Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Aan de slag met kerndoelen in het VSO
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Morgen is groen bij AOC Oost!
Ouderavond vwo 3 Welkom.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Pakkketkeuze 3e klas havo
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
De nieuwe onderbouw.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Maandag 7 november 2016.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
De vier profielen Cultuur en maatschappij Economie en maatschappij
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Clusterdidactiek Gamma
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Visie op het economieonderwijs
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Sint-Jozefsinstituut
Jaarvergadering sectie AE
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs Workshop VECON Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs 15 januari 2018 WWW.VECON.NL

Inhoud Voorstellen Schets van Curriculum.nu Visie op het economieonderwijs Inhoud van het vak economie op vmbo Discussie stellingen economie in het vmbo WWW.VECON.NL

Rol voor vakinhoudelijke verenigingen Curriculum.nu BRAINSTORM Onderwijs 2032 November 2014 Platform Onderwijs 2032 Januari 2016 Tweede kamerbesluit curriculumherziening door te zetten 20 april 2017 Rol voor vakinhoudelijke verenigingen

Curriculum.nu Er komen ontwikkelteams voor: Nederlands, rekenen en wiskunde, Engels/moderne vreemde talen, digitale geletterdheid, burgerschap, kunst en cultuur, bewegen en sport, mens en maatschappij, mens en natuur WWW.VECON.NL

Curriculum.nu Zomer 2017: VGN, KNAG, NVLM en Vecon zeggen ja en praten regelmatig met elkaar Najaar 2017: ontwikkelen van een visie, we stemmen af Begin 2018: ontwikkelteams van start WWW.VECON.NL

Curriculum.nu Iedereen mag feedback geven op de tussenproducten Eind 2018: ontwikkelteams leveren bouwstenen op Begin 2019: de Tweede Kamer aan zet: gaan we door? WWW.VECON.NL

Visie, uitgangspunt Voor het ontwikkelen van de visie stelden we onszelf een aantal vragen: Wat is de kern van economieonderwijs? Wat verstaan we onder ‘leergebied M&M’? Wat kunnen de verschillende vakken bijdragen aan zo’n leergebied bijdragen? Maar vooral toch: wat willen wij onze leerlingen leren en waarom? WWW.VECON.NL

Visie, doorlopende leerlijnen PO: Basis financiële zelfredzaamheid Maatschappelijke kwesties bekeken vanuit economische invalshoek Onderbouw VO: Voldoende financieel zelfredzaam om meest voorkomende beslissingen te nemen en te weten waar hulp gevraagd kan worden Basiskennis om de krant te kunnen lezen Bovenbouw VO: Vmbo – complementeren basiskennis om te functioneren in de maatschappij en beroepsvoorbereiding Havo/vwo – voorbereiden op toekomstig participeren in de samenleving, theoretische kennis, kennis van organisaties en meer financiële zelfredzaamheid WWW.VECON.NL

werkgroep vernieuwd eindexamenprogramma economie Week van het economieonderwijs December 2016 Verkenning werkgroep Juli 2017 Oprichting werkgroep 23 oktober 2017 Workshop 15 januari Ede

Programma vmbo economie De samenhang tussen de leergebieden in het hele curriculum?   Op welke punten kan het huidige curriculum worden verbeterd om deze voor jou beter bruikbaar te maken? WWW.VECON.NL

Stellingen   Met het huidige examenprogramma, gebaseerd op het onderwijskundig theezakjesmodel, doen we vmbo-leerlingen ernstig tekort.  Economie op het vmbo moet beter aansluiten bij de arbeidsmarkt en de leefwereld van leerlingen.  Meer aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden. Dat mag ten koste gaan van kennisonderdelen in het huidige programma.  Meer ruimte is nodig voor nieuwe leermethodes en echt begrip dichtbij de leerling.  Docenten hebben behoefte aan tijd voor kwaliteit. Maak geld en voldoende faciliteiten hiervoor vrij. Voer daarom het co-docentschap in voor beginnende vmbo-docenten. WWW.VECON.NL

Bedankt voor de aandacht www.vecon.nl