Omgaan met meerdere talen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Dr. Albertus Risaeusschool
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
Een initiatief van.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
Werving: Ouders in (inter)actie
Geïntegreerd onderwijs
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Een kijkje in de keuken…..
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom in groep 6D.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Welkom bij Groep 5 en 6. Welkomstwoord Voorstellen: Wouter Grave Arno Roelofs.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
En nu?.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Oudertevredenheidsonderzoek:
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Luisteren en begrijpen
Welkom bij de ouderavond van groep 6
Communicatie 5e les.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Contact maken en contact houden
het katholiek basisonderwijs
blok 2 les 2: taal thuis en op school
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Lang leve de zelfhulpgroep!
Onze school is een KiVa-school!.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Arline Spierenburg november 2018
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

Omgaan met meerdere talen Visietekst Omgaan met meerdere talen

DAAROM…. Doet iedereen moeite om voorbij de schoolpoort Nederlands te spreken maar een gesprek in een andere taal tijdens een oudercontact kan omdat de communicatie tussen de school en ouders het allerbelangrijkste is ongeacht de taal.

Om het Nederlands in je thuis binnen te brengen zullen we alle schriftelijke communicatie in onze schooltaal opstellen. We doen ons best om dit voor iedereen zo begrijpelijk mogelijk te houden.

We gaan positief om met andere talen omdat we ervan overtuigd zijn dat dit het welbevinden van onze kids verhoogt. Daarom kunnen we troosten in andere talen, kunnen kinderen elkaar helpen als ze iets niet begrijpen en mogen kids materiaal in eigen taal meebrengen naar de klas.

Straffen om een woordje in een andere taal doen we dus niet maar we stimuleren de kids wel om in de klas zoveel mogelijk Nederlands te spreken.