Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Speelt in op snelle veranderingen in de markt. - Acties van entertainment direct gericht op verkooppunten. - Hierdoor wordt traffic gegenereerd bij.
Advertisements

Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Customer service en planvorming
Distributiebeleid De P van Plaats/distributie in de MM
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Distributiestrategie
H8: Distributie.
Marketing presentatie
Management en logistiek
15. Detailhandel Detailhandel, kleinhandel: levering in kleinverpakking aan eindgebruiker. 10% werkgelegenheid in deze sector: arbeidsintensief. Functies:
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
detaillistenpromotie
Basisboek Bedrijfseconomie
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Hoofdstuk 2.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Marketing 5 havo.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Distributie kengetallen
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 6 Productie.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Distributiebeleid.
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Internationale marketing
Goederenstroombeheersing
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Presentatie en marketing
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Het logistieke proces B
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid 18/06/2018 Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid 11.1 Marketingkanalen 11.2 Distributieanalyse 11.3 Groothandel 11.4 Detailhandel 11.5 Trademarketing 11.6 Marketing in de detailhandel 11.7 Online marketing 11.8 Marketing logistiek

Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid : - welk distributiekanaal ? - type en aantal verkooppunten Fysieke distributie: - logistiek - transport © Economie Leer Kracht 2011

Distributiekanalen in een bedrijfskolom (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Van Muiswinkel/ Alderson-effect (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Distributie-intensiteit 18/06/2018 Distributie-intensiteit = mate van verkrijgbaar product • Intensieve distributie (massadistributie): veel mogelijk verkooppunten Bijvoorbeeld: Coca cola • Selectieve distributie: uitgekozen verkooppunten op basis van locatie, grootte, imago van de zaak, assortiment, expertise van het personeel ed. Bijvoorbeeld: Gucci parfum • Exclusieve distributie: een of enkele detaillisten per verzorgingsgebied Bijvoorbeeld: Gucci kleding Verband met soorten goederen? © Economie Leer Kracht 2011

Verband product en distributie (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Distributie-kengetallen: Informatie voor ‘fabrikant omtrent product en verkooppunten; Numerieke distributie ND Gewogen distributie GD Selectie-indicator SI Omzet-aandeel OA Markt-aandeel MA Fabrikant ? Verkooppunten © Economie Leer Kracht 2011

Numerieke distributie Ongewogen distributie / distributie-spreiding Aantal verkooppunten met Merk A (Nokia tv’s) x 100 % Totaal aantal verkooppunten waar productklasse (alle merken tv’s) te koop is Voorbeeld: In 500 winkels zijn Nokia tv’s verkrijgbaar. In totaal zijn er 2.000 winkels waar tv’s verkocht worden. 500 ND = x 100 % = 25 % 2.000 Geeft inzicht in het percentage winkels waar Nokia tv’s te koop is. © Economie Leer Kracht 2011

Gewogen distributie = Markt-bereik Omzet in productklasse (tv’s) bij verkooppunten met Merk A (Nokia tv) x 100 % Totale omzet productklasse (tv’s) bij alle verkooppunten Voorbeeld: De winkels die Nokia tv’s verkopen hebben een omzet in tv’s van 200 miljoen. In totaal maken de winkels die tv’s verkopen een omzet in tv’s van 500 miljoen. 200 GD = x 100 % = 40 % 500 De door Nokia geselecteerde winkels nemen 40 % van de totale omzet van tv’s voor hun rekening.

Selectie-indicator Gemiddelde omzet in tv’s van Nokia-winkels GD of Gemiddelde omzet in tv’s van alle winkels ND Voorbeeld: 500 winkels verkopen Nokia tv’s. Totale omzet in tv’s = 200 mln. 2.000 winkels verkopen tv’s. Totale omzet in tv’s = 500 mln. 200 milj. / 500 = 400.000,- 40 % SI = of = 1,6 500 milj. / 2.000 = 250.000,- 25 % > 1 : relatief belangrijke verkooppunten ingeschakeld < 1 : relatief onbelangrijke verkooppunten ingeschakeld De gemiddelde verkoop van tv’s in Nokia winkels ligt 60 % hoger dan in de rest van de winkels die tv’s verkopen.

Omzet-aandeel Omzet van Merk A (Nokia tv’s) x 100 % Omzet van de productklasse (tv’s) bij Nokia winkels Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben de Nokia-winkels een omzet in tv’s van 200 miljoen. 25 OA = x 100 % = 12,5 % 200 Nokia tv’s nemen 12,5 % van de omzet aan tv’s voor hun rekening. Dit is ‘n relatief belangrijke omzetmaker !

Markt-aandeel Afzet / Omzet van Merk A in periode y x100% Afzet / Omzet van de productklasse in periode y Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben alle winkels een omzet in tv’s van 500 miljoen. 25 MA = x 100 % = 5 % 500 Geeft aan welk deel van de tv-markt Nokia tv’s heeft veroverd.

Samenhang kengetallen GD SI = of SI x ND = GD ND 1,6 x 25% = 40% 40% 25% 1,6 = MA = (GD x OA) x 100 % (40% x 12,5%) x 100% = = 5% © Economie Leer Kracht 2011

Groothandel Doel - voortstuwen van producten Functies - verkoop en promotie - koop en assortimentsopbouw - kwantiteitsreductie - transport - opslag - financiering - risico dragen - markt en managementinformatie © Economie Leer Kracht 2011

Groothandel begrippen Value added logistics (VAL): Logistiek met toevoegen van waarde zoals afstemmen op lokale markt: Bijv: PC’s uit Azie Rotterdam binnen en dan wordt er software opgezet. NL, D, UK, etc. Full-servicegroothandel: groothandel die tal van functies vervult als: transport, financiering, voorraadbeheer. Bijvoorbeeld (service merchandiser): Sorbo Limited-servicegroothandel: biedt beperkte dienstverlening voor relatief lage prijzen. Voorbeelden zijn de: • zelfbedieningsgroothandel (Macro) • dropshipper (verzamelaar orders) • van-seller (bloemen op de markt) © Economie Leer Kracht 2011

Retailmix / 6 P’s/ wheel of retail Operationele / tactische keuzes Product Assortiment en merkenbeleid Promotie Reclame, promoties en winkelaankleding Personeel Bediening en service Doelgroep Presentatie winkelsfeer en -indeling Prijs Prijs- of service- beleid; acties Plaats Fysieke distributie en vestigingsplaats © Economie Leer Kracht 2011

Detailhandelsvormen Click of brick Winkeltypen: Niet-winkelverkoop: 18/06/2018 Detailhandelsvormen Winkeltypen: Niet-winkelverkoop: Samenwerkingsverbanden: Speciaalzaak Ambulante handel Inkoopcombinatie Buurtwinkel Direct selling Vrijwillig-filiaalbedrijf Supermarkt Netwerkmarketing Franchising Discounter Postorderbedrijven Warenhuis Hypermarkt Click of brick © Economie Leer Kracht 2011

http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/files/Onderzoek/Multichannel-Monitor-HBD-2011.pdf

Logistiek Marketing Onderdelen: • Opslag/ wharehousing: 18/06/2018 Logistiek Marketing Onderdelen: • Opslag/ wharehousing: opslaan van producten ook als distributiecentrum Tevens groepage en overslag. • Voorraadbeheer: Ruimte, Rente, Risico (3R’s) optimale bestelfrequentie optimale ordergrootte (formule van Camp) • Transport: selectie en belading van vervoersmodaliteiten Zelf doen of uitbesteden. verkorten van de levertijden en verhogen van de servicegraad. Just in Time: JIT © Economie Leer Kracht 2011