INFORMATIEAVOND OMGEVINGSWET Presentatie gemeenteraad 12 oktober 2017
Doel van de avond Verdere verkenning van de mogelijkheden om de Omgevingswet in Borsele toe te passen. We hebben al kennisgemaakt met de omgevingswet in verband met de pilot Omgevingsplan Buitengebied. Wat komt er op het gebied van de omgevingswet nog meer op ons af?
Verwachting van de avond Bewustwording: wat betekent implementatie van de Omgevingswet voor Borsele? De implementatie is geslaagd wanneer de gemeente Borsele als geheel (raad, college, ambtelijke organisatie, bedrijven en inwoners) haar verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van de fysieke leefomgeving invult volgens de letter en de geest van de Omgevingswet. Wat mogen de raadsleden van deze avond verwachten. Wat is het nut van de avond en kunnen de raadsleden hierna beter?
Programma 20.30 - 20.55 uur Inleiding Omgevingswet door Ad Schenk 21.00 - 21.30 uur Interactief deel in groepjes: dialoog over 3 casussen 21.30 – 21.50 uur Gezamenlijke terugkoppeling van uitkomsten van dialogen 21.50 – 22.00 uur Korte introductie Omgevings- visie door Jack Jansen
Inleiding Omgevingswet Waarom een nieuwe wet? Wat is fysieke leefomgeving? Welke kerninstrumenten zijn voor de gemeente van belang? Wat zijn de gevolgen voor de gemeente? Welke bestuurlijke afwegingsruimte heeft de gemeente? Wat betekent het voor u als raad?
Waarom een nieuwe wet? (1) ONTWIKKELINGEN: Ons land heeft een hoge levensstandaard en een van de meest concurrerende economieën ter wereld. Het is een druk en dynamisch land. De grote mainports Rotterdamse Haven en Schiphol zijn poorten naar de wereld. Onze landbouwsector voedt vele mensen wereldwijd. En ondanks dat tweederde van ons land risico loopt op overstromingen, zijn we de veiligste delta van de wereld. De dynamiek die hoort bij ons land legt een druk op de ruimte, op onze leefomgeving. Die leefomgeving is een kostbaar bezit, omdat we hierin willen werken, bewegen, onze dromen willen waarmaken, veilig wonen, recreëren, adem halen en tot rust komen. Die druk op de leefomgeving vraagt om een voortdurende afweging van verschillende belangen. Internationale ontwikkelingen, de invloed van technologie en de groeiende verschillen tussen gebieden, hebben invloed op de manier waarop en het tempo waarmee we die afwegingen maken. Bovendien stelt klimaatverandering ons voor nieuwe opgaven. Ook zullen we bewuster moeten omgaan met energiebronnen en grondstoffen, onze natuur, ons cultureel erfgoed en onze gezondheid. Het is belangrijk dat we afwegingen sneller kunnen maken, met meer oog voor de samenhang van aspecten als economie, milieu, leefbaarheid en duurzaamheid.
Waarom een nieuwe wet? (2) Het huidige omgevingsrecht heeft teveel aandacht voor zekerheid en is te weinig gericht op groei en duurzame ontwikkeling. Er zijn verschillende argumenten aangevoerd vóór de invoering van de Omgevingswet. Eén van de belangrijkste doelen van het wetsvoorstel is om het veelal als complex omschreven stelsel van omgevingsrecht eenvoudiger te maken. Kortgezegd: de Omgevingswet staat voor Eenvoudiger en Beter.
Waarom een nieuwe wet? (3) Eén samenhangende Omgevingswet voor de fysieke leefomgeving, die meer ruimte geeft voor ontwikkeling van de leefomgeving, en die de kwaliteit van de leefomgeving waarborgt.
Verbeterdoelen Omgevingswet
Uitgangspunten van de wet 1. Vertrouwen in elkaar!
Uitgangspunten van de wet 1. Vertrouwen in elkaar! 2. Eenvoudiger:
Uitgangspunten van de wet Wordt het echt eenvoudiger? Van 120 AMvB’s naar 4, maar de hoeveelheid regels zijn niet minder geworden.
Uitgangspunten van de wet 1. Vertrouwen in elkaar! 2. Eenvoudiger 3. Integrale benadering fysieke leefomgeving
Wat is fysieke leefomgeving? De fysieke leefomgeving omvat in ieder geval: bouwwerken infrastructuur water(systemen) bodem lucht duurzaamheid landschappen natuur cultureel erfgoed werelderfgoed gezondheid
Welke kerninstrumenten zijn voor de gemeente van belang? Omgevingsvisie Programma Omgevingsplan Omgevingsvergunning Er zijn 6 kerninstrumenten. De instrumenten “algemene regels” en “projectbesluit” staan hier niet genoemd, want dat zijn geen instrumenten die de gemeente kan gebruiken. Het rijk stelt algemene regels en het projectbesluit is een instrument waarmee bevoegd gezag toestemming kan geven voor complexe projecten in de fysieke leefomgeving van provinciaal of nationaal belang.
