41, 50 min.
Wat is licht? deeltje, want licht gaat in een rechte lijn (Newton) golf (Huygens), want er komen dingen voor die ook je ook bij watergolven ziet (buiging.
Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, tekens) InformatieInformatie
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Geheugencapaciteit Enkele weetjes
Huiswerkcontrole tabel 3
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Kennismaking met programmeren
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
E-Boeken van binnen Of wat zit er in een epub
96% PDF van de documenten op websites van overheden is
Kennismaking met programmeren
Huiswerkcontrole tabel 2
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Omzetting van kleur naar zwart wit
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Netwerken & Internet 3.
Transcript van de presentatie:

Informatieverwerkende systemen Enigma hoofdstuk 1

Wat is informatica? “De leer van informatieverwerkende systemen” Invoer Verwerking (+evt geheugen) Uitvoer ICT -> computer gebruik Informatica -> werking van computer

Gegevens vs. informatie Gegevens zijn feiten / berichten Informatie = Gegevens + betekenis Bv: Een spoorwegovergang Gegeven: het rode licht knippert Informatie: er komt een trein aan Bv: Bibliotheek Gegevens: Lijst met aanwezige boeken Informatie: Hebben ze het boek dat ik zoek?

Communicatie Het overbrengen van informatie tussen 2 systemen. Zender Bericht Ontvanger (Ruis)

Bits en bytes Een bit is de basiseenheid voor digitale informatie Een bit heeft de waarde 1 of 0 Een byte is gelijk aan 8 bits 28 = 256 verschillende waarden Bits en bytes hebben geen vaste betekenis: Getallen Tekst Afbeeldingen Geluid Video

Getallen (1) Mens: 10 tallig stelsel (decimaal) 2803 = 2000 + 800 + 00 + 3 2 * 1000 8 * 100 0 * 10 3 * 1 2 * 103 8 * 102 0 * 101 3 * 100

Getallen (2) Computer: 2 tallig stelsel (binair) 10110 = 10000 + 0000 + 100 + 10 + 0 1 * 24 0 * 23 1 * 22 1 * 21 0 * 20 1 * 16 0 * 8 1 * 4 1 * 2 0 * 1 Dus: 16 + 0 + 4 + 2 + 0 = 22

Tekst ASCII tabel Unicode tabel V1: 7 bits (128 waarden): Standaard tekens: e, E, 3 V2: 8 bits (256 waarden): + speciale tekens: ë, &, $ Unicode tabel V1: 16 bits (65.536): o.a. Cyrilisch en Grieks: ∆, Ω, я V2: 32 bits (1 mln+): chinees, arabisch, wiskunde, …

Afbeeldingen (1) RGB kleuren (Rood Groen Blauw) Componenten rood, groen en blauw mengen 1 byte per component -> 256 waardes 256 x 256 x 256 = 16.777.216 kleuren mogelijk 255 rood, 0 groen, 0 blauw 255 rood, 128 groen, 0 blauw 0 rood, 255 groen, 255 blauw

Afbeeldingen (2) Bitmap afbeelding Vector afbeelding Kleur van elke pixel opslaan Geschikt voor complexe afbeeldingen zoals foto’s Grote bestanden Slecht schaalbaar Vector afbeelding Wiskundige representatie van vorm Alleen mogelijk voor relatief simpele figuren (zoals letters en eenvoudige tekeningen Kleinere bestanden (bij geschikte bron) Goed schaalbaar

Geluid Kwaliteit (en bestandsgrootte) wordt bepaald door CD kwaliteit Aantal samples per seconde (hoe vaak per seconde meten we de positie van de golf?) Aantal bits per sample (hoe nauwkeurig wordt de positie steeds beschreven?) CD kwaliteit 44,1 kHz (44100 samples per seconde) 16 bits per sample (65.536 waarden)

Video Een serie plaatjes + geluid Plaatjes (bitmaps) kosten relatief veel ruimte, dus video is zeker erg groot Oplossing: compressie:

Compressie Lossless compressie Lossy compressie Geen dataverlies: het origineel is te herstellen Bv. Zip en rar Inpakken -> opslaan/versturen -> uitpakken, Lossy compressie Wel dataverlies: Het origineel is niet te herstellen Jpg, mp3, mpeg Kleiner maken, maar acceptabele kwaliteit houden

Compressie (2) Tekst/tekens Afbeeldingen (bv Jpeg): Reeksen gelijke tekens tegelijk opslaan Veel voorkomende tekens korter coderen Afbeeldingen (bv Jpeg): Opeenvolgende pixels met dezelfde kleur tegelijk opslaan.

Compressie (3) Geluid (bv MP3): Video Dingen die je niet hoort weglaten Overeenkomsten stereo maar 1 keer opslaan “Bezuinigen” op hoge en lage frequenties Tof voorbeeld van compressie Video Hetzelfde als bij plaatjes en geluid Overeenkomsten tussen 2 opeenvolgende plaatjes uitbuiten. (alleen veranderingen opslaan)