The management of adverse drug reactions

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
de tijd van burgers en stoommachines
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Grammar in a Nutshell Skills 1.
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

The management of adverse drug reactions Diagnosis Procedures Management Therapy Often no clear separation...

The management of adverse drug reactions Is the patient taking drugs? OTC OC Herbal/traditional Abused drugs Long term prescription Check with medical history

A patient An 81 year old man with an old valve replacement and recent heart failure. Digoxin 0.25 mg daily Warfarin 4mg daily Frusemide 80 mg daily Potassium supplements

The patient Develops a deep bleeding ulcer Eventually looks like this:

The management of adverse drug reactions Could the symptoms and signs be due to drugs? Yes! When there is polypharmacy, this becomes difficult WHICH DRUG?!

The management of adverse drug reactions How serious is the patient's clinical state? If very serious: Stop all drugs which may POSSIBLY cause condition Treat, as necessary Consider step-wise re-introduction, later If not serious: Proceed logically

Patient Diagnosis Possible bleeding tendency: over-anticoagulated Een heel andere vorm van necrose van de huid door een geneesmiddel. Het is al heel lang bekend dat het gebruik van cumarine anticoagulantia in zeldzame gevallen wordt gecompliceerd door het ontstaan van grote necrotische plekken, met name van adipeuze gebieden zoals mammae of nates. Microscopisch ziet men vooral trombosevorming in de kleine bloedvaten. Men heeft lang gedacht dat het om een immunoallergische reactie ging (een ‘Schwartzmann Sagnarelli reactie’). Niet daarbij passend en onbegrepen was waarom deze complicatie meestal al tijdens de eerste dagen van de toediening ontstaat. Tegenwoordig weten we dat cumarinederivaten bij patiënten met een (erfelijk) tekort aan proteïne C in het plasma (een trombolytische factor die ook vitamine K afhankelijk is) eerst een korte periode van toegenomen coagulabiliteit veroorzaken, met een kans op ‘spontane’ vaatafsluiting en necrose. Waarom het voornamelijk de adipeuze huidgedeelten betreft is nog niet opgehelderd. De dia toont een vroeg stadium bij een adipeuze vrouw. Na korte tijd werd het hele aangedane gebied necrotisch en ontstond een groot gat dat met behulp van plastisch-chirurgische operaties moest worden hersteld Ron: was dit niet de fixed drug eruption van Marcel op noroxin??

Patient Action Stop warfarin Check prothrombin ratio

The management of adverse drug reactions Time relationships Do they make sense? Drug before disease? Timing of drug and reaction? Kinetics-steady state Withdrawal reaction? Allergy type Previous exposure? Pregnancy stages Neoplasia kinetics

The management of adverse drug reactions YES,BUT WHICH DRUG? Known pharmacology Of single drug Of class Known idosyncracy

Patient Prothrombin ratio normal and patient has been stabilised for a long time New diagnosis Possible coumarin necrosis During chronic treatment?

The management of adverse drug reactions Are there any special tests which may help? Blood levels of medicines (therapeutic monitoring) Other clinical tests to help establish The disease entity eg. allergy testing, skin biopsy Baseline state eg. liver and kidney function Follow up of response following discontinuation of medicine or reduction of dose

Patient Consider skin biopsy Result likely to be available in two weeks !

The management of adverse drug reactions Now decide the likelihood of patients condition being drug related Frequency, related to drug(s) versus background With sound clinical benefit/risk judgement decide to stop relevant drug(s)

Patient Could these be emboli with infarction and ulcer due to failed anticoagulation ? Septic emboli ? Both unlikely explanations

The management of adverse drug reactions BUT THE PATIENT REALLY NEEDS SOME OF THESE DRUGS! Try some options: Stop non essential drugs Consider dose - reduce where suitable Consider interactions Stop those likely to be causing serious reactions and whose benefit/risk balance in this situation is not good

Patient Patient needs anti-coagulation, so start heparin until biopsy result available N.B. Patient stays in hospital because he cannot manage injections and no short term support can be arranged

The management of adverse drug reactions NOW WHAT? Wait (dechallenge) Is it plausible in onset and duration? Patient is improving/well Start alternative therapy if necessary Report your suspected ADR, if 'interesting'

The management of adverse drug reactions THE PATIENT IS NOT WELL Sorry, wrong drug! Try the next most likely drug(s) Sorry, patient cannot manage without this drug Try a suitable substitute Watch cross reaction of any sort! Could try re-instituting same drug If you stopped more than one, and one seems to be essential At lower dose?

Patient Patient is certainly NOT well. He develops several more very painful bleeding ulcers

The management of adverse drug reactions THE PATIENT IS STILL NOT WELL Well, it's possible that you will have to treat this reaction In fact there are some ADRs that you should have treated ages ago Eg. Anaphylaxis Syncope There is a need to manage the patient clinically !!

Patient Start paracetamol for pain

The management of adverse drug reactions When treating an ADR: Do not confuse the picture unnecessarily! Have a clear objective Do not treat for longer than is necessary Review patient

Patient Pain very severe Start morphine Biopsy result surprisingly available and shows vasculitis with much bleeding

The management of adverse drug reactions Finally: Reconsider interactions Consider rechallenge for drugs which are or will be important to the patient Ethics Same dose? Same route?Same preparations? Safeguards! Send in report

Patient Frusemide considered as cause of vasculitis with bleeding super-imposed because of anti-coagulation But consider long ½ life of Warfarin Frusemide stopped Pain continues

Patient The dose of morphine is increased and mild heart failure occurs This is followed by bronchopneumonia And the patient dies in a few days of a morphine adverse reaction?

The management of adverse drug reactions Potassium supplements Frusemide 80 mg daily Warfarin 4mg daily Digoxin 0.25 mg daily A 76 year old man with an old valve replacement and heart failure. THE END