Module 7 Rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

User Centred Development
Docentontwerpteams en self-efficacy
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Module 10 Domeinoverschrijdend projectwerk
Module 1 Gebruik van vragen van leerkrachten en kinderen
Training Module 17 Kinderen betrekken bij evaluatie Creativiteit en onderzoek in wetenschap stimuleren.
Training Module 16 Evaluatie voor het leren Een variatie aan strategieën die een creatieve, onderzoekende aanpak ondersteunen.
Workshop creativiteit in wetenschap Creativiteit stimuleren bij jonge kinderen in activiteiten gericht op wetenschap Het gebruik van een creatieve en.
Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek
Module 2 Materialen en de leeromgeving als essentiële contextelementen voor creativiteit en een onderzoekende aanpak.
Gevarieerde vormen van expressie en voorstelling
Module 3 Focus op de aard van wetenschap Nature of Science (NoS)
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Module 9 De rol van de leerkracht
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Leren binnen en buiten de school
Module 4 Focus op de onderzoekende aanpak bij wetenschap (Inquiry-based Science) - Verband met creativiteit.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Module 7 Rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit

Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context) Europees Erasmus+ project Partners in België, Griekenland, Roemenië, VK Vervolgproject op het Creative Little Scientists project http://www.creative-little-scientists.eu Doelen Ontwikkelen van nascholing voor leerkrachten basisonderwijs met bijhorende materialen Bevorderen van het gebruik van creatieve benaderingen in het wetenschapsonderwijs in het kleuter- en lager onderwijs (tot acht jaar) The Creativity in Early Years Science project is a European Erasmus+ project with partner countries Greece, Romania, Belgium and the UK As indicated – it aims to develop a European teacher professional development course and accompanying materials to promote the use of creative approaches in teaching science in preschool and early primary education (up to age of eight). It is a continuation of the project Creative Little Scientists, an FP7 EU project, where curriculum design principles to foster inquiry and creativity in science education were designed.

Doelen van de module Deelnemers kennis laten maken met het belang van spel en verkenning bij onderzoekende en creatieve aanpakken bij wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen. Verkennen van de rol van de leerkracht bij het ondersteunen en verruimen van spel en verkenning, om zo creatief denken te stimuleren. Ideeën delen over hoe je deze aanpak bij de eigen wetenschappelijke activiteiten kan gebruiken.

Inhoud van de module Inleiding over de rol van spel en verkenning bij onderzoekende en creatieve aanpakken bij wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen Verkennen van materialen Bespreken van de mogelijkheden voor spel en verkenning Reflectie op het gebruik van de materialen Analyse en bespreking van de rol van de leraar Analyse van voorbeelden uit de klaspraktijk Focus op creativiteit: reflectie op hoe een aanpak creativiteit kan bevorderen. Hoe deze inzichten in de eigen klaslokaal toepassen? Gevolgen voor de planning en de rol van de leerkracht. Samenvatting van wat er bijblijft van de module - zowel naar inhoud als proces, gekoppeld aan de doelstellingen van de module.

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 1 7. De lerarenopleiding moet leerkrachten vertrouwd maken met een waaier aan formeel en informeel onderzoek- en creativiteitsgebaseerd leren, onderwijs- en evaluatieaanpakken en -strategieën en hun gebruik m.b.t. authentieke problemen binnen wetenschap- en wiskundeonderwijs 7.3 Leerkrachten erkennen en gebruiken de waarde van spel en verkenning voor het bevorderen van onderzoek en creativiteit bij wetenschap en wiskunde. Dit kan bijvoorbeeld door vragen te stellen, ideeën kenbaar te maken, het aanbieden van alternatieve strategieën tijdens de verkenning van verschijnselen, … 7.4 Leerkrachten bouwen verder op het nieuwe (of op het bestaande) spel van het kind. En herkennen en benutten daarbij het potentieel van de eigen verkenningen van het kind (verder dan de oorspronkelijke bedoelingen van de leerkracht) .

