Kleuters spelen toch alleen maar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Beeldaspecten.
Sporten.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Piramide thema:kunst.
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Ziek zijn.
1 Welk plaatje hoort bij de pols? 2 Welk plaatje hoort bij het gezicht?
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Zijn de parallelle lijnen recht of schuin? Hoeveel poten heeft deze olifant?
Profielschets Dit programma maakt een schets van uw gezicht aan de hand van de door u ingevoerde informatie over uw gelaatskenmerken. Klik met de muis.
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
REKENEN.
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
Informatie avond groep 3
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
De stelling van Pythagoras
Quiz Start.
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Een gezicht en het woord ‘liar’
II. DE BASISHOUDING BESCHRIJVING
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 1
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
Hartjes Kies een leuk spel
Opzet.
Informatieve bijeenkomst
gelijkheid van vorm en grootte precies dezelfde vorm en grootte
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Illustraties: mycutegraphics.com.
Welke bij vliegt onder de bijenkorf?
HET LICHAAM Almudena Molina Cobos. HET LICHAAM (lichamen)
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Kerststalletje in de nacht. Schilder een lichtblauwe rand om de witte cirkel: meng blauw met wit.
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Kleur….
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Ons lichaam.
Meten in de kleuterklas: tijd – enkele vragen
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Sneeuwpoppen Kies een leuk spel
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wiskunde in het eerste leerjaar
Profielschets lees onderstaande goed en vul in!
7.
Pinguins Kies een leuk spel
Kleur kleuren.
Hoofdstuk 13 figuren. Hoofdstuk 13 figuren Paragraaf 17.1 Vlakke figuren.
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Kies een spel of luister naar de liedjes
Liedjes bij het thema “Dit ben ik”
“Knuffels” Kies een spel.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Kies een spel en leer de vormen
Voorbeeld Bewegingsintegratie Opdracht: Observeer de beweging van een medeleerling en beschrijf die beweging zodanig dat de anderen deze exact kunnen.
Vormen tellen.
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Kleuters spelen toch alleen maar? Spelend leren Kleuters spelen toch alleen maar?

Wat gaan we doen Spelenderwijs leren Spel en cognitieve ontwikkeling ´de appel´ Vragen stellen Zelf aan de slag met spelmateriaal!

Spelenderwijs leren Kinderen die veel mogen en kunnen spelen zullen zich beter ontwikkelen Leren door doen en imitatie Zelf ontdekken en zelf fouten maken Spel bevordert de cognitieve, sociaal emotionele en motorische ontwikkeling

Spel en cognitieve ontwikkeling Spel bevordert de taalontwikkeling Spel bevordert het tijdsbesef Spel bevordert de fantasie

Cijferkennis Groep 1 Groep 2 Getallen tot 5 kunnen benoemen

Getalbegrip Groep 1 Groep 2 Begrippen rond hoeveelheden: veel, weinig Begrippen rond hoeveelheden: minder- minste, eentje meer of eentje minder, samen, ongeveer, erbij en eraf, niets, alles, laatste. Begrippen rond de telrij: verder tellen, doortellen, terugtellen, naast, tussenin. Begrippen rond hoeveelheden: evenveel, meer- meeste Begrippen rond getallen: groter, kleiner, grootste, kleinste, gelijk.

Meten Groep 1 Groep 2 Begrippen rond lengte, omtrek en oppervlakte zoals groot, klein, dun Begrippen rond inhoud: vol, leeg, in, uit, veel, meer, minder Begrippen rond gewicht: zwaar-zwaarder-zwaarste, licht-lichter-lichtste, even zwaar-licht. Begrippen rond lengte, omtrek en oppervlakte Begrippen rond inhoud Begrippen rond gewicht Begrippen rond geld Begrip van wat geld, kopen en betalen betekenen.

Meetkunde Groep 1 Meetkundige begrippen: voor, achter, naast, op, in Meetkundige figuren onderscheiden en benoemen zoals cirkel, rechthoek vierkant, driehoek. Tijdsbegrippen: dag, nacht, ochtend, middag, avond, vandaag, gisteren, morgen, lang, kort Kleuren: rood, blauw, geel, groen, zwart, wit.

Meetkunde Groep 2 Meetkundige begrippen: boven, onder, bovenop, tussen, dichtbij, veraf, tegenover, links, rechts, rechtdoor, verder. Figuren die ontstaan uit zon en schaduw. Tijdsbegrippen: dag, nacht, ochtend, middag, avond, vandaag, gisteren, morgen, dagen van de week, weekend, namen van de seizoenen, enkele namen van maanden. Tijdsbeleving en tijdsbesef: lang, kort, even, snel, nu, toen, straks, vroeg, laat. Kleuren: bruin, oranje, paars, roze, grijs. En lichte en donkere varianten. Vouwbegrippen: recht, schuin, dubbel, lijn, hoek, punt, spiegelen.

Lichaams- en ruimtelijke oriëntatie Groep 1 Het kennen van lichaamsdelen De lichaamsdelen kunnen onderscheiden, benoemen en de functies ervan kunnen aangeven. Begrippen: hoofd, gezicht, neus, mond, lippen, tanden, tong, ogen, oren, wangen, haren, nek, keel, schouders, arm, hand, vingers, duim, wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, buik, navel, rug, been, knie, voet.

Lichaams- en ruimtelijke oriëntatie Groep 2 Begrippen: voorhoofd, wenkbrauwen, wimpers, kin, hals, pols, ellenboog, vuist, nagel, enkel, hiel. Het kennen van houdingen en bewegingen Houdingen en bewegingen kunnen onderscheiden en benoemen. Armen: naar voren, naar achteren, buigen, omhoog, omlaag, over elkaar, opzij, in de zij, op de rug, schouder, hoofd. Benen: naast elkaar, uit elkaar, op een been staan, een voet voor een voet achter, op de knieën, op de hurken. Hoofd: naar voren, voorover, naar achteren, achterover opzij.

Taalvaardigheden Groep 1 Groep 2 Enkelvoudige instructie uitvoeren Eenvoudige vragen kunnen beantwoorden Vragen stellen Navertellen van een verhaaltje Woordenschat Zinnen maken Meervoudige instructie uitvoeren Verstaanbaar vertellen Rijmen Klanken onderscheiden Woorden kunnen hakken en plakken Mening geven Weten waar letters voor dienen

Hoezo, kleuters spelen alleen maar?

Het belang van spelen voorbeeld ´de appel´ Schrijf op wat je kan zien/ruiken/proeven bij de volgende voorbeelden van de appel Streep bij elk voorbeeld een paar woorden weg of voeg toe

appel

Heeft u nog vragen?