Module 2 Materialen en de leeromgeving als essentiële contextelementen voor creativiteit en een onderzoekende aanpak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
English and IPC How to teach content through English.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Jaap van Lakerveld Directeur
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Open Badges en microcredentialing
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
De taaltaak
Module 10 Domeinoverschrijdend projectwerk
Module 1 Gebruik van vragen van leerkrachten en kinderen
Training Module 17 Kinderen betrekken bij evaluatie Creativiteit en onderzoek in wetenschap stimuleren.
Training Module 16 Evaluatie voor het leren Een variatie aan strategieën die een creatieve, onderzoekende aanpak ondersteunen.
Workshop creativiteit in wetenschap Creativiteit stimuleren bij jonge kinderen in activiteiten gericht op wetenschap Het gebruik van een creatieve en.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek
Gevarieerde vormen van expressie en voorstelling
Module 3 Focus op de aard van wetenschap Nature of Science (NoS)
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Module 7 Rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit
Module 9 De rol van de leerkracht
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Leren binnen en buiten de school
Module 4 Focus op de onderzoekende aanpak bij wetenschap (Inquiry-based Science) - Verband met creativiteit.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Towards and Africa Europe Partnership
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Transcript van de presentatie:

Module 2 Materialen en de leeromgeving als essentiële contextelementen voor creativiteit en een onderzoekende aanpak

Doelen van de module Bewustzijn creëren over de rol van materialen en de leeromgeving bij een onderzoekende aanpak en creatieve benaderingen voor wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen. Strategieën en ervaringen delen over het herkennen van en verder bouwen op het gebruik van beschikbare middelen en de leeromgeving. Bewust worden van de verschillende kansen die dagdagelijkse materialen en leeromgeving bieden

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 1 7. De lerarenopleiding moet leerkrachten vertrouwd maken met een waaier aan formeel en informeel onderzoek- en creativiteitsgebaseerd leren, onderwijs- en evaluatieaanpakken en -strategieën en hun gebruik m.b.t. authentieke problemen binnen wetenschap- en wiskundeonderwijs 7.5 Leerkrachten gebruiken een waaier aan creatieve contexten en benaderingen om zo de belangstelling, de motivatie en het plezier van kinderen in wetenschappen en wiskunde uit te lokken (bv. d.m.v. verhalen, gedichten, liedjes, drama, poppen en spelletjes) 14. De lerarenopleiding moet leerkrachten kennis en vaardigheden bijbrengen om een reeks van formele, niet-formele en informele leeromgevingen, met inbegrip van de buitenomgeving (zowel de speelplaats als de ruimere omgeving van de school), in hun wetenschaps- en wiskundeonderwijs te gebruiken. 14.1 Leerkrachten maken gebruik maken verschillende omgevingen voor wetenschaps- en wiskundeonderwijs, met inbegrip van flexibel gebruik van de omgeving (zowel binnen als buiten). 14.4 Leerkrachten leiden uitstappen met de kinderen buiten de school. Daarbij houden ze rekening met zaken zoals gezondheid, veiligheid, de contacten met de ouders en het verder bouwen op de ervaring in de klas.

Verband met de inhoudelijke ontwerpprincipes en –resultaten 2 17. De lerarenopleiding moet uitdagingen voor leerkrachten behandelen. Uitdagingen zoals een zorgvuldige planning en het gebruik van middelen (inclusief digitale bronnen) binnen en buiten het klaslokaal om zo de onderzoekende houding en de creativiteit van kinderen te ondersteunen. 17.1 Leerkrachten maken gebruik van materiaal (met inbegrip van alledaagse materialen), middelen (inclusief ICT en natuurlijke hulpbronnen) en apparatuur (inclusief digitale apparatuur en eenvoudige laboratoriuminstrumenten) in het klaslokaal, de school en de ruimere omgeving (zowel binnen als buiten) om zo de onderzoekende houding en creativiteit van kinderen te ondersteunen. 17.2 Leerkrachten herkennen de mogelijkheden van verschillende materialen en middelen, om zo het onderzoek van de kinderen ofwel te begrenzen ofwel uit te breiden. 17.3 Leerkrachten evalueren en selecteren geschikte ICT-middelen die kinderen tijdens hun onderzoek kunnen gebruiken.

Module overzicht Buitenomgeving Binnenomgeving Bronnen Inleiding tot het CEYS project Creativiteit en de onderzoekende aanpak bij wetenschapsonderwijs bij jonge kinderen Delen van huidige praktijken, vragen en uitdagingen Mogelijkheden exploreren Buitenomgeving Binnenomgeving Bronnen Discussie & reflectie bij de voorbeelden uit de klaspraktijk Resultaten en reflecties op de module

Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context) Europees Erasmus+ project Partners in België, Griekenland, Roemenië, VK Vervolgproject op het Creative Little Scientists project http://www.creative-little-scientists.eu Doelen Ontwikkelen van nascholing voor leerkrachten basisonderwijs met bijhorende materialen Bevorderen van het gebruik van creatieve benaderingen in het wetenschapsonderwijs in het kleuter- en lager onderwijs (tot acht jaar) The Creativity in Early Years Science project is a European Erasmus+ project with partner countries Greece, Romania, Belgium and the UK As indicated – it aims to develop a European teacher professional development course and accompanying materials to promote the use of creative approaches in teaching science in preschool and early primary education (up to age of eight). It is a continuation of the project Creative Little Scientists, an FP7 EU project, where curriculum design principles to foster inquiry and creativity in science education were designed.

