Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Evaluatie van mentorprojecten
In Aalst en het hinterland. •Waarom •Wat •Wie •Wanneer •Waar •Doel •Matching •Ondersteuning •Verwachtingen.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Activiteiten afasie regio Utrecht
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
De nieuwe werkelijkheid
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
Jobcoach Janick.
Van de juridisch dienstverlener
Hoe krijg je het op gang?.
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Jongeren met een beperking
Vermaatschappelijking van zorg
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Actieve bemiddeling door de toegewezen consulenten van de VDAB.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Europascouts Nederland
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
1 Project Wooncoachen. 2 Ontstaan Plattelandsgebied = verdoken vorm van thuisloosheid en uithuiszettingen Minister welzijn: oproep “werken met vrijwilligers”
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
AMIF Project OCMW Antwerpen
Aanleg groen schoolplein
Procesverbetering in de Zorg
OCMW in tijdelijke werkervaring: BeroepsVerkennendeStage
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Rondpunt Presentatie Titel
Regionale raadsbijeenkomst
Inloophuis dementie 1.
EUROPEES SOCIAAL FONDS
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Lokaal loket kinderopvang
Infodag onderwijs Welkom!
Wmo beleid in de Drechtsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Lokaal loket kinderopvang
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Doorstroom naar (echt) werk
PARTICIPEREN Doorontwikkelen vanuit de dagondersteuning
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Dienst Vreemdelingen Dorpsrestaurants, ... een deksels goed idee!
Versterk de Jobcoach IN de school
Onderzoeksproject Service’
AMIF Project OCMW Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie Stacey Zevenbergen- stafmedewerker Re-integratie & projectcoördinator

Rondpunt in het kort Expertisecentrum voor de opvang van ALLE betrokkenen bij een verkeersongeval. Slachtoffers, veroorzakers, naasten, nabestaanden, hulpverleners, werkgevers,…

Re-integratie verkeersslachtoffers met blijvend letsel Beantwoorden hulpvragen en doorverwijzen Uitwerken projecten en faciliteren samenwerking met als doel duurzame inbedding Project Verloond Talent en Support@work: tewerkstelling voor personen met een NAH Project FIVE2NINE: inclusieve vrijetijdsbesteding en uitbreiden sociale netwerken Project Gelijk Spel: voorkomen sociaal isolement door inclusieve sportparticipatie

Re-integratie werk: Verloond Talent Netwerkoefening (support@work): wie in het netwerk doet wat voor soort job? welke job spreekt de klant aan? welk contact geschikt als ‘buddy’? “buddy”= persoon die de klant met NAH extra op maat kan ondersteunen; het “verlengstuk” van de bemiddelaar (≠ ouders) Bv. herinnering afspraak bemiddelaar, vervoer, organisatie, verdiepende oriëntatie, oefenen vaardigheden, uitproberen verschillende taken, …

Lessons learned Verloond Talent Extra persoon (“buddy”) een meerwaarde voor aangaan risico’s, motivatie, zelfvertrouwen en volhouden traject. Extra persoon (“buddy”) meerwaarde bij praktische organisatie. Het netwerk gebruiken in de oriëntatiefase schept een duidelijker beeld van mogelijke jobs en interesses. Mogelijkheid om te oefenen buiten ‘traditionele’ stage: job inhoudelijk en omkadering. Via netwerk een geschikte job op maat (taken) vinden werkt (‘via via’) Desk-bemiddeling vs. outreachend werken

Re-integratie vrije tijd: FIVE2NINE Kennismakingsgesprek (bespreken concrete vragen en opstellen actieplan) Wie ken je nog van ‘vroeger’? (herstellen sociale contacten) Welke personen in je netwerk kunnen je helpen bij deze vraag en hoe? Wie neemt contact op (persoon zelf of jij als begeleider)? OF: starten via activiteit/interesses en een persoon zoeken die deze interesse deelt en via deze weg starten met uitbreiding sociaal netwerk. Bv. good practice jongvolwassene NAH in reguliere zwemclub.

VOLG ONS www.rondpunt.be Schrijf je in op onze nieuwsbrief Neem contact op via: info@rondpunt.be 03 205 74 80 www.rondpunt.be