5 rollen van de docent : verdieping

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Ho 4:Talenten.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Meervoudige intelligentie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Ken je kracht…Deel je kracht…
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Solliciteren: wat wil ik?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Meervoudige intelligentie
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Cursus voor PGB consulenten 2 en 3 juni Programma 2 juni ochtend.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Duurzaamheid in Gennep
Studieloopbaanbegeleiding
Zorg & technologie Fieldlab.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
3. Maar zo zien we niet alles, en bovendien is het beeld vlak.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Positieve groepsvorming
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
voor een samenleving met veerkracht
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Basiskennis LOB.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

5 rollen van de docent : verdieping Kijk eens in de spiegel Ad van Andel

Welkom Kennismaking

Analyse Voer een gesprek met 1 collega: Hoe wordt op jouw school de rol van mentor gezien ? Wat gaat goed ? Wat kan beter ?

Gemeenschappelijke taal: 5 rollen Onderlegger: Levinas, Stevens en Korthagen Hand-out; 5 rollen reflectie Analyse: Wat gebeurt er met jouw mentorgroep op school als je kijkt naar de 5 rollen ?

Oe Positie van de leraar/mentor: Topsport Alle ogen op kwatta Er is meer dan kennis overdracht Status oefening en positie inname Foto opdracht Oe

Links: Rechts Spraak beelden Taal afbeeldingen Werken met beelden: Links: Rechts Spraak beelden Taal afbeeldingen Logica verbeeldingskracht Rekenen kleuren Getallen ritme Volgorde muziek Stap voor stap patronen Ratio intuitie

Talent Talent betekent niets, als er geen acties aan verbonden worden. Waar of niet ? Kies twee foto’s die iets zeggen over jou zelf. (kwaliteiten, waarden, vaardigheden, passies

Toelichting op jouw keuze 1 ding klopt niet. Talent We zitten in een kring Per deelnemer 2 minuten voor: Toelichting op jouw keuze 1 ding klopt niet. Wat is de ‘leugen’ ? Stel vragen. Mag alleen met ja of nee antwoord geven

Samen als mentoren elkaar sterker maken Oefening overtuigen Bereidheid tot delen Open stellen Kwetsbaar Elkaar als deskundige durven zien Wat ik nog niet kan, mag ik zien van een ander of krijgen van een ander. Hand-out: De dialoog kaart

Feitelijk waarnemen Tatort Topologische vragen Niet oordelen Vragen stellen in dienst van de ander

Gesprekscontinuüm

Snappen van collega’s en leerlingen 8 Intelligences - Theory of Multiple Intelligences Explained - Dr. Howard Gardner.mp4

Meervoudige intelligentie Gardner Welke voorkeur strategie hanteer jezelf als docent ? Wat betekent dit voor leerlingen ? Reflectie in 2 of drietal Uitwisseling door middel van inventarisatie

Direct instructiemodel Ondersteuning rol didacticus. Hand-out: DIM

Evaluatie : Mondeling Schriftelijk