Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Hoe maak ik een Adwords campagne? Adwords campagne.
PowerPointslides maken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Marketing Werkgroep 6.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Samen een goed merk promoten
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
Online marketing Expert (in een week)
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Minor Internet Marketing
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 2. Adwords.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
G OOGLE A DWORDS : HOE MAAK JE DE PERFECTE ADVERTENTIE ? Luna Lamers.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Voorkom deze bedreigingen voor jouw website. Je hebt de kenmerken kunnen zien. Ze zijn niet erg duidelijk, maar toch zijn ze duidelijk genoeg voor jouw.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Moeten we onze content door laten indexeren? Kluwerlab.nl.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Training: Inloggen en Zoeken
Maak je website beter vindbaar!
Google Analytics Statistieken over je website
Winkelstraat de Heurne
Technisch schrijven 18 november 2016.
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Technisch schrijven 21 november 2016.
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Training: Inloggen en Zoeken
Technisch schrijven september 2017.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Training: Inloggen en Zoeken
SEO Seminar.
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Wat maakt een PPT goed?.
over verbouw en nieuwbouw
Online Marketing voor het MBO
Vergadering Personeelsdienst
Goochelen met Google Zoeken
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Uw bedrijfsbrochure Dit is een uitstekende plek voor een missieverklaring U kunt deze nieuwe professionele brochure gebruiken zoals hij nu is of u kunt.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Player of creator? door Mark Grasmayer.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
HOE ZEND IK MIJN CASE IN?.
De website.
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Google Oude situatie

