Co2 doelstellingen worden wel/niet behaald door de markt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Deelgebruik monumentale kerken
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Lean Construction Logistics ?
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Grote en middelgrote steden
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
De toekomst van de industrie Jules Theeuwes SEO - UvA SIC Lezing, Vakbondsmuseum 6 november 2001.
Uitvlaggen naar Oost europa “Tricks and trucks”
Sportcafé Amsterdam Zuid
Datum Beleidsafspraken Kantorenvisie Netwerkstad En logo NT.
bevolkingskrimp en beleid
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Oh, grote wereldbol !.
Toelichting woningbehoefte Leek en Noordenveld
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Slot 4Hc.
De sociaal-economische effectrapportages  Doel SEER: monitoren sociaal-economische ontwikkeling, spreiding kansarme groepen  SEER wordt tot op heden.
Regionale krimp en woningbouw Ruimteconferentie 28 oktober 2008, Rotterdam Femke Verwest, Niels Sorel en Edwin Buitelaar.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Nota Grote Voertuigen. ZWR GEWICHTS BEPERKING ROUTERING MILIEU PARKEREN ALTERNATIEF.
Workshop 7 november 2012 Asbestverwijdering en verduurzaming bedrijfsdaken georganiseerd door de samenwerkingspartners: - VNO-NCW Midden Nederland - Bouwend.
Duurzaam Noord-Beveland Het koesteren waard!. Duurzaam Noord-Beveland Evaluatie klimaatbeleid 2012 – 2015 Pieken en dalen Nieuw klimaatbeleid
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
COPD en zuurstof Longpunt 16 september 2016 Jeanine Antons, longarts.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Tarieven in het nieuwe Marktmodel
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Wijkscan Bevelanden, Schouwen- Duiveland, Walcheren
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Waterenergie Stuwdammen
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Mijn CV ketel is oud wat nu?
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Voorstellen LDW+ gemeentelijk aanspreekpunt
Waterveiligheid.
Duurzame verstedelijking
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Voordelen globalisering voor bevolking:
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Onderzoek binnenklimaat
Maatschappelijke kosten
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Logistiek als versneller voor CE
Onderzoek naar effecten van schaal
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Co2 doelstellingen worden wel/niet behaald door de markt De markt regelt het wel Co2 doelstellingen worden wel/niet behaald door de markt Inhoud: 1. Aanleiding (slide 2) 2. Onderwerp (slide 3) 3. Adviezen (Slide 4 + 5) 4. Discussie (Slide 6) Jacob Veerhuis & Mathijs Vervaeck 1.

1. Aanleiding: Bron: Historische cijfers: CBS 2017 (Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften, waarbij de waarde voor 2015 voorlopig is); Prognose cijfers: ECN, PBL 2016, Doelstelling cijfers: SER akkoord 2013. 2.

2. Onderwerp Stelling: De markt regelt de verduurzaming van de sector zelf wel. Datum: 18-10-2017 Respondenten: Aanwezigen ‘captains diner’ MobiliteitsRAI Aantal respondenten: 103 3.

Dynamic pricing (gemeenten & Overheid) 3. Adviezen: 1. De kilometerheffing gaat ingevoerd worden. Advies: Maak deze dynamisch. Overdag: Hanteer een hoog tarief ‘s-nachts: Hanteer een laag tarief Gevolg: Betere spreiding van transport over de dag, met minder economische schade (file) en CO2-uitstoot als gevolg. 2. Voer dynamische parkeerprijzen in bij strategische OV-knooppunten buiten de stad. Voorbeeld: parkeerplaats Amsterdam Arena: Stel lage parkeerkosten in wanneer er geen wedstrijd wordt gespeeld / evenement wordt georganiseerd. Gevolg: Gedeelte personenvervoer blijft buiten de stad. Minder congestie in de stad. Minder files en uitstoot. 4.

Transportbedrijven - bouwlogistiek 3. Adviezen: Probleem: Transportbedrijven maken vanwege tariefheffing/servicekosten te weinig gebruik van (bouw-)HUB’s. Advies 1: Stimuleer gebruik van (bouw-)HUB’s buiten de stad. Onderzoek naar cost- efficiency en kostendifferentiatie van het gebruik van last-mile distributie zal het voordel aantonen van deze HUB’s. Gevolg 1: Loonkosten chauffeur zullen dalen (minder files); Brandstofkosten zullen dalen; Minder schade aan vrachtwagen; Minder boetes door te laat aanleveren en missen van vergunningen. Gevolg 2: Lagere kosten voor zowel de bouwer als de transporteur. Minder congestie in de stad. Lagere CO2 uitstoot. Minder (geluids)overlast. Betere verkeersveilieheid. 70% minder vrachtkilometers (Bron: www.verkeersnet.nl/21579/).

3. Discussie Onderwerp 1: Dynamische kilometerheffing Onderwerp 2: Dynamische parkeerprijzen strategische OV-locaties Onderwerp 3: Gebruik maken van (bouw-)HUB’s