1. Omgevingsvisie Politiek bestuurlijk document Integrale visie op fysieke leefomgeving Focus op ambities en doelen Verplicht voor rijk, provincie en gemeenten Gemeenteraad stelt vast
2. Programma (1) Een programma maakt de omgevingsvisie concreet Uitwerking van de ambities en doelen in concrete maatregelen Gericht op een thema (water, bodem, infrastructuur, cultureel erfgoed, natuur, etc.) of gebiedsgericht
2. Programma (2) Voorbeelden: Gemeenteraad stelt vast gemeentelijk rioleringsprogramma gemeentelijk verkeers- en vervoersplan milieuprogramma mobiliteitsprogramma klimaatbeheersingsprogramma integraal gebiedsprogramma Gemeenteraad stelt vast
3. Omgevingsplan (1) Eén omgevingsplan voor hele grondgebied Bundeling van alle bestemmingsplannen, beheersverordeningen en overige regelgeving
3. Omgevingsplan (2) Nu: pilot omgevingsplan buitengebied Straks: na inwerkingtreding Omgevingswet: kernen en bedrijventerreinen toevoegen Geen geldigheidstermijn Gemeenteraad stelt vast
4. Omgevingsvergunning Een omgevingsvergunning is een toestemming om één of meer activiteiten in de fysieke leefomgeving uit te voeren Verschuiving van vergunningverlening naar handhaving (melding) Vergunning zoveel mogelijk in 8 weken
Gevolgen voor de gemeente (1) Een andere manier van werken met een integrale benadering van de fysieke leefomgeving
Gevolgen voor de gemeente (2) Meer bestuurlijke afwegingsruimte in het fysieke domein Andere relatie met de inwoners Een intensivering van de samenwerking met medeoverheden en de omgevingsdienst Communicatie en participatie met inwoners vanaf de start van het proces Digitalisering (ICT); aansluiting op landelijke voorziening Dienstverlening en informatieverstrekking Competenties medewerkers
Gevolgen voor de gemeente (3) Verschuiving van bevoegdheden en extra taken naar gemeenten Daaraan gekoppeld financiële consequenties: Extra werk wordt door het rijk financieel niet gecompenseerd Rijksoverheid draagt eenmalige investeringskosten van invoering Gemeente draagt transitiekosten zoals aanpassen digitale voorzieningen, cultuurveranderingsproces, opleidingen en aanpassing wettelijk verplichte beleidsdocumenten
Bestuurlijke afwegingsruimte Er komen algemene regels. De gemeente bepaalt zelf de mate van aanvullende regels en vergunningen Meer algemene regels, minder vergunningen? Óf alles via vergunningen? Afhankelijk van keuze politiek Gemeente heeft ruimte in regels om bij het nemen van besluiten een balans te vinden tussen de relevante uiteenlopende belangen Minder interbestuurlijke bevoegdheidsstrijd, meer complementaire samenwerking
Rol van de gemeenteraad Focus: kaderstellend, controlerend of verbindend naar de samenleving Houding en cultuur: participatie, vanuit vertrouwen werken, loslaten maar niet laten vallen Actief meedenken: Wat voor soort gemeente en gemeenschap zijn wij en wat is voor ons leidend bij de kwaliteit en inrichting van de fysieke leefomgeving? Instrumenten: omgevingsvisie, programma’s en omgevingsplan geven de kaders aan waarbinnen straks wordt gewerkt.
Meer informatie www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl/informatiepunt www.omgevingsweb.nl www.vng.nl
3 casussen Dialoog in groepen over onze ambities op het gebied van: Sturing op fysieke leefomgeving: willen we de bestaande kwaliteit van de fysieke leefomgeving tenminste behouden? Of moet deze verbeteren? Of kan het allemaal wel wat minder? Participatie: willen we sámen met de bevolking en met de ketenpartners bepalen hoe we met de fysieke leefomgeving omgaan? Flexibiliteit en maatwerk: willen we ruimte bieden voor het ontwikkelen van initiatieven die een aantoonbare meerwaarde hebben? Willen we daarvoor het huidige beleid aanpassen? 1. We behandelen in groepen 3 casussen over brooduitgiftepunt, meubelrestaurateur en outdoor sportcentrum. 2. Elke groep voert een dialoog over hoe men aankijkt tegen 1. sturing op fysieke leefomgeving, 2. participatie en 3. flexibiliteit en maatwerk in de situatie zoals geschetst in de 3 casussen. 3. Elke groep geeft de uitkomsten van de dialoog weer op een flapover. 4. Per groep geeft één raadslid toelichting welke ambities zijn/haar groep heeft besproken tijdens de behandeling van de casussen.
Gezamenlijke terugkoppeling De groepen hebben een dialoog gevoerd aan de hand van 3 casussen. Welke ambities hebben de groepen besproken op het gebied van: Sturing op fysieke leefomgeving? Participatie? Flexibiliteit en maatwerk?
Korte introductie omgevingsvisie Jack Jansen geeft een toelichting op deze sheet.
Bedankt voor uw aandacht!