Les 2; Prijsopbouw AoC-Oost J. Kamphuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EMZ2 H1 De functionele indeling
Advertisements

Exploitatiebegroting
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
H1.3 prijsberekening detailhandel 23 november 2012
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
H1.2 Het exploitatieoverzicht 16 november 2012
H 22: Brutowinstopslagmethode
Brutowinstopslagmethode
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Exploitatiebegroting
6.2 Maak je winst? Wat is het verschil tussen omzet en afzet?
Agenda  Les  wkn  hs 2 1 omzet en afzet  bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
Budgetteren Filiaalmanager
Exploitatiebegroting Deel 2
Stap 4 Direct of Indirect
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
Ondernemen moet je doen
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
 Drie soorten opgaven: ◦ vanuit de prijs exclusief btw ◦ vanuit een btw-bedrag ◦ vanuit de prijs inclusief btw.
Aantekeningen hfst 6.
expertles handelskanalen en inkoop-/verkoopprijs
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Bepalen nettoverkoopprijs. Opbrengsten en kosten. Netto verkoopprijs is exclusief BTW !!! Euro’sprocenten Nettoverkoopprijs = Opbrengst (p*q) 100 Inkoop.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Voorraadwaardering (FIFO)
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
4L week 18: ‘‘Boeken kopen, lezen, versturen,lenen...’ © JL.
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
Pag 137 t/m 143. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week / toets Prijsberekening in de detailhandel Maar nu eerst …….. Een filmpje.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
3.1 PRODUCTIE.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Brutowinst en nettowinst
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Vmbo 2 economie Goede producten?
Beste Havo 4..
De brutowinstmethode  .
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Welkom havo/vwo 3..
Welkom Havo/vwo 3..
Opfriscursus kengetallen
Opfriscursus kengetallen
Belasting en wetgeving
Examenopgave Havo M&O opgave 3
Inerpreteren van een jaarversalg
Hoofdstuk 2 Van inkoop naar verkoop
Afzet = Aantal verkochte producten
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Hoofdstuk 2 Van kosten naar verkoopprijs
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Les 6: Breuken en procenten 4
Vakman ondernemer – Financieel plan
Financieel 1.
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Hoofdstuk 6 Hoe ga ik dat financieel doen?
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Hoofdstuk 6 Winkelresultaat
Rekenvaardigheid Winst en BTW.
Transcript van de presentatie:

Les 2; Prijsopbouw AoC-Oost J. Kamphuis Exploiteren Les 2; Prijsopbouw AoC-Oost J. Kamphuis

AGENDA; Herhaling exploitatiebegroting en berekening BTW Prijsopbouw Kostensoorten Financieren van een onderneming Financiële kengetallen Wat er verder ter sprake komt

Doel van deze les Aan het eind van deze les kun je vertellen waaruit de prijs, die de klant betaald, is opgebouwd WAT GAAN WE DOEN? Herhaling vorige les (opgaven bespreken) Theorie Opgaven maken

Onderdelen exploitatiebegroting Hoe zag een exploitatierekening/begroting er ook al weer uit? Waarom maken we een exploitatierekening of resultatenrekening?

Opbouw consumentenprijs per artikel; Prijsopbouw Opbouw consumentenprijs per artikel; Consumentenprijs BTW -/- Nettoverkoopprijs Inkoopprijs -/- Brutowinst Kosten -/- Nettowinst De prijs van een artikel is voor veel winkels of bedrijven een belangrijk marketinginstrument om klanten tot kopen aan te zetten

Nettoverkoopprijs De nettoverkoopprijs is de consumentenprijs exclusief BTW De nettoverkoopprijs is opgebouwd uit de inkoopprijs en de brutowinst Nettoverkoopprijs Inkoopprijs -/- Brutowinst

Nettoverkoopprijs Soms wordt de brutowinst uitgedrukt in procenten van de nettoverkoopprijs. Dan wordt gesproken over brutowinstmarge of brutowinstopslag

Nu zelf; Bereken de brutowinst; De nettoverkoopprijs van een artikel is Eur. 200,-. De brutowinst is 40% van de verkoopprijs Bereken de nettoverkoopprijs; Anne wil een brutowinst van 35% van de nettoverkoopprijs halen. Ze kent alleen de inkoopprijs. Deze is Eur. 32,50. Hans wil minimaal een brutowinst van 30% van de inkoopprijs. De inkoopprijs is Eur. 80,-

Volgende week; Kostensoorten Bespreken huiswerk