20 jaar Vlaams fiscaal beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
JURIDISCHE, BOEKHOUDKUNDIGE
Advertisements

Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Begrotingscontrole 2013 Federale Overheidsdienst FINANCIEN De Minister van Financiën Koen Geens.
Spaarfiscaliteit, vermogensbelasting en fiscale amnestie
RB 2011 Mr. J.F.H. van den Belt.
De nieuwe successiewet mr. J.M.J.H. Hendriks PRESENTATIE d.d
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
Prof. dr. Patrick Peeters
F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Vlaamse Belastingdienst. 1.Voornaamste taken 2.Missie 3.Samenwerking met klachtendienst Vlaamse Belastingdienst.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Beknopte commentaar bij de uiteenzettingen van C. Valenduc en G. Nicodème BIOF - studiedag 16 september 2011 Luc Van Meensel Research Department DS
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Verbist, G., & Vanhille, J. (2012). Een simulatie van huursubsidies voor huishoudens in Vlaanderen: een verdelingsanalyse. CSB berichten, (1), Geraadpleegd.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Wat is inkomstenbelasting
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
SCHENKINGSRECHTEN. Schenkingsrechten  Verlaging, vereenvoudiging en vergroening schenkingsrechten onroerende goederen  Doelstelling: activeren van slapend.
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Inkomstenbelasting en belasting op vermogen
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
De invloed van een erfenis op een tegemoetkoming
De Vlaamse fiscaliteit na de zesde staatshervorming André Decoster & Willem Sas (*) CES - KULeuven (*) met dank aan Koen Algoed, Benoît Bayenet, Lieven.
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Even terugkomen op de inkomstenbelasting Filmpje kijken over belastingen Huiswerk nakijken Uitrekenen inkomstenbelasting.
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen: een inleiding DuWoBo Transitiearena 19 oktober 2015 Sien Winters onderzoeksleider.
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Uitrekenen inkomstenbelasting Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers.
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers Ondernemendheid voor Dummies:
De economische effecten van belastinghervormingen
VERSCHUIVING VAN LASTEN OP ARBEID NAAR KAPITAAL? PROF. DR. PETER KAVELAARS / ERASMUS SCHOOL OF ECONOMICS TILBURG UNIVERSITY, 11 SEPTEMBER 2015.
De gevolgen van de federale taxshift op de gemeentelijke APB- ontvangsten Werkgroep centrumsteden 15/12/2015.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Naar een rechtvaardige Vlaamse fiscaliteit Comité Vlaams ABVV 2 december 2014.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Aangifte PB 2016 Johan Van Overtveldt Minister van Financiën Philippe Jacquij Administrateur-generaal van de Fiscaliteit Persconferentie 26 april 2016.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
Inkomstenbelasting en belasting op vermogen. Box 1 Box 2 Box 3 Inkomstenbelasting Schijventarief Vennootschapsbelasting 20% over de eerste € winst.
VLAAMSE KINDERBIJSLAG: Groeipakket. Het Groeipakket voor elk kind in elk gezin.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Samenlevingsvormen.
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Rabobank Hart van Brabant
Europese estate planning Spanje Erik de Haan Margriet Eerenstein
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Sociaal statuut student-ondernemer
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
RIZIV Sociaal Statuut verpleegkundige
NOOIT TE LAAT?.
Groei dossiers/ lokale opleg
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
EPN Actualiteitendag WETSWIJZIGINGEN PER Prof. dr. Frans Sonneveldt
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
Defensie en fiscaliteit
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Budget 2019.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

20 jaar Vlaams fiscaal beleid Voorstelling rapport – pers 30 juni 2010 2010 SERV

Inhoud van het rapport Drie onderdelen: Belangrijkste krachtlijnen Hoe zwaar weegt gewestelijke fiscaliteit? Heeft Vlaanderen het verschil gemaakt en hoe? Wat betekent dat voor de lasten die gezinnen en ondernemingen betalen? Belangrijkste krachtlijnen 2010 SERV

Hoe zwaar weegt gewestelijke fiscaliteit? Gewestbelastingen: juridische basis (vroegere federale belastingen, eigenlijke gewestelijke belastingen en beperkte bevoegdheid PB) Economisch: 30 % vermogensheffingen, 60 % indirecte, 10 % directe belastingen Gewestelijke fiscaliteit: 5,24 % van totale fiscale en parafiscale lasten Vlaamse fiscaliteit: impact op lasten in Vlaanderen betaald ongeveer 4,9 % 2010 SERV

Heeft Vlaanderen het verschil gemaakt? Evolutie van het beleid: 4 periodes Belangrijkste verschilpunten met andere gewesten Gedetailleerde analyse van enkele gewestbelastingen 2010 SERV

Evolutie van het beleid : 4 periodes 1990 – 1996 : instelling milieuheffingen en verhoging tarieven 1997 – 2001: grondige hervormingen, meer efficiënte inning, eerste lastenverlagingen en aanpassingen aan nieuwe samenlevingsvormen 2002 – 2004: toepassing Lambermont, substantiële lastenverlagingen 2005 – 2009: consolidatie van gevoerde beleid, extra lastenverlagingen Vanaf 2010: bijsturing (tijdelijk, structureel) omwille van crisis, overname en hervorming verkeersbelastingen (richting ?), nieuwe accenten vastgoedfiscaliteit (?) 2010 SERV

