Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Van pannenkoek tot oliebol
Literatuurgeschiedenis
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Renaissance & Humanisme
De verlichting Paragraaf 2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Over verwondering in de Natuur
De Verlichting.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
College 3 Kennisleer.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Wetenschappelijke revolutie
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
De geschiedenis van de geneeskunde
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 8.1 De Verlichting
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Verlichting V5.
De wetenschappelijke revolutie
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 5.
Hier begint de nieuwe tijd
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie Kenmerkend aspect: De wetenschappelijke revolutie http://www.schooltv.nl/video/welkom-in-de-gouden-eeuw-wetenschap/#q=spinoza

De wetenschappelijke revolutie Periode: midden 16e eeuw – eind 17e eeuw Klassieke – religieuze ideeën over wetenschap Modern – wetenschappelijke ideeën over wetenschap Historici (vanaf 18e eeuw): wetenschappelijke revolutie = belangrijkste gebeurtenis na het ontstaan van het christendom. Waarom zouden ze dit zeggen?

Wetenschap voor en na de 17e eeuw Voor 17e eeuw Vanaf 17e eeuw o.a. Leonardo da Vinci, later ook: Vesalius (geneeskunde), Copernicus (heliocentrisch wereldbeeld) Geen systematiek in wetenschapsbeoefening  ‘eenlingenwerk’, geen samenhang of samenwerking Geen wetenschappelijk wereldbeeld Geen duidelijk onderscheid tussen magie en wetenschap o.a. Newton, Galileo, Descartes (rationalisme), Bacon (empirisme) Systematiek in wetenschapsbeoefening  samenwerking  oprichting colleges / academies, wetenschappelijke tijdschriften, overheden die geld investeren Ontstaan van wetenschappelijk wereldbeeld

Wetenschap in ontwikkeling Vooronderstellingen Napraten / luisteren / klakkeloos gehoorzamen van autoriteiten Observeren / waarnemen Proeven uitvoeren Logisch redeneren Kritisch nadenken / twijfelen Descartes: cogito ergo sum (ik denk, dus ik ben) http://www.youtube.com/watch?v=P6l4VNTM_SQ http://teleblik.nl/media/3831643 (tweede deel van dit filmpje) http://www.youtube.com/watch?v=kcIppJ43a1c

Wetenschap in de praktijk Wetenschap  praktisch nut  nog meer wetenschap  optimisme Militaire technologie Geneeskunde Scheepvaart Industrie enz. De mens heeft met zijn verstand grote mogelijkheden en de mens is in staat om in zekere zin de natuur te beheersen De wetenschappelijke revolutie is de aanzet geworden van de ‘verlichting’ van de 18e eeuw

Wetenschap in beeld gebracht