Dit is wat er is gebeurd

Google AdWords: 20 actiepunten om je kwaliteitsscores te verbeteren https://www.frankwatching.com/archive/2014/06/23/google-adwords-20-actiepunten-om-je-kwaliteitsscores-te-verbeteren/ Jaap Melchels van  Evoworks Leestijd: 6 minuten De kwaliteitsscore is een belangrijke statistiek bij Google AdWords. Hogere kwaliteitsscores leiden tot lagere CPC’s en hogere advertentieposities. Je betaalt dus minder voor een klik en dat heeft uiteraard een positief effect op het rendement van je campagnes. Wie wil dat niet? Daarom in dit artikel 20 actiepunten om gelijk aan de slag te kunnen met het verbeteren van de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Waar vind je de kwaliteitsscore? De kwaliteitsscore, een cijfer van 1 tot en met 10, is een score gebaseerd op de relevantie van je zoekwoorden. De kwaliteitsscore van elk zoekwoord kun je in Google AdWords op verschillende manieren aflezen. Je kunt de kolom ‘Kwaliteitsscore’ selecteren onder het tabblad ‘Zoekwoorden’ of klikken op de witte tekstballon naast het zoekwoord in de kolom ‘Status’. Beoordeling van de zoekwoorden Ieder zoekwoord wordt beoordeeld op 3 factoren: • De verwachte klikfrequentie; • de advertentierelevantie; • de ervaring op de bestemmingspagina. Meerdere aspecten bepalen weer de beoordeling op deze factoren. Het magische woord is relevantie. Google wil op basis van een zoekwoord een zo relevant mogelijke advertentie tonen met een zo relevant mogelijke bestemmingspagina. Maar hoe kun je de kwaliteitsscores van je zoekwoorden verbeteren? Aan de hand van de drie genoemde beoordelingsfactoren volgen 20 actiepunten: Beoordelingsfactor 1: Verwachte klikfrequentie 1. Maak gebruik van keyword insertion in de advertentie Met keyword insertion werkt Google de advertentietekst dynamisch bij, waardoor het de exacte zoekterm van de gebruiker aan de advertentietekst toevoegt. Voordeel hiervan is dat de exacte zoekterm terugkomt in de tekst en bovendien dikgedrukt is. Hierdoor is de kans op een hogere CTR groter. Keyword insertion voeg je in met het volgende codefragment: {KeyWord:Tekst}. Meer hierover lees je bij AdWords Help. 2. Maak gebruik van advertentie extensies Door advertentie-extensies toe te voegen valt je advertentie meer op, wat kan leiden tot een hogere CTR. Zie bijvoorbeeld onderstaande advertentie van Schuurman schoenen. Naast de reviews die AdWords automatisch laat zien, valt de advertentie meer op door het gebruik van sitelinks en de locatie-extensie. De advertentie van Schuurman Schoenen valt meer op door de reviews en gebruik van sitelinks en locatie-extensie 3. Bied bij de start hoger Begin je met een te laag CPC-bod, dan is de positie en daarmee de CTR van het zoekwoord dermate laag dat het een negatieve invloed heeft op de kwaliteitsscore. 4. Gebruik aantrekkelijke advertentieteksten De CTR is hoger wanneer je aantrekkelijke advertentieteksten schrijft waarin je je onderscheidt van de concurrentie. Vergelijk je advertenties dan ook met die van je concurrenten. Voeg USP’s toe, probeer in voordelen voor de gebruiker te schrijven en test met het gebruik van hoofdletters, een uitroepteken en/of een vraagteken in je advertentie. 5. Blijf testen met verschillende advertenties Om te achterhalen welke advertentie met welke zoekwoorden de hoogste relevantie heeft, moet je blijven testen met verschillende advertenties. Test met interpuncties en formuleringen en bekijk de invloed op de CTR van de advertentie. Houd rekening met de gemiddelde positie van de advertentie, dit is namelijk sterk van invloed op de CTR. 6. Wees creatief met de zichtbare URL Probeer op te vallen met je zichtbare URL. Zie bijvoorbeeld onderstaande zichtbare URL van Omoda. Door het zoekwoord, in dit geval de merknaam Converse, vooraan in de zichtbare URL te plaatsen valt de advertentie net wat meer op. 7. Sluit niet-relevante zoekwoorden uit Door zoekwoorden uit te sluiten bij zoekwoorden waarop je breed of op zinsdeel adverteert, neemt de CTR toe voor het zoekwoord en de advertentie. 8. Adverteer op bedrijfsnaam. Eén van de voordelen van adverteren op bedrijfsnaam is het positieve effect op de kwaliteitsscores. Zoekwoorden die overeenkomen met de bedrijfsnaam zijn zeer relevant voor de advertentie en de bestemmingspagina en krijgen vaak eenvoudig een hoge kwaliteitsscore. Dit heeft een positief effect op de kwaliteitsscores van de rest van je account. Beoordelingsfactor 2: Advertentierelevantie 9. Creëer een goede campagnestructuur Wellicht het belangrijkste actiepunt is dat je een goede structuur in je campagnes en advertentiegroepen creërt. Voordat je begint met het bouwen van AdWords-campagnes is het dan ook essentieel om hier goed over na te denken. Een zoekwoordonderzoek helpt hierbij. Het doel is zo relevant mogelijke campagnes en advertentiegroepen te creëren. Een goed startpunt is over het algemeen de structuur van je website. Zorg dat je niet te algemene campagnes aanmaakt en dat je het budget efficiënt kunt verdelen over de campagnes. 