Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Haptotherapie, wat is dat?
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
“We verliezen allemaal…” Omgaan met verlies en rouw in reactie hierop
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
Ontwikkelingstraject kinderen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Rouw in de derde levensfase en de behandeling
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
SAGOW Anne Vandenhoeck
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Begeleidingsplannen GGZ
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
Kinderen en hun sociale talenten
Autisme en rouwverwerking Kim Huysmans Orthoagoog vzw De Hoeve 15/05/2007.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Is de vereniging auti-proof?
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Crisis en het domino-effect
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Omgaan met de gevolgen van trombose
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Marjolein Rikmenspoel Isala Saxion Deventer
Geeft voorlichting, advies en instructie
MS, denken en voelen (Naam org
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Mondzorg - persoonsgericht
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Beleving tijdens het sterven
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Eenzaamheid…. Wat dóe je eraan???.
Kwijt! verlies bij mensen met een verstandelijke handicap
Kwijt! verlies bij mensen met een verstandelijke handicap
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Koppeling visie en praktijk
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Workshop “Rituelen van verstilling”
Kleurloos hulpverlenen
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
In de vuurlinie van een pos
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’ (drs) Cor Maas Geestelijk verzorger bij Dichterbij en Siza gespreksleider moreel beraad. 1

Programma: Inleiding: - visie - gevolgen ouder worden - vormen tot ondersteuning Stellingen Verkenning van eigen leerpunten Ondersteuning bij verlies: praktische tips Werkvormen

Inleiding: visie als achtergrond Belang van visie, kernwaarden (Ode): -“Wie, wat geeft jouw leven betekenis?” - ‘Open, samen, betrokken, professioneel’. Menslievende professionalisering, Belang van relatie, Aandacht voor dialoog en feedback Wat heeft een mens (ik? Client?) nodig?

Inleiding: gevolgen ouder worden Lichamelijk: Vermindering lichaamsfuncties Sociaal: Sociale kring wordt kleiner (overlijden, verhuizing) Geografisch: Verhuizing? De bekende omgeving, levenswereld verandert. Psychisch: Hoe ga ik om met alle veranderingen? (karakter, aard beperking) Levensbeschouwelijk: hoe kijk ik tegen veranderingen aan? Wat houdt mij op de been? Waar beleef ik (nog) ‘zin’ aan? Wie helpt mij dat tot uitdrukking te brengen?

Inleiding: ondersteuning bij ouder worden Omgaan met beperkingen, vermindering vitaliteit Aandacht voor levensverhaal Balans opmaken van het leven ‘Wie ziet mijn verlies?’: Kleine zaken, soms van grote betekenis (Soms telkens) opnieuw (!) zoeken naar betekenis

Uitgangspunten(1) Omgaan met verlies, afscheid nemen horen bij het leven. Aandacht voor de alle vormen van verlies. Bijv. verlies van lichaamsfuncties (handicaps), verbreken van relaties, verlies van een baan, verhuizing, fusies, etc. Ook dit kunnen rouwprocessen zijn. Mensen hebben ‘recht’ om afscheid te nemen, en zich actief te kunnen verhouden tot het afscheid We kunnen mensen niet verdriet besparen (valkuil) Een professionele hulpverlener dient zijn eigen ervaringen, grenzen en mogelijkheden te verkennen en te benoemen, alvorens een cliënt te kunnen ondersteunen.

Uitgangspunten (2) Een ‘gezond’ rouwproces begint al vóór een verlies: Erkennen van wat komen gaat: (zien, ervaren) van ziekte, dood Rouwen is een werkwoord. Doe-activiteiten: in rituele én in dagelijkse handelingen. Hoe intensiever een verlies wordt ervaren des te belangrijker is het dat mensen er mee bezig zijn. Naarmate de tijd verstrijkt wordt de emotionele beleving van verlies zwaarder. Pas na langere tijd wordt dit minder mits men er mee bezig is. Niet zozeer ‘de dood’ is een taboe, maar eerder de emotionele beleving, onmacht daarvan.

Eigen (verlies-)ervaringen.. Wat heeft mij geholpen?

Omgaan met verlies: confrontatie

Accepteren, ermee om leren gaan

Taken voor bij het verwerken van verlies, omgaan met rouwen: Aanvaarden van de werkelijkheid (believe that it happened) Omgaan met gevoelens die daarbij horen (to deal with affectiveness) Leefwereld aanpassen aan de afwezigheid (adjust) De herinnering een plaats geven (find a way to move on without disconnecting with the dead person, find a way to memorial) (William Worden)

Hoe te ondersteunen? Laten zien, voelen, ruiken, horen (autisme) Handhaven vaste patronen (autisme) Eenduidig taalgebruik, concrete uitleg (autisme) Gebruik rituelen, symbolen, (bloem, ballon, gebed, kaars, etc) Gelegenheid, tijd bieden tot uiten verdriet, emotie Gebruik verhalen, spel, tekenen, verbanden zichtbaar maken Betekenis van overlijden: geloof, beelden, hemel, etc. Samen er over praten, herinneringen ophalen, Achterliggende gevoelens achterhalen (schuld?), Inspraak, verantwoordelijkheid bij afscheid(sritueel) Op langere termijn stilstaan, verjaardagen, feesten 12

Afsluiting Dank voor de openheid naar elkaar! Zie Youtube filmpjes met Prof.dr. Manu Keirse! Hoe kan ik verder mijn ervaringen, vragen? Geniet waar het kan, sterkte waar het nodig….! 13