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 2 8. De lerarenopleiding moet leerkrachten in staat stellen om activiteiten te creëren en te evalueren die creativiteit en de onderzoekende houding uitlokken; die kindvriendelijk zijn en zowel begeleide als open onderzoek omvatten. 8.1 Leerkrachten ontwerpen en beoordelen leeractiviteiten die open zijn. 17. De lerarenopleiding moet uitdagingen voor leerkrachten behandelen. Uitdagingen zoals een zorgvuldige planning en het gebruik van middelen (inclusief digitale bronnen) binnen en buiten het klaslokaal om zo de onderzoekende houding en de creativiteit van kinderen te ondersteunen. 17.2 Leerkrachten herkennen de mogelijkheden van verschillende materialen en middelen, om zo het onderzoek van de kinderen ofwel te beperken ofwel uit te breiden. 17.4 Leerkrachten kunnen in hun schoolinstellingen voorzieningen evalueren die spel met vrij verloop van de kinderen toelaten. 17.6 Leerkrachten hebben inzicht in de ontwikkeling van de verkenning en creativiteit van kinderen op basis van hun gebruik van materialen en middelen.

Inleiding tot de rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit Belang van spel en verkenning bij wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen Staat centraal bij de onderzoekende aanpak van wetenschapsonderwijs en bij creatieve benaderingen Ondersteunt de ontwikkeling van creatieve vaardigheden en aanleg Voedt de motivatie van kinderen Verhoogt de creativiteit van kinderen Ontwikkelt onderzoeksvaardigheden zoals observeren, opwekken van vragen, classificeren, hypotheses formuleren, communiceren, denken, redeneren Clarifying that the focus of this module is the role of the teacher in creating opportunities for play and exploration.

Uit Creative Little Scientists, 2012 Verbanden tussen onderzoekend leren in wetenschapsonderwijs en een creatieve aanpak Onderzoekend leren in wetenschaps-onderwijs (Inquiry-based Science Education) Creatieve aanleg Zin voor initiatief Motivatie Vermogen om iets nieuws te bedenken Verbanden leggen Verbeelding Nieuwsgierigheid Samenwerkingsvaardigheden Denkvaardigheden (bv. Chappell et al 2008) In vraag stellen Ontwerpen en plannen van onderzoek Bewijs verzamelen Verbanden leggen Bewijs verklaren Communiceren van verklaringen (bv. Minner et al 2010) A key challenge for the Creative Little Scientists project was to define what we mean by creativity in science and mathematics. We often use the term ‘creativity’ in rather general terms – and it appears also in policy documents – but what exactly does that mean. Drawing on a wide range of sources and discussions with stakeholders from the early years and science education communities we developed the following definitions that are a central feature of the project. Uit Creative Little Scientists, 2012

Creativiteit bij wetenschaps- en wiskundeonderwijs bij jonge kinderen Creative Little Scientists (2014)

Noden & verwachtingen? Welke vragen wil je beantwoord zien? Belangrijkste uitdagingen? Wat wil je leren? Teachers individually write down what they want to learn during this session and what their questions are. Use of method ‘5 finger fix’. Participants briefly tell their partner what they wrote down. Facilitator makes a quick list of the little finger digit (= key problems) and questions. This way he gets a clear view on what participants regarding would like to learn and what problems they face.

verkenning van materialen Participants explore the materials and their possibilities.   Let participants play with the materials. Possible prompts to make sure participants play and explore: Can you see your reflection in the different materials? How does it look? Can you send the light of the flashlight somewhere else? Can you have the same effect if you use other materials? … You can leave some materials behind to add when participants find it difficult to keep playing.

Mogelijkheden voor spel en verkenning? Wat deed je met de materialen? Welke vragen kwamen er bij je op tijdens het spel? Participants discuss the previous activity Participants list what they did with the materials. Participants write down what questions arose during their play.   They share ideas of possibilities of play and exploration.

Reflectie op het gebruik van alledaags materiaal in de klas Lokaal beschikbare video van spel en verkenning   of foto's van dagelijkse materialen voor spel en verkenning Noteer hoe kinderen spelen, wat ze verkennen en onderzoeken. Noteer vragen die kinderen zich stellen of zouden kunnen stellen tijdens het verkennen van deze materialen. After exploring materials themselves, participants are challenged to step into the role of children. This phase starts by showing a locally available video clip of children exploring and playing with a selection of materials or photographs of play and exploration included in the materials for this module. Participants analyse this material by answering the questions shown on the slide.

