Schoolscheikunde + Bedrijf  Eitje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

BattleBots The school battle.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Portfolio
Effectieve instructie
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Al doende leren training docenten
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Strategische samenwerking
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Medmec04 les 1 Engagement.
Goederenverwerking H20 Milieu Manager Handel.
KAM H3 Milieu Logistiek teamleider.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PSO. Praktisch school onderzoek.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Psychologieles 3 lesweek 3 Kleuter + Schoolkind. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?
Verschillende rollen en stijlen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Maatschappelijke stage in de agrarische sector. Waarom belangrijk? Maatschappelijke verantwoordelijkheid Kans om kennis te maken met de sector Kans om.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Duurzaamheid in Gennep
Talent in Ontwikkeling
Soorten meststoffen test.
Een vergadering organiseren
Landschapszones en klimaat
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Creativiteits- sessie
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom VWO 5..
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Vergadering Personeelsdienst
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Activernde didactiek & passende werkvormen
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Is testen een project op zich?
Productnaam.
Omgaan met verschillen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
<naam bedrijf> & <naam school>
Organische meststoffen
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Schoolscheikunde + Bedrijf  Eitje Woudschoten Chemie Conferentie 2017 Marijn Meijer en Martha Hoebens

Wat gaan we doen? Korte inleiding Voorbeeld Zelf aan de slag Reflectie

De boodschap In de kern is het simpel, begin dus daar! We laten twee voorbeelden zien! Zeepbel zonnepanelen

Zeepbel-bellenblaas Vwo 5-6: Kleuters: Case: zeepbel moet langer heel blijven. Uitwerking: wat is de samenstelling van de zeepbel? wat is de structuur van de zeepbel (diverse schalen) wat is de functie van elke stof in het systeem? wat is het mechanisme waarom de zeepbel knapt? hoe kan ik dat ‘knappen’ voorkomen/ uitstellen? Kleuters: Case: zeepbel moet langer heel blijven. Uitwerking: verander iets aan het recept Als ik dit verander dan krijg ik …

Functiescheiding analyse Hoofdfunctie Deelfunctie Een aardappelrooimachine: Aardappel planten uit de grond halen en knollen scheiden van het loof

Open opdrachten in bedrijven In het boek staan antwoorden waar vragen bij zijn bedacht Bij een rondleiding krijg je antwoorden te zien op vragen die al zijn opgelost Maar de chemie zit in vragen waar nog geen antwoord op is…!

Onderwijs maken met een bedrijf Onderwijs maken betekent dat jij het (bedrijfs-)vraagstuk vertaalt naar jou en je leerlingen: Wat past bij jou? Wat hebben je leerlingen nodig? Wanneer ben je tevreden? In 3T? in 6V?! Wat leren leerlingen hiervan?

Voorbeeld - Dreumex Dreumex is al meer dan 52 jaar actief als producent van handreinigings- en handverzorgingsmiddelen in de wereld van de zware vervuilingen. Probleem: zeepdispensers in een autogarage verstoppen snel. Daar maken ze een project van…:

Ontwikkelingsproject in een bedrijf Projectomschrijving Technische knelpunten Technische oplossingsrichtingen

Uitwerking Omschrijving project zeepdispensers in een autogarage verstoppen snel Technisch knelpunt vet en smeer zorgt voor een dusdanige verkleining van de dispenseropening dat een te hoge kracht nodig is om voldoende zeep te pompen voor één wasbeurt. Mogelijke technische oplossingsrichtingen coating op de pomp, dunnere zeep (spray?), andere dispenser, grotere opening, automatisch dispenseren, blok zeep, sterkere pomp, …, … , …

Dreumex

Moeilijker wordt het niet!

Stappen Omschrijving van het probleem Beschrijf in Jip en Janneke taal de technische knelpunten brede-oriëntatie-idee Ga op zoek naar mogelijke oplossingsrichtingen het luciferdoosje-model

Jip- en-Janneke-benadering Voor je eigen voorbereiding als docent: Beschrijf de kern van het probleem in eenvoudige begrijpelijke taal. zowel het te doorlopen denk- en werkproces als de conceptuele kant van het vraagstuk. Hoe leg je dit vraagstuk voor aan een 11-jarige?

Zeepbel-bellenblaas Vwo 5-6: Case: zeepbel moet langer heel blijven. Jip-en Janneke: De zeepbel knapt doordat het wandje kapot gaat. Het wandje gaat kapot doordat er water uitlekt.

Brede-oriëntatie-idee Doel: leerlingen interesseren, motiveren en activeren Dus: wat zijn hulpvragen die een docent kan stellen om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden? wat weet je zelf al? zijn er soortgelijke vraagstukken, hoe hebben anderen soortgelijke problemen opgelost? wat weet ik nog niet? hoe kom ik dat wel te weten? wat betekent dit?  hoe nu verder?

Zeepbel-bellenblaas Case: zeepbel moet langer heel blijven. Brede-oriëntatie-idee: Is de vorm bepalend? Speelt de zon een rol? Alleen in de zomer of de winter? Speelt de grootte van de bel een rol? Wat is de samenstelling van de zeepbel? Zijn er andere recepten? Wat zijn verhoudingen die voorkomen? Wat is de structuur van de zeepbel? Wat is de functie van elke stof in het systeem? Welke stoffen zijn essentieel/ Wat is het mechanisme waarom de zeepbel knapt? Hoe kan ik dat ‘knappen’ of het ‘water-lekken’ voorkomen/ uitstellen?

Het luciferdoosje-model Alle oplossingen van problemen zijn in de kern eenvoudig en simpele verbanden. Kan ik de kern van het probleem zo eenvoudig mogelijk duiden? Welke zijn juiste oplossingsrichtingen? Het idee dat ten grondslag ligt aan de oplossing moet op een luciferdoosjes te beschrijven zijn

Opdracht Een shampoofabrikant maakt massagedouchegel. Hiervoor gebruikten zij korrels op basis van PVE. Vanwege steeds de steeds strenger wordende milieueisen is het niet meer toegestaan om niet-biologisch afbreekbare elementen in consumentenproducten te verwerken die via het riool in het milieu kunnen terecht komen. Denk mee met dit bedrijf wat mogelijke oplossingsrichtingen kunnen zijn.

Terugkoppeling het zou nog beter zijn als….

Casussen Opdracht: werk uit volgens stappenplan

Ontwikkelingen in bedrijven (milieu)wetgeving Patenten Verlaging van productieprijs Schaalvergroting Omstellen Beschikbaarheid grondstoffen Andere leveranciers Automatisering … aan producten én processen (milieu)wetgeving Patenten verlaging van productieprijs schaalvergroting omstellen grondstoffen die niet meer voorradig zijn andere leveranciers automatisering …

Maatschappelijke uitdagingen Chemie

Hoe vind je een bedrijf?

Vragen? Marijn Meijer mmeijer@c3.nl www.C3.nl Martha Hoebens info@bedrijfindeklas.nl www.bedrijfindeklas.nl

Innovatie in een bedrijf Ontwikkeling van product of proces Projectomschrijving Technische knelpunten Technische oplossingsrichtingen Onderzoek Aanleiding Onderzoeksvragen Beoogde uitkomsten Opzet en uitvoering