10. Maak specifieke advertentiegroepen en advertenties In lijn met een goede campagnestructuur dien je zo specifiek mogelijke advertentiegroepen aan te maken, zodat je je advertenties relevant kunt schrijven aan je zoekwoorden. Verkoop je bijvoorbeeld verlichting, dan kun je campagnes aanmaken voor plafondlampen en hanglampen. Onder de campagne ‘plafondlampen’ hang je dan de advertentiegroepen ‘zwarte plafondlampen’ en ‘witte plafondlampen’. Door te kiezen voor specifieke advertentiegroepen zijn de zoekwoorden (bv. [zwarte plafondlamp] en [zwarte plafondlampen]) zeer relevant aan je advertenties. Daarnaast is het ook goed aparte advertentiegroepen te maken voor exacte en brede zoekwoorden. 11. Zorg dat de zoekwoorden terugkomen in de advertenties Om een hoge relevantie te realiseren laat je het zoekwoord terugkomen in de advertenties. Dit kan zowel in de titel als de beschrijvingsregels en de zichtbare URL. Zie bijvoorbeeld onderstaande advertentie van de zoekopdracht ‘zwarte plafondlamp’. Zorg dat je varieert in teksten, maar de focus blijft houden op de zoekwoorden waarop je adverteert. 12. Adverteer op zowel brede als exacte zoekwoorden Exacte zoekwoorden zorgen uiteraard voor de hoogste relevantie. De gebruiker heeft immers gezocht op de exacte term waarop jij adverteert en deze term komt ook terug in de advertentietekst. Je kunt op brede zoekwoorden adverteren om ideeën op te doen voor exacte zoekwoorden die goed converteren. 13. Verwijder zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore Een zoekwoord met een lage kwaliteitsscore is blijkbaar niet relevant genoeg bevonden door Google. Probeer eerst te werken aan het verbeteren van de kwaliteitsscore. Heeft dit geen effect? Dan kun je overwegen het zoekwoord te verwijderen, omdat de lage kwaliteitsscore van invloed is op je hele account. Beoordelingsfactor 3: Ervaring op bestemmingspagina 14. Selecteer de meest relevante bestemmingspagina Het lijkt vanzelfsprekend, maar nog te vaak stuurt een advertentie de gebruiker door naar de homepagina in plaats van een relevante bestemmingspagina. Een relevante bestemmingspagina kan een categorie- of landingspagina zijn, maar bij specifieke zoekwoorden ook een filterpagina of zelfs een productpagina. Heb je geen specifieke bestemmingspagina? Maak dan een landingspagina aan die optimaal aansluit bij de zoekopdracht. 15. Verhoog de snelheid van je website De laadtijd van de bestemmingspagina is van invloed op de kwaliteitsscore. De snelheid van je pagina kun je testen met Google PageSpeed Insights. De tool geeft je tevens suggesties om de snelheid te verbeteren. 16. Gebruik tekst/content die gerelateerd is aan de zoekterm van de gebruiker Je verhoogt de relevantie door (unieke) tekst te schrijven op de bestemmingspagina die gerelateerd is aan het zoekwoord waarop je adverteert. Als de bezoeker op een filterpagina landt kun je gebruik maken van een extensie als Amasty Layered Navigation, waarmee je ook filterpagina’s kunt optimaliseren. 17. Zorg voor een leesbaar geheel Verhoog de leesbaarheid van je bestemmingspagina om de bezoeker een goede ervaring te bieden. Dit doe je door gebruik te maken van een duidelijke (sub)koppen. Zorg daarnaast voor een duidelijk lettertype en grootte, creëer voldoende witruime, benadruk belangrijke woorden, maak gebruik van opsommingstekens om de belangrijkste zaken uit te lichten en zorg voor voldoende contrast tussen de tekstkleur en de achtergrond van pagina. 18. Spoor aan tot actie Wanneer een bezoeker op de bestemmingspagina landt, wil je dat hij doorklikt. Daarvoor dien je aan te sporen tot actie. Dit kan bijvoorbeeld met een duidelijke call-to-action of met een wervend stukje tekst. 19. Zorg voor een duidelijke navigatie op de pagina Maak gebruik van een zoekfunctie op je website en een duidelijk menu en productoverzicht om de bezoeker eenvoudig te laten navigeren naar een andere pagina op je website. Tevens kun je gebruikmaken van interne links en een kruimelpad. 20. Maak je website mobiel vriendelijk Een website die niet goed is ingericht voor mobiele gebruikers zorgt voor een slechte ervaring op de bestemminsgpagina. Dit kun je voorkomen met een responsive design of door een mobiele versie van je website te ontwikkelen. Aan de slag Succes met het verbeteren van je kwaliteitsscores! Vergeet niet om je kwaliteitsscores te blijven monitoren. Ken jij nog meer manieren om je kwaliteitsscores te verbeteren? Het zou leuk zijn als je dit in een reactie wilt delen met mij en andere lezers.

◦ Visueel doel direct duidelijk ◦ Niet te veel randinformatie ◦ Beperk de keuze bij landingpage ◦ Concrete link in landingpage ◦ Verband tussen advertentie en landing ◦ Vang eerst gegevens van klant die weinig moeite vergen ◦ Vertrouwen door logo ◦ Duidelijke belofte ◦ Toon productfoto's ◦ Verschillende landing pages voor verschillende advertenties

Google adwords

Keyword tools Google suggest Google adwords yoast.com/suggest www.wordstream.com moz.com https://moz.com/produ cts/pro/keyword- explorer

Google adword tutorial Budget: dat wat je je kan veroorloven om te besteden zonder iets terug te krijgen. Search campagnes meest eenvoudig Track conversie Bid strategie manual CPA, CPA Continu verbeter proces Extensies gebruiken Keywords broad, “phrase” of [Narrow]

5R model en zoekmachinemarketing Als de bezoeker niet direct converteert vang dan eenvoudige gegevens, email etc. Retentie Relevant De advertentie en de timing moet relevant zijn 5R Rich Reactie & rendement Resultaten moeten afgestemd zijn op zoekquery. Call to action moet kort en sterk zijn