bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Effectieve communicatie voor de BHV-er
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Kikker en het vogeltje Max Velthuijs.
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Wie veel lacht, krijgt later de rimpels op de juiste plaats.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Van Engel, Minke en Helen
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Daddy’s Home Productions – Alle rechten voorbehouden ©
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
Luister goed… Opdracht:
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
ZEG HET MET EMOTIES.
Kleuters spelen toch alleen maar?
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
De reis van Druppeltje Drop
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Social media voor statenleden/politici
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” voor een waardevol model van jouw wereld Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2017 week 3

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Z I N T U I G E N Hoe Communiceer je? Interne Voorstelling FILTERS De Kaart ………….. > ………….. is niet …………….….. > Het Gebied Interne Voorstelling FILTERS Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Z I N T U I G E N Stemming Fysiologie Taal/Gedrag

Weglaten, vervormen, generaliseren Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE.

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! De Hoofdenboom

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Nog beter observeren!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Wat heb je gezien? Hoeveel? Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken? Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren?

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Mahatma Gandhi Indira Gandhi Rajiv Gandhi Nehru

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Misleiding? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180odraait)?

Zo was de oorspronkelijke foto

Wat valt je op?

En als je het onderste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Hoeveel invloed heeft een vooronderstelling? Bekijk de tekening 2. Welke lijn is de langste lijn? Weet je het zeker? 4. Meet eens na!

Detail of……..

Detail of … overzicht?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Waar gaat je aandacht naar toe?

Links om of rechts om?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Ontdek Mr. Bean 2 Hoeveel sneller ging het nu? Wat is de functie van een zoekbeeld?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Oefening Tonaliteit waarnemen. Luister met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. begin midden eind 1 Volume (hard/zacht) 2 Ritme (regelmatig/onregelmatig) 3 Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) 4 Tempo (snel/langzaam) 5 Pauzes tussen woorden en/of zinnen. 6 Toonhoogte. 7 Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) Haar lippen werden smaller en de spieren in haar gezicht spanden zich…. ZW 2 Er lag een warme uitdrukking op z'n gezicht……………………………………. I 3 Het was duidelijk dat hij opgelucht was………………………………………….. I 4 Ik wist dat z'n hart 180 slagen per minuut ging…………………………………. I 5 Voor de verantwoordelijkheden van haar baan stond ze onder zware druk…. I 6 Z'n spreektempo ging sneller en de toon van z'n stem werd hoger………….. ZW 7 Toen jij hem aanraakte kon ik de nieuwsgierigheid op z’n gezicht zien……… I 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toen wist ik dat ze blij was…………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) De spierspanning in zijn voorhoofd nam toe en er kwamen rimpels. ……… ZW 2 Zij stond met haar handen gekruist en met wat gebogen knieën. ……………. ZW 3 Je kon de opluchting over haar zien komen. …………………………………… I 4 Zijn pupillen verwijden zich ………………………………………………………. ZW 5 Hij heeft heel veel plezier. …. …………………………………………………… I 6 Zij is teleurgesteld in deze oplossing. ………….. ……………………………. I 7 Hij ademde diep in en keek naar mij. ……………………………………………. ZW 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toen wist ik dat ze blij was…………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Waarneming of Interpretatie? 1. De spierspanning in zijn voorhoofd nam toe en er kwamen rimpels. 2. Zij stond met haar handen gekruist en met wat gebogen knieën. 3. Je kon de opluchting over haar zien komen. 4. Zijn pupillen verwijden zich. 5. Hij heeft heel veel plezier. 6. Zij is teleurgesteld in deze oplossing. 7. Hij ademde diep in en keek naar mij. 8. Hij gaat gebukt onder deze verantwoordelijkheid. 9. Deze plant heeft ovale bladeren en rode bloemen. 10. Zij knippert met haar ogen, tuit haar lippen en blaast. 11. Zijn mondhoeken gingen een beetje omhoog. 12. Dit is een mooie en gezonde plant. 13. De spieren van haar gezicht ontspanden. 14. Het is vandaag regenachtig en somber. 15. Hij zit er tot over zijn oren in. 16. Zij praatte, keek mij aan en haar rechter wijsvinger wees omhoog. 17. Zij is een schoon en helder mens. 18. Hij kijkt naar boven en naar rechts. 19. Er zat olie op zijn handen en vingers. 20. Zij praten niet meer met elkaar, zij zijn elkaar beu. 21. De zon schijnt en de temperatuur is 24 graden Celsius. 22. Gisteren was jij zonder reden boos op mij. 23. Linda vertelde mij dat ik er gisteren niet goed uitzag 24. Hij drinkt vaak koffie 25. Piet vroeg naar mijn mening over deze situatie

Perceptie = = Projectie

Oefening: NLP vooronderstelling 2: De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt Voor hoeveel % ben jij verantwoordelijk voor jouw communicatie? En voor hoeveel % voor de respons die je krijgt? Hij vindt mij lief Jij bent ok!

Tonaliteit Hoeveel dierengeluiden ken je? Hoeveel vogelgeluiden?

Tonaliteit Hoeveel muziekinstrumenten kun je onderscheiden?

Tonaliteit Hoeveel mensen kun je aan hun stem onderscheiden?

Oefening Tonaliteit waarnemen. Luistert met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. begin midden eind Volume (hard/zacht) Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) Tempo (snel/langzaam) Pauzes tussen woorden en/of zinnen. Toonhoogte. Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)

Waaruit bestaat communicatie? woorden fysiologie Professor Albert Mehrabian tonaliteit

Waaruit bestaat jouw communicatie? Geef aan hoeveel van je communicatie je mist bij de volgende communicatiemiddelen: E-mail Telefoon Als je iemand van het vliegveld komt ophalen en er zit bij de aankomsthal een dikke glaswand tussen jullie in. Skype

De tempel met de duizend spiegels

Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Met lang haar?” “Nee met kort haar” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”

Interne Wat zijn de verschillen in de interne voorstellingen? Oefening blz 38 Schrijf ten minste 5 woorden op die bij je op komen als je het woord “Vakantie” hoort. Hoe veel van deze woorden, die jij opgeschreven hebt, denk je dat door iedereen zijn opgeschreven?

De kaart is niet het gebied (de interne voorstelling) (de interne voorstelling die je maakt van de werkelijkheid is niet de werkelijkheid) Het gebied (de werkelijkheid) De kaart (de interne voorstelling)

De kaart is niet het gebied Het referentiepunt: wat je ‘gewend’ bent 0o C 20o C 40o C A met ijswater B kamertemperatuur C warm water Wat is het referentiepunt van je linker hand? En van je rechter?