Klein vaarbewijs 7e bijeenkomst
programma Testje Motoren Koeling Aandrijving Stuurinrichting Controles voor vertrek Controles tijdens de vaart Controles tijdens lang stilliggen
Onderdelen van de voorstuwing Motor- levert vermogen Keerkoppeling, voor en achteruit Schroefas Lagers Schroef
verbrandingsmotoren Dieselmoteren Geen electrische installatie nodig om aan de gang te blijven. commonrail met elektronische inspuiting wel elektrische installatie nodig Smering deels door de brandstof zelf en deels door de smeerolie in het carter
Voordelen dieselmotor Dieseldamp minder snel ontbrandbaar Gemiddeld lager toerental Rustiger door lager toerental Zuiniger dan benzinemotoren
Nadelen dieselmotor Meer uitstoot van CO2 en roet Start vermogen moet groter zijn.
benzinemotoren Dampmengsel moet worden ontstoken door een vonk/ bougie Brandstofmengsel wordt gemengd in de carburateur Smering door carter of mengsmering Starten kan ook met trekkoord Twee takt, compacter, altijd mengsmering, meer geluid en vier takt motoren, stiller, geen mengsmering, gaat langer mee
Voordelen benzinemotor Compact Kan ook werken zonder een accu Handmatig te starten
Nadelen van een benzinemotor Maakt veel geluid Gaat minder lang mee dan dieselmotor Benzinedamp explosief Mengsmering is extra werk
electromotoren Bijna geluidloos Zeer compact Steeds sterker Milieu vriendelijk Weinig onderhoud Er is veel stroom nodig Opladen duurt nog lang Gewicht accu’s Accu’s slecht voor het milieu Beperkte actieradius Steeds meer hybride motoren op de markt
Koeling Open koeling Gesloten koeling Interkoeling (open en gesloten gecombineerd)
Open koeling Buitenboordwater door de motor In via een wierfilter Uit via de uitlaat of apart via koelwater uitlaat Let op in de winter de gehele motor aftappen.
Gesloten koeling Er is een vaste hoeveelheid koelvloeistof die door de motor wordt gepompt en door een buizenstelsel wordt gekoeld. Gesloten circuit Expansievat vangt de verschillen op Koelende werking buizen bewaken Voldoende antivries
Gecombineerde koeling Gesloten deel tussen warmtewisselaar en motor Open deel tussen warmtewisselaar en buitenboord Warmtewisselaar platen of pijpenkoeler Intern deel voldoende antivries Buitenboord deel aftappen
Koelwaterpomp en wierfilter De pomp regelmatig controleren. Soms twee pompen? Het wierfilter regelmatig schoon maken. impeller
Soorten aandrijving Buitenboord motor Hek drive Saildrive Waterjet Vaste schroef met schroefas
keerkoppeling Reduceren van het toerental waarbij de schroef optimaal werkt Schroef vooruit, achteruit en neutraal zetten Let op oliepeil Altijd manoeuvreren met laag toerental anders schade aan tandwielen
schroefas Brengt de motorenergie naar de schroef Loopt voor een belangrijk deel in de schroefaskoker Afdichting door gland, pakkingdrukker en vetkoord
smering schroefas Oliegesmeerd Vetgesmeerd Watergesmeerd Lagers van metaal Olietankje, steeds bijvullen Olie in het water Vetgesmeerd Vetpot regelmatig vetpot aandraaien Vet is gelijk afdichting in de schroefaskoker Watergesmeerd Kunststoflagers met buitenwater gesmeerd Lager slijt sneller
Breekpen of slipslof De breekpen moet de schroef beschermen Breekt bij te grote weerstand Meestal gemakkelijk te vervangen Slipslof is een rubberen slipkoppeling als de schroef teveel weerstand krijgt
stuurinrichting Hydraulisch, Let op lekkage Kwadrant, Bewegen dmv kettingen of staalkabels Helmstok, Let op de beweging bij het sturen Buitenboordmotor, bedienen met de bedieningsstang Stuurautomaat, je moet wel uitkijk blijven houden
Controles voor vertrek Smeerolie, oliepeil en smeerolie filter Olie peil in keerkoppeling Vetpot aandraaien Koelsysteem, niveau, filter en toevoer vrij Brandstof, voldoende brandstof, lekkages, water afscheider/vuil, ontluchting, V-snaren, slijtage, 2cm indrukken Hoofdschakelaar Accu’s, navullen, demi water Luchttoevoer, ventilator benzinedamp,
Controles tijdens de vaart Stuurinrichting, testen bij vertrek Uitlaatgassen, kleur uitlaatgassen Blauw=veel verbrande olie Wit= water Bijna doorzichtig =goed Koelwater, uitstroom water, temperatuur Smeerolie, smeeroliedruk Vetsmeren elke 6 uur varen aandraaien.
Na het varen Laden van de accu’s Hoofdschakelaar als je langere tijd van boord gaat Buitenboord afsluiters Vet, gland schroefas controle aandraaien Lekkages Brandstof Gasflessen
Accu’s Moeten geladen zijn Positieve laadstroom Capaciteit in ampere uur Twee accu’s in serie is hoger voltage Twee accu’s parallel is hogere capaciteit Verschil tussen start en verlichtingsaccu Altijd een vraag parallel of serie.