Creatief Denken maar eerst:.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
Sleutels tot creatief denken
DYSLEXIE VOORLICHTING
Workshop creatief brainstormen
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
GPS-SLIDES
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Ho 7: Creatief denken.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Creatief denken en presenteren
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Wat is creatief denken? Ken je dit spel goed?. Wat is creatief denken? Op een gegeven moment lukt het niet meer om te winnen.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Spelling & Dyslexie 2 week
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Introductie Marketing
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Workshop creativiteit
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Transcript van de presentatie:

Creatief Denken maar eerst:

Creatief of niet? ‘Creativiteit kan je niet leren’ Onzin, ‘t is een vaardigheid die kan je ontwikkelen ‘Creativiteit is zweverig en soft’ Onzin, geen innovatie zonder creatie ‘Ik kan allang brainstormen’ O ja? Kan je écht zonder oordeel vrij denken?

Hoeveel vierkanten?

Caesar en Cleopatra ‘Ik kwam de kamer binnen en zag onmiddellijk het geopende raam, de glasscherven en het water op de grond. De gordijnen voor het raam bewogen, maar wat het meest opviel waren Caesar en Cleopatra. Die lagen beide op hun zij op de grond, tussen de glasscherven en het water. Het was onmiskenbaar. Ze waren dood!’ Wat is er gebeurd? Wat is de doodsoorzaak?

Een vraag: Wat is ‘denken’?

Denken: de Theorie

Verwerken van informatie Prikkels waarnemen en verwerken Eenvoudig en complexer Verbindingen maken Vallen en opstaan Patronen en routine Precies dat zit creativiteit in de weg! Doel: ‘vaste’ denkpatronen doorbreken Nieuwe verbindingen maken

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinrietsiet mkaat het niet uit in wlke evloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeonlzeenwatersaatt

Basisvaardigheden Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen

1. Creatief waarnemen: De oude vrouw

2. Uitstel van oordeel Drie niveau’s van oordelen Onbewust: Herken ik dit? Begrijp ik dit? Dan: Nader verkennen. Is het wat? Tot slot: Besluitvormen. Doe ik er iets mee? Nieuwe ideeën stranden vóór niveau 3, ze passen niet in bestaande denkpatronen Wil je nieuwe ideeën een kans geven, dan moet je je oordeel uitstellen

Wat zit er in de weg? ‘Ja maar... Bestaat al! Kan niet. Daar hebben we geen geld voor. Er is meer onderzoek nodig. Dat is niet logisch. Daar hebben we geen tijd voor. Dat is een te grote verandering. We kunnen ook zonder. Werkt ergens anders wel, maar hier niet. We mogen geen fouten maken. Laten we wel even realistisch blijven. Dat gaat nooit lukken. Onze klanten zijn dat niet gewend. De techniek heeft zich nog niet bewezen...’

Uitstel van oordeel. Hoe? Wat wordt er bedoeld? Wat is het idee? Aanvaard die gedachte. (‘Stel, het is waar’) Verken de kansen van dat idee. Dan pas: Beoordeel wat je ermee gaat doen.

3. Flexibel associëren Ketens van aanverwante gedachten Sterke en zwakke verbindingen Herhaling versterkt patroon Dissociatie (patroon doorbreken) Resociatie (terugkoppelen naar bekend spoor)

Practicum Groepen 1 t/m … naar lokaal D0.10

Wat is dit?

Oefening: Pak een voorwerp uit je tas. Schrijf op wat het is Verzin nu vijf volstrekt andere toepassingen Max 1 minuut.

Oefenen: creatief waarnemen In je tweetal Neem een product van jullie bedrijf Neem creatief waar: Verzin vijf nieuwe toepassings- mogelijkheden Laat je oordeel los: alles kan! Creativiteit Hoe? Zo! : pag. 25 t/m 30 bovenaan

Oefenen: flexibel associëren Individueel Bedenk een ander product van het bedrijf Pak pen en papier, noteer het product. Laat je gedachten de vrije loop en maak een associatieketting Max 1 minuut! Creativiteit Hoe? Zo! : pag. 30, 31, 42, 43

Oefenen: kantelen Associëren en dan net even anders Kantel de betekenis, kantel de context Voorbeeld: pag. 42 Hele groep: start is ‘Appel’. Associeer en kantel! Ga staan als je een volgende ‘kantelassociatie’ hebt en roep.

Oefenen: flexibel associëren In viertallen (twee groepjes samen) Noteer de producten (van ieder bedrijf één) op een vel papier. Verbind ze met elkaar. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Zoek zoveel mogelijk overeenkomsten (of verbindende associaties) Creativiteit Hoe? Zo! : pag. 43

Opdracht: Concept 1 Ontwikkel een eerste concept voor de DEM. Gebruik hiervoor de stof en het oefenmateriaal uit deze les en motiveer jullie keuzes. Verwerk dit in een korte ‘presentatie’ op één vel papier of één sheet (1 minuut). (volgende keer: concepten presenteren)