Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
- Hoe noem je uitkomsten?
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Werken met het begrip wetenschappelijk en significant.
Snelheid.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Klasse indeling Uit een onderzoek zijn de volgend gewichten in grammen
Waardoor onnauwkeurigheid?
Voorspellende analyse
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.5 Uitleg 1.6
Machtenscheiding Quiz
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Rekenen Hoofdstuk 9.
Binair Decimaal 1: Van binaar naar decimaal
Berekening titratie zoutzuur
Grote getallen.
Hoofdstuk 4: Statistiek
Getallenlijnen voor instructies bij de kleuters.
Gemaakt voor alle leerlingen voor de basisklassen van het 3 e leerjaar.
Rekenen.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Zuurgraad Verband pH en [H 3 O + ] – pH = - log [H 3 O + ] – [H 3 O + ] = 10 -pH – pH = 3,56 Wat is [H 3 O + ] – [H 3 O + ] = 10 -pH = Hoe zit het met.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
“Statistiek, is dat moeilijk?”
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Zuurgraad Verband pH en [H3O+ ] pH = - log [H3O+ ] [H3O+ ] = 10-pH
Alleen toevallige variaties
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Wat zegt een steekproef?
Machten.
Standaard normaalverdeling
Les 8: reken met procenten in dagelijkse situaties
Controlekaarten Industrie
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Betrouwbaarheidsinterval
Alleen toevallige variaties
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Het Examen Verdeeld in twee delen School examen Centraal examen.
Het Examen Verdeeld in twee delen School examen Centraal examen.
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Hoofdstuk 5 Afronden. Hoofdstuk 5 Afronden Paragraaf 5.1 In het midden.
  Alcoutim.
Wat weten we over atomen?
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Wetenschappelijk en significantie
Afronden en gemiddelde
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Rekenen Les 2: Oriëntatie.
Voorspellende analyse
Tellen met kaarten.
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Schatten en afronden.
Regenwater Kansberekening met Gauss
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Kwadrateren ..is een getal vermenigvuldigen met zichzelf. Dus ⨯ zichzelf. Je kunt en mag ook zeggen: een getal tot de tweede macht. Of : tot de macht.
Verder rekenen met kommagetallen
Afronden en gemiddelde
Transcript van de presentatie:

Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1 Via significantie? Voorbeeld 3 significante cijfers nr gehalte (mg /100g) 1 24,7 2 23,9 3 20,5 gem 23,0333333333333333333 afronden op 3 significante cijfers? Volgens significantie is de uitslag 23,0 maar de onderlinge verschillen zijn veel groter dan 0,1 De spreiding van de uitslagen is ook belangrijk Spreiding = 2,53333333333333 Standaarddeviatie = 2,2300971578237 dat maakt die 0,2 al veel minder significant, laat staan alle cijfers er achter het tweede cijfer kan wel 2 afwijken!

je mag de onzekerheid niet kleiner maken Afronden Significantie zegt niet alles, of anders gezegd: de cijfers zijn soms minder significant dan we dachten! Gemiddelde = 23,03333333333333 Standaarddeviatie = 2,2300971578237 hier mee verder werken Bovengrens b bepalen: b = 𝟏 𝟐 𝝈 b = 𝟏 𝟐 𝝈= 𝟏 𝟐 ×𝟐,𝟐𝟑=𝟏,𝟏𝟏𝟓 Waar ligt dit getal op deze getallenlijn? 1,115 Afronden op onderliggende macht van 10 dus op 1 23 De uitslag wordt afgerond op de bepaalde macht van 10, dus nu op 1 3 We ronden de standaarddeviatie naar boven af op evenveel decimalen Uitslag Gehalte = 23 ± 3 mg/100g je mag de onzekerheid niet kleiner maken

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 67,2∙10-2 0,874∙10-2 3459 67 Hulpmiddel

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 67,2∙10-2 0,874∙10-2 3459 67 1,31 1 235 ± 3 Hulpmiddel

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 0,000335 0,0001 0,0457 ± 0,0007 67,2∙10-2 0,874∙10-2 3459 67 1,31 1 235 ± 3 beter want duidelijker 0,0457 ± 0,0007 = (457 ± 7)∙10-4 Hulpmiddel

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 0,000335 0,0001 0,0457 ± 0,0007 67,2∙10-2 0,874∙10-2 0,437∙10-2 0,1∙10-2 (67,2 ± 0,9) ∙10-2 3459 67 1,31 1 235 ± 3 Hulpmiddel beter want duidelijker 0,0457 ± 0,0007 = (457 ± 7)∙10-4

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 0,000335 0,0001 0,0457 ± 0,0007 67,2∙10-2 0,874∙10-2 0,437∙10-2 0,1∙10-2 (67,2 ± 0,9) ∙10-2 3459 67 33,5 10 1,31 1 235 ± 3 Hulpmiddel beter want duidelijker 0,0457 ± 0,0007 = (457 ± 7)∙10-4

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 0,000335 0,0001 0,0457 ± 0,0007 67,2∙10-2 0,874∙10-2 0,437∙10-2 0,1∙10-2 (67,2 ± 0,9) ∙10-2 3459 67 33,5 10 1,31 1 235 ± 3 waarom is 3460 ± 70 niet goed? Hulpmiddel beter want duidelijker 0,0457 ± 0,0007 = (457 ± 7)∙10-4

Afronden Oefenen gem σ b = 1/2σ afronden op resultaat 1,4578 0,69 0,345 0,1 1,5 ± 0,7 235,02 2,62 0,04569 0,00067 0,000335 0,0001 0,0457 ± 0,0007 67,2∙10-2 0,874∙10-2 0,437∙10-2 0,1∙10-2 (67,2 ± 0,9) ∙10-2 3459 67 33,5 10 (346 ± 7)∙101 1,31 1 235 ± 3 Hulpmiddel beter want duidelijker 0,0457 ± 0,0007 = (457 ± 7)∙10-4

Een rolmodel voor de analist