Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
User Centred Development
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
Basisintroductie bedrijfsorganisatie
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Woordvolgorde met woorden van tijd
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Studiedag Centrum voor Politiestudies
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Arabische lente historische wortels
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Radicaal, orthodox of extremist?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Justice Gerechtigheid
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Journal of the American board of Family Medicine
Regels voor vastleggen van ELVs
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
SDI from a technological perspective: Architecture
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Buy Bupropion Australia
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Wat betekent “OPEN” voor jou?
MAKING A BAND.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Chapter 1 Body and mind Grammar Stepping Stones 3gt
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
De basisschool in de samenleving van NU!
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme Dia 1 van 13

Cross sectioneel onderzoek RADIMED-project (UGent & UCL) Secundaire data analyse Web –survey/zelfrapportage survey 6020 respondenten BELSPO Dia 2 van 13

Gewelddadig extremisme = gedragsmatige component “While radicals might by violent or not, might be democrats or not, extremists are never democrats. Their state of mind tolerates no diversity. They are also positively in favour of the use of force to obtain and maintain political power. Extremists generally tend to have inflexible ‘closed minds’ adhering to a simplified mono-causal interpretation of the world where you are either with them or against them, part of the problem or part of the solution. Radicals, on the other hand, have historically tended to be more open to rationality and pragmatic compromise, without abandoning their search for getting to the root of the problem” (Schmid, 2013, p.10). Links, rechts en religieus gewelddadig extremisme Dia 3 van 13

Gewelddadig extremisme tegenover eigendommen: Iets in brand steken, op straat iets vernield hebben,… Gewelddadig extremisme tegenover personen: Iemand op straat/internet bedreigd, buitenlander/racist geslagen,… Omwille van politieke/religieuze overtuigingen Dia 4 van 13

Situationele actie theorie (SAT) Het situationele model toegepast op gewelddadig extremisme Dia 5 van 13

Propensity (Neiging tot gewelddadig extremisme): Morele ondersteuning voor gewelddadig extremisme, sensatiezoekend gedrag, impulsiviteit, religieus autoritarisme Exposure (Blootstelling aan extremistische boodschappen via nieuwe sociale media): Actief extremistisch contact/extremistische communicatie Passieve blootstelling aan extremistische boodschappen via TM/NSM Dia 6 van 13

Interactie (causaal mechanisme) Dia 7 van 13

Elaboratie SAT: Indirecte oorzaken Geïntegreerd conceptueel interactioneel (ontwikkelingsecologische) aliënatie-model ter verklaring van gewelddadig extremisme Dia 8 van 13

Cumulatieve lage sociale integratie: Sociale bindingen school, schoolintegratie, falen op school, ouderlijke sociale bindingen en controle, ouderlijke gehechtheid, familiale situatie Subjectieve aliënatie: Politiële procedurele rechtvaardigheid, politielegitimiteit, gepercipieerde politieke machteloosheid Dia 9 van 13

Morele ondersteuning voor gewelddadig extremisme = zowel voor links, rechts en religieus gewelddadig extremisme ZONDER impulsiviteit, sensatiezoekend gedrag en religieus autoritarisme (geen statische eigenschappen !!!) Dia 10 van 13

Interactie effecten stabiel? Dia 11 van 13

Resultaten Dia 12 van 13

Dia 13 van 13