Uit Creative Little Scientists, 2012 Verbanden tussen onderzoekend leren in wetenschapsonderwijs en een creatieve aanpak Onderzoekend leren in wetenschaps-onderwijs (Inquiry-based Science Education) Creatieve aanleg Zin voor initiatief Motivatie Vermogen om iets nieuws te bedenken Verbanden leggen Verbeelding Nieuwsgierigheid Samenwerkingsvaardigheden Denkvaardigheden (bv. Chappell et al 2008) In vraag stellen Ontwerpen en plannen van onderzoek Bewijs verzamelen Verbanden leggen Bewijs verklaren Communiceren van verklaringen (bv. Minner et al 2010) A key challenge for the Creative Little Scientists project was to define what we mean by creativity in science and mathematics. We often use the term ‘creativity’ in rather general terms – and it appears also in policy documents – but what exactly does that mean. Drawing on a wide range of sources and discussions with stakeholders from the early years and science education communities we developed the following definitions that are a central feature of the project. Uit Creative Little Scientists, 2012

Creative Little Scientists (2014) Conceptueel raamwerk Creative Little Scientists (2014)

Waarom zijn bronnen en de leeromgeving belangrijk? Een rijke leeromgeving kan bij kinderen: nieuwsgierigheid stimuleren en hen aanzetten om vragen te stellen over de wereld rondom hen; helpen om inzichten te ontwikkelen over wetenschappelijk relevante concepten; eigenaarschap geven bij het vinden en oplossen van problemen. Buitenomgeving Binnen-omgeving Bronnen

Startpunt Noteer wat je uit deze sessie wil halen. Noteer eventuele vragen Noteer jouw bestaande klaspraktijken Buitenomgeving Binnenomgeving Gebruik van middelen/bronnen

Verken de buitenomgeving 30 minuten exploreren van de buitenomgeving Neem foto’s van situaties/voorwerpen die vragen oproepen Vragen om over na te denken: Welke kenmerken zijn belangrijk om nieuwsgierigheid op te wekken? Dit roept vragen op – Ik wil hier meer over weten!

Wat maakte jou nieuwsgierig? Email foto’s naar ...@...

Wat maakte jou nieuwsgierig? Welke aspecten zijn belangrijk om jouw nieuwsgierigheid op te wekken? Zijn er gemeenschappelijke kenmerken? Zijn er verschillen? Welke kansen zijn er buiten voor wetenschappelijke inzichten en vragen? Gebruik van tablets / smartphones? Materialen? Wat zou je willen onderzoeken? Welke onderzoeken zou je kunnen opzetten?

Welke materialen kunnen nieuwsgierigheid oproepen?

Analyseer de foto’s van deze klassen

Middelen en leeromgeving: Essentiële contextelementen voor creativiteit en onderzoek Flexibel gebruik Een algemeen gevoel van een open ruimte Tonen van werk in uitvoering … Brede waaier aan materialen, gereedschappen en andere middelen Buitenomgeving: Meer gebruik van de buitenruimte Een rijke context voor het ontdekken van de interesses van kinderen Eigenaarschap en samenwerking

Voorbeelden uit de klaspraktijk: Discussie en reflectie Bosklas Minibeestjes Speeltouw

Discussie en reflectie op de voorbeelden uit de klaspraktijk Hoe kan de binnen- en buitenomgeving invloed hebben op het leren van wetenschap bij kinderen? Hoe zit dit bij het gebruik van materialen? Wat is de rol van de leerkracht in de voorbeelden? Hoe stimuleren ze kinderen om de materialen te gebruiken en de omgeving te verkennen? Wat zou jij (anders) doen?

Toepassen van de inzichten op de eigen klaspraktijk Ervaringen uit de workshop Jouw klaspraktijk Welke aanpakken vind jij zinvol om kinderen te stimuleren om de leeromgeving en de materialen te verkennen? Met welke uitdagingen werd je al geconfronteerd?

Resultaten en vervolg Common challenges: Verrijken van de huidige klaspraktijk (toevoegen aan de voorbeelden die je noteerde aan het begin van de module)? Gevolgen voor de planning? Aanpakken om de exploratie van kinderen van de leeromgeving en materialen te stimuleren? Gemeenschappelijke uitdagingen en mogelijke oplossingen? Common challenges: The teachers must connect the early scientific concepts of the children with more formal scientific concepts. By providing a rich physical environment teachers may engage interest and foster curiosity. Teachers need to see the link between the everyday environment and lives of the children and the physical concepts within it. Teachers need to see the opportunities that digital technologies may offer.

In what ways did the different activities support your developing thinking? How far have the questions at the start of the session been answered? Do you still have new questions that need addressing?

Meer informatie Creative Little Scientists (FP7 EU project 2011 – 2014) Ontwerpprincipes en voorbeeldmateriaal op basis van veldwerk www.creative-little-scientists.eu Creativity in Early Years Science Education (Erasmus+ EU project 2014 – 2017) Curriculummateriaal en trainingsmateriaal voor nascholing van leerkrachten om een creatieve aanpak bij wetenschapsonderwijs voor jonge kinderen te bevorderen www.ceys‐project.eu

Bedankt!

Met dank aan Creativity in Early Years Science EDUCATION (2014-2017) www.ceys-project.eu © 2017 CREATIVITY IN EARLY YEARS SCIENCE EDUCATION Consortium This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by- nc-nd/4.0/.