Kansen voor het leren van wetenschap Individueel Noteer wetenschappelijke leeractiviteiten of het gebruik van woordenschat - elk op een aparte post-it Discussie (kleine groepen) Groepeer de activiteiten en gebruikte woordenschat op het A3 papier Wat was de rol van de leerkracht? (Gekoppeld aan de synergiën) Op welke manieren werd deze wetenschapsactiviteit creatief benaderd? Welke synergiën worden gebruikt om een wetenschappelijke onderzoekende houding en wetenschappelijke concepten te bevorderen? Bespreking met de volledige groep Participants individually list science related activities and key scientific vocabulary children might use or develop(min. 5), each idea on another post-it. Discussion with the small group: group the activities and vocabulary on the A3 sheet of paper. Consider evidence of the role of the teacher in providing these possibilities Make links to the synergies: can they see how this science is approached in a creative way? Can they see which synergies are used to foster learning in relation to the scientific topics and vocabulary identified in the video/photographs

Synergiën tussen onderzoekend leren in wetenschapsonderwijs en een creatieve aanpak Uit het conceptueel kader overgenomen binnen het CEYS-project (Creative Little Scientists, 2012) Spel & verkenning Motivatie & affectie Dialoog & samenwerking Probleemoplossend denken en eigenaarschap Vragen stellen en nieuwsgierigheid Reflectie en redeneren Begeleiding en betrokkenheid (door de leerkracht) Evaluatie om te leren

Rol van de leerkracht Hoe kan je spel, verkenning en dus ook creativiteit en onderzoek bij wetenschap bevorderen in dit voorbeeld? Hoe kan je het leren van kinderen uitbreiden? Vragen van kinderen (expliciet of impliciet): hoe zou jij erop reageren om creativiteit te bevorderen? Gebruik de lijst van wetenschappelijke woordenschat en wetenschapgerelateerde leerervaringen. Participants reflect in relation to a particular classroom recording. Participants use children’s questions listed in the recording sheet to discuss how they would act on them to foster creativity. Participants use the key scientific vocabulary and science related learning activities listed to explore how a teacher can foster creativity in these areas.

Take Home Messages Belang van een rijke fysieke omgeving Belang van de tijd en ruimte voor kinderen om te verkennen Het belang van het leggen van met het dagelijkse leven van kinderen om belangstelling en nieuwsgierigheid op te wekken Short discussion in whole group. Take home message: Point out the importance of a rich physical environment, the time and space they get to explore and the importance of making links with children’s everyday lives to engage interest and foster curiosity.

Discussie en reflectie op voorbeelden uit de klaspraktijk De tipi BE_Class_TheTipi MA_Class_MeasuringRobots MA_Class_Fruit_Multimodal Robots meten Fruit

Discussie en reflectie op voorbeelden uit de klaspraktijk Hoe ondersteunt de leerkracht spel en verkenning van de kinderen om de wetenschappelijke onderzoekende houding te ontwikkelen? Hoe ondersteunt de leerkracht spel en verkenning van de kinderen om de creativiteit te ontwikkelen? Welke andere mogelijkheden zie je? Note down key points on the recording sheet provided (eg adding more resources, questioning, playing along, giving examples, modelling questions and curiosity, observation to be able to scaffold,, …) Bring it together to discuss the answers and overlap (hopefully there is overlap, because a good scientific inquiry is creative). Brief feedback of general comments related to each question.

Toepassen van de inzichten op de eigen klaspraktijk Ervaringen tijdens deze module Eigen klaspraktijk Verrijk je activiteiten met ideeën om meer spel en verkenning te stimuleren om zo een onderzoekende houding en creativiteit bij de kinderen uit te lokken. First individually write down 3 examples of scientific activities you already use in your own classroom context. Then enrich them with ideas to foster more play and exploration in order to provoke creative thinking. Note down possible difficulties and questions you have when transferring this approach to your own classroom context. Exchange ideas, discuss questions and possible difficulties.   Interesting insights are shared with the whole group.

Reflectie en gevolgen In welke mate werden de vragen die je bij de start van de module had beantwoord? Belangrijkste uitdagingen Noteer 2 acties die je zal uitvoeren in je klaspraktijk op basis van deze module. Op welke manier hebben de verschillende activiteiten tot inzichten geleid?

Meer informatie Creative Little Scientists (FP7 EU project 2011 – 2014) Ontwerpprincipes en voorbeeldmateriaal op basis van veldwerk www.creative-little-scientists.eu Creativity in Early Years Science Education (Erasmus+ EU project 2014 – 2017) Curriculummateriaal en trainingsmateriaal voor nascholing van leerkrachten om een creatieve aanpak bij wetenschapsonderwijs voor jonge kinderen te bevorderen www.ceys‐project.eu

Bedankt!

Met dank aan Creativity in Early Years Science EDUCATION (2014-2017) www.ceys-project.eu © 2017 CREATIVITY IN EARLY YEARS SCIENCE EDUCATION Consortium This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by- nc-nd/4.0/.