Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
Leraar, school en opleiding
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Sector, Firm Size and ICT investments
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Who knows something about scenarioplanning?
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan? Tool PDE-1: Onderzoekscyclus © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Beter begrip ontwikkelen van de onderzoekscyclus voor docenten We zullen: Algemene aanpakken voor onderzoek bespreken; Onderzoeksvragen ontwikkelen om te onderzoeken. Het doel van deze tool is om de groep te helpen een beter begrip van de onderzoekscyclus voor docenten te ontwikkelen en om de docenten in de groep te laten begrijpen hoe ze hun eigen specifieke onderzoeksvragen binnen deze cyclus kunnen gebruiken om hun lespraktijk te ontwikkelen. De groep zal aanpakken bespreken en onderzoeksvragen opstellen die onderzocht kunnen worden bij gebruik van MASCIL tools in combinatie met de onderzoekscyclus.

Onderzoekscycls voor docenten Hoe kan de algemene aanpak uit het diagram worden gebruikt in jullie werk in combinatie met de MaSciL bronnen en tools? Deel de Handout 1: The teacher inquiry cycle uit. Bespreek hoe de algemene aanpak geïmplementeerd kan worden wanneer ze verschillende tools gebruiken om onderdelen en professionele vragen te onderzoeken.

Onderzoeksvragen maken Lees door het voorbeeld van een gesuggereerde onderzoeksvraag. Welke andere onderzoeksvragen zijn geschikt voor deze tool? Vraag de docenten om in kleine groepen te werken aan het onderstaande voorbeeld en te bespreken hoe deze benadering geïmplementeerd kan worden. Kunnen zij suggesties geven voor alternatieve onderzoeksvragen om in de klas te onderzoeken? Voorbeeld Een groep wil onderzoeken hoe zij kunnen werken met wiskunde-opdrachten met een verschillende mate van structurering. Ze willen focussen op het onderwerp: Onderzoekend leren bij wiskunde, en stellen de vraag: Hoe zien bij wiskunde opdrachten voor onderzoekend leren eruit? Bij het werken aan deze onderzoeksvraag kunnen ze bijvoorbeeld de tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde opdrachten, gebruiken en beslissen om een gestructureerde en een ongestructureerde versie van dezelfde opdracht in hun klas te gebruiken om een eigen onderzoeksvraag, bijvoorbeeld Wat is het effect van structuur op het leren van de leerling? te onderzoeken.

Discussie Deel een aantal onderzoeksvragen. Selecteer 2 of 3 gesuggereerde onderzoeksvragen: Hoe zetten we een gemeenschappelijk actieplan op? Gebruiken alle docenten dezelfde opdrachten? Gebruiken ze verschillende opdrachten? Welke ‘gegevens’ zullen de groepsleden verzamelen? Met ‘gegevens’ bedoelen we hier vooral kwalitatieve gegevens zoals werk van leerlingen, een lesverslag, foto’s van de les enz. Bring the group together and compare ideas. Ask them to think about two or three of their suggested research questions and consider:   How will a common plan of action be developed? Will all teachers use the same tasks? Will they use different tasks? What ‘data’ will members of the group collect? (By ‘data’ here we are referring mainly to qualitative data such as student work, an account of the lesson, photographs of the lesson and so on). Explain how important it is that when a group next meet, after exploring a research question in the classroom, then all members of the group should be able to describe what happened and what worked. It is reflection on these outcomes that is central to the group’s professional learning: considering implications for their teaching practice is perhaps the most important part of the cycle. Each group meeting needs to be planned with sufficient time for this.

Finishing off Bepaal de focus voor de professionele ontwikkeling. Denk voor de volgende keer na over welke tools gebruikt worden en maak een onderzoeksvraag die onderzocht kan worden m.b.v. deze tool. Schrijf een beknopt plan voor het verzamelen van data. Zorg ervoor dat je, je ideeën kan delen. Laat de groep nu hun eigen focus voor hun professionele ontwikkeling bepalen en de onderzoeksvragen formuleren die daarbij passen. U hebt wellicht al afspraken gemaakt over de tools die u wilt gebruiken. Stimuleer elke docent in de groep om na te denken over een van deze tools en om voor de volgende keer een onderzoeksvraag met een beknopt plan voor het verzamelen dan gegevens te schrijven, die de groep kan gebruiken. Zorg dat u deze deelt wanneer u die tool inzet in de groep.