Co2 doelstellingen worden wel/niet behaald door de markt De markt regelt het wel Co2 doelstellingen worden wel/niet behaald door de markt Inhoud: 1. Aanleiding (slide 2) 2. Onderwerp (slide 3) 3. Adviezen (Slide 4 + 5) 4. Discussie (Slide 6) Jacob Veerhuis & Mathijs Vervaeck 1.
1. Aanleiding: Bron: Historische cijfers: CBS 2017 (Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften, waarbij de waarde voor 2015 voorlopig is); Prognose cijfers: ECN, PBL 2016, Doelstelling cijfers: SER akkoord 2013. 2.
2. Onderwerp Stelling: De markt regelt de verduurzaming van de sector zelf wel. Datum: 18-10-2017 Respondenten: Aanwezigen ‘captains diner’ MobiliteitsRAI Aantal respondenten: 103 3.
Dynamic pricing (gemeenten & Overheid) 3. Adviezen: 1. De kilometerheffing gaat ingevoerd worden. Advies: Maak deze dynamisch. Overdag: Hanteer een hoog tarief ‘s-nachts: Hanteer een laag tarief Gevolg: Betere spreiding van transport over de dag, met minder economische schade (file) en CO2-uitstoot als gevolg. 2. Voer dynamische parkeerprijzen in bij strategische OV-knooppunten buiten de stad. Voorbeeld: parkeerplaats Amsterdam Arena: Stel lage parkeerkosten in wanneer er geen wedstrijd wordt gespeeld / evenement wordt georganiseerd. Gevolg: Gedeelte personenvervoer blijft buiten de stad. Minder congestie in de stad. Minder files en uitstoot. 4.
Transportbedrijven - bouwlogistiek 3. Adviezen: Probleem: Transportbedrijven maken vanwege tariefheffing/servicekosten te weinig gebruik van (bouw-)HUB’s. Advies 1: Stimuleer gebruik van (bouw-)HUB’s buiten de stad. Onderzoek naar cost- efficiency en kostendifferentiatie van het gebruik van last-mile distributie zal het voordel aantonen van deze HUB’s. Gevolg 1: Loonkosten chauffeur zullen dalen (minder files); Brandstofkosten zullen dalen; Minder schade aan vrachtwagen; Minder boetes door te laat aanleveren en missen van vergunningen. Gevolg 2: Lagere kosten voor zowel de bouwer als de transporteur. Minder congestie in de stad. Lagere CO2 uitstoot. Minder (geluids)overlast. Betere verkeersveilieheid. 70% minder vrachtkilometers (Bron: www.verkeersnet.nl/21579/).
3. Discussie Onderwerp 1: Dynamische kilometerheffing Onderwerp 2: Dynamische parkeerprijzen strategische OV-locaties Onderwerp 3: Gebruik maken van (bouw-)HUB’s