Belangrijkste verschilpunten met andere gewesten Vlaanderen : voorloper en eerst en meest actief Weerslag (in de vorm van lastenverlagingen) in Vlaanderen uitgesproken veel groter dan in andere gewesten Vlaanderen: als enige gebruik gemaakt van bevoegdheid t.a.v. PB “imiteergedrag” tussen gewesten, maar met belangrijke eigen klemtonen 2010 SERV

Gedetailleerde analyse van enkele gewestbelastingen 6 gewestbelastingen geanalyseerd + maatregelen PB Vergelijking met Wallonië en Brussel: op hoofdlijnen, stand 2009 Enkele voorbeelden 2010 SERV

Enkele voorbeelden – onroerende voorheffing Vlaanderen : eigen inning, automatische toekenning verminderingen, andere gewesten nog federaal Vlaanderen: verdubbeling gewestelijk tarief, andere gewesten ongewijzigd Vlaanderen: gewestelijk belastingkrediet vennootschappen Materieel en outillage: Vlaanderen reeds vanaf 1998 verlaging, Vlaanderen (2009) en Wallonië (2007) uitdoofscenario 2010 SERV

Enkele voorbeelden – registratierechten Substantiële hervormingen enkel in Vlaanderen en Brussel Vlaanderen: algemene tariefverlaging, maatregelen t.a.v. “first buyers” en “verhuizers” Brussel: geen algemene tariefverlagingen, meer uitgesproken op “first buyers” en relatie stedelijk beleid Gewesten met maatregelen: impact op vastgoedmarkt, budgettair geen volledige terugverdieneffecten ? 2010 SERV

Enkele voorbeelden – successierechten Hervormingen in Vlaanderen het eerste en meest verregaand Erfenissen tussen echtgenoten, samenwonenden en rechte lijn opsplitsing “roerend” en “onroerend vermogen” Vrijstelling gezinswoning langstlevende partner Ondernemingen: gelijklopend Vlaanderen en Wallonië, verschillen in de voorwaarden Hervormingen in Vlaanderen: gaan gepaard met stijgend aandeel opbrengsten in Vlaanderen 2010 SERV

Enkele voorbeelden - schenkingsrechten Verlaagde tarief roerend goederen: eerst Vlaanderen, andere gevolgd Vlaanderen : verlaagde schenkingsrechten bouwgronden (tot 2011), Wallonië en Brussel schenking woningen Vlaanderen verlaagd schenkingsrecht ondernemingen, Wallonië nultarief 2010 SERV

Weerslag op de lasten die gezinnen en ondernemingen betalen Accurate becijfering: erg moeilijk door gebrek aan samenhangende en systematische databestanden Toewijzing aan gezinnen en ondernemingen: statuut belastingplichtige niet altijd bekend Belangrijke bron (inventaris fiscale uitgaven) ontoereikend Aanzet via “ad hoc” – aanpak (“niet volmaakt, maar beter dan niets”) 2010 SERV

Resultaten “ad hoc” becijfering Wat leren beschikbare data over evolutie heffingsgrondslag (en samenstelling ervan), gemiddelde aanslagvoeten, … Becijfering van de doorgevoerde hervormingen en maatregelen: hoeveel betalen gezinnen en ondernemingen nu minder door genomen maatregelen (schatting) 2010 SERV

Enkele basisgegevens – onroerende voorheffing 2010 SERV

Enkele basisgegevens – registratierechten 2010 SERV

Enkele basisgegevens – successierechten 2010 SERV

Enkele basisgegevens – successierechten 2010 SERV

Enkele basisgegevens - personenbelasting activiteitsinkomen AJ 2008 (inkomen 2007) AJ 2009 (inkomen 2008) AJ 2010 (inkomen 2009) AJ 2011 (inkomen 2010) < 5.500 5.500 - 17.250 125 200 300 17.251 - 18.500 125-((inkomen-17.250)*0,1) 18.501 - 21.000 21.001 - 22.250 125-((inkomen-21.000)*0,1) 200-((inkomen-21.000)*0,1) 22.251 - 23.000 250 >23.000 2010 SERV

Enkele basisgegevens - personenbelasting 2007 – 2008: +/- 950.000, waarvan 85 % volle forfaitaire vermindering (€ 125 en € 200) 2009: +/- 2,7 mln, waarvan 2/3 vermindering € 300 en rest € 250 2010: +/- 620.000, in vergelijking met 2007 – 2008 +/- 285.000 verliezen volle forfaitaire vermindering (€ 125), +/- 90.000 behouden gedeeltelijke vermindering 2010 SERV

Resultaten “ad hoc” becijfering – algemene resultaten Globale schatting: bij “heffingsgrondslag 2009” wordt bij benadering netto 2,2 mld minder betaald door hervormingen Ongeveer 1,9 mld t.a.v. gezinnen Impact ook deels via opcentiemen lokale overheden Impact niet structureel (jobkorting, eenmalig belastingkrediet “mat & outil”, nieuwe maatregelen nog niet verrekend) Aandeel forfaitaire lastenverlagingen gezinnen: 55 % (maar grote impact jobkorting) 2010 SERV

Belangrijkste krachtlijnen Gewesten geen hoofdrolspeler (! Impact vermogensheffingen), Vlaamse fiscaliteit vergelijkbaar met lokale impact Vlaanderen heeft verschil gemaakt : meest actief, expliciet gericht op meer efficiëntie, nieuwe elementen in belastingstelsels, veel meer uitgesproken lastenverlaging Er zijn ook binnen de beschikbare fiscale bevoegdheid opportuniteiten ongebruikt gebleven Impact (lastenverlaging): vrij substantieel Betere monitoring effecten : een must 2010 SERV