Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Marktvormen.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Oplossingsstrategieën
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Vandaag.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Het geheel van vraag en aanbod
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marktvormen.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Overheidsinterventie
Prijszetter binnen grenzen
Extra uitleg H4 Domein Markten
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali L&I 4 V-demo Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali

Vraagfunctie: Qv = 120 – P De vraag is voor ieder markt hetzelfde Evenwichtsprijs in een ronde = prijs P waarvoor Qv = Qa  P = 120 – Q Winst individuele verkoper in een ronde = =(P – MK) * Q(i)

De marginale kosten verschillen per leerling De marginale kosten verschillen per leerling. Om de resultaten met elkaar te vergelijken moeten de leerlingen met marginale kosten van: 14 de totale winst vermenigvuldigen met 1.4 18 de totale winst vermenigvuldigen met 2.1 24 de totale winst vermenigvuldigen met 4.7 30 de totale winst vermenigvuldigen met 18.8

Vragen: Geef aan hoe de prijs in de loop van het experiment verandert en leg een verband met veranderingen in de aangeboden hoeveelheden. 2. Hoe denk je dat een hogere prijs deze ronde de totaal aangeboden hoeveelheid (en daarmee de prijs) in een volgende ronde beïnvloedt? 3. Hoe bepaalde je hoeveel je in iedere ronde aanbood? Was je beslissing afhankelijk van de prijs in jouw markt? Zo ja hoe? Verschillende verkopers in deze markt hadden verschillende marginale kosten. Zie je de verschillen in marginale kosten terugkomen in verschillen in aangeboden hoeveelheden? Waarom zijn verkopers met hoge marginale kosten in het nadeel? In de beginronden is er sprake van hevige schommelingen in de prijs. Wat zijn hiervan de oorzaken? Hoe denk je dat de prijs zou veranderen wanneer: De marginale kosten van alle spelers met 3 stijgen? Het aantal verkopers per markt omhoog gaat? De spelers eerst mogen overleggen voordat ze beslissen hoeveel ze aanbieden? Van welk type markt is sprake in dit experiment?

Oligopolie Kenmerken Beperkt aantal aanbieders, of enkele aanbieders hebben relatief groot marktaandeel voorbeeld Relatief grote invloed van individuele aanbieders op de prijs, zij hebben grote marktmacht. Product is doorgaans homogeen, maar kan ook heterogeen zijn De markt is ondoorzichtig: bijv. hoe de prijsvorming tot stand komt is vaak niet duidelijk Toetreding door nieuwkomers is moeilijk  door hoge toetredingsbarrières: Aanvangsinvesteringen, verzonken kosten, octrooien/patent

Meer over oligopolie… In de volgende les zullen we concrete voorbeelden van oligopolie behandelen Wat hebben we vandaag geleerd?