Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol 22 maart 2017
Verbinding Meerhout - Mol Vaststelling Duidelijke vraag naar een versterking van het busaanbod tussen Meerhout en Mol… …maar een beperkt gebruik van de bestaande lijn 20. Verbinding Meerhout - Mol
Lijn 20 – bezettingsonderzoek Uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau GfK Schoolperiode: dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 januari (2016) Schoolvakantie: maandag 31 oktober, woensdag 2 november, donderdag 3 november, vrijdag 4 november, dinsdag 27 december (2016), dinsdag 3 januari (2017) Verbinding Meerhout - Mol
Lijn 20 – schoolperiode richting Mol Gebruik volledige rit (per dag) 64 81 NB 52 2 30 32 40 Gebruik Meerhout - Mol (per dag) 26 / 51 1
Lijn 20 – schoolperiode vanuit Mol Gebruik volledige rit (per dag) 38 28 1 27 43 55 15 49 41 2 4 Gebruik Mol - Meerhout (per dag) / 46 36 23
Lijn 20 – vakantieperiode richting Mol Gebruik volledige rit (per dag) 16 60 6 NB 1 Gebruik Meerhout - Mol (per dag) 7 / 3
Lijn 20 – vakantieperiode vanuit Mol Gebruik volledige rit (per dag) NB 1 5 53 7 Gebruik Mol - Meerhout (per dag) / 4
Verbinding Meerhout - Mol Lijn 20 - samengevat Schoolperiode: Totaal aantal reizigers van Meerhout naar Mol: 79 Ochtend: 77 Woensdagmiddag: 0 Marktdag Mol: 0 Avond: 2 Zwaartepunt ligt op 2 ritten Andere 3 ritten amper gebruikt Totaal aantal reizigers van Mol naar Meerhout: 110 Ochtend: 2 Woensdagmiddag: 46 Marktdag Mol: 1 Avond: 61 Zwaartepunt ligt op 3 ritten Andere 4 ritten amper gebruikt Verbinding Meerhout - Mol
Verbinding Meerhout - Mol Lijn 20 - samengevat Schoolvakantie: Totaal aantal reizigers van Meerhout naar Mol: 11 Ochtend: 7 Marktdag Mol: 3 Avond: 1 Bevestiging functioneel gebruik op schooldagen Totaal aantal reizigers van Mol naar Meerhout: 14 Ochtend: 1 Marktdag Mol: 5 Avond: 8 Verbinding Meerhout - Mol
Wat zijn de mogelijke verklaringen hiervoor? Uren niet aangepast aan de noden? Het aanbod is onvoldoende gekend? Te weinig gecommuniceerd? Te complex? Andere oorzaken? Verbinding Meerhout - Mol
Gebiedsevaluatie Kempen 2015 Eerste onderzoek in Gebiedsevaluatie Kempen Situering: huidige verbinding op spitsuren, reguliere verbinding niet haalbaar wegens budgettaire context tenzij ergens anders middelen worden gehaald Onderzoek lijn 302 en 299 Lijn 302: Maaseik – Tessenderlo – Geel via Vorst en Zittaart Lijn 299: Hasselt – Tessenderlo – Geel via Gestel en Meerhout 2 scenario’s onderzocht Lijn 302 via Zittaart en Meerhout naar Mol Lijn 299 vanuit Meerhout naar Mol (ipv Geel) en Lijn 302 na Zittaart via Meerhout naar Geel (ipv rechtstreeks) Eerste conclusies: +/- evenveel gedupeerden als bijkomende reizigers Vervolgonderzoek De Lijn Limburg Verbinding Meerhout - Mol
Gebiedsevaluatie Kempen 2015 299 302 299 302 299 302 19/03/2015
Verbinding Meerhout - Mol Vervolgonderzoek Uitgangspunt: we willen twee goede lijnen niet zomaar aanpassen zonder er absoluut zeker van te zijn dat we niet teveel reizigers duperen Daarvoor moeten we weten welke verplaatsingen de reizigers op lijn 299 en lijn 302 maken. Herkomst-Bestemmingsonderzoek + telling Uitgevoerd op de bus door enquêteurs/tellers van GfK Vragenlijst: waar ben je opgestapt, waar zal je afstappen, motief (school, werk, recreatief,…) Uitgevoerd op 23, 24, 25 en 26 februari 2016 822 enquêtes op lijn 302 ; 443 op lijn 299 Op weekdag 1981 reizigers op lijn 299, 1381 reizigers op lijn 302 Verbinding Meerhout - Mol
Gebiedsevaluatie Kempen 2015 299 302 299 302 299 302 19/03/2015
Verbinding Meerhout - Mol Vervolgonderzoek Scenario 1: lijn 302 na Zittaart niet naar Geel maar via Meerhout naar Mol Voordeel: rechtstreekse verbinding elk uur tussen Zittaart, Meerhout en Mol Nadeel: reizigers op lijn 302 tussen Zittaart en Geel hebben geen aanbod meer: 85 reizigers richting Geel, 75 vanuit Geel per dag Verbinding Meerhout - Mol
Gebiedsevaluatie Kempen 2015 299 302 299 302 299 302 19/03/2015
Verbinding Meerhout - Mol Vervolgonderzoek Scenario 2: lijn 302 na Zittaart niet rechtstreeks naar Geel maar via Meerhout naar Geel lijn 299 na Meerhout niet naar Geel maar naar Mol Voordeel: rechtstreekse verbinding elk uur tussen Meerhout en Mol (niet voor Zittaart!) Nadelen: Idem scenario 1: 85 reizigers richting Geel, 75 vanuit Geel Reizigers op lijn 302 met herkomst/bestemming Geel hebben extra reistijd (+/- 5’): 218 reizigers per dag Reizigers op lijn 299 over Meerhout heen moeten nu overstap maken op 302 (indien mogelijk): 189 richting Geel, 193 vanuit Geel Verbinding Meerhout - Mol
Verbinding Meerhout - Mol Vervolgonderzoek Conclusie: Benadelen van +/- 760 bestaande reizigers voor onzekere reizigerswinst Is ook onzeker of dit exploitatie-technisch mogelijk is (lijn 302 heeft niet veel ruimte om omwegen te maken) Zijn sowieso bijkomende kilometers: +/- 2 km per rit (beide lijnen samen +/- 75 ritten per dag!) Context BM->BB: akkoord nodig van alle betrokken steden en gemeenten (voor lijn 299 en 302 samen: 16 gemeenten) Beide lijnen sluiten ook op andere plaatsen aan, bijkomende aansluiting wordt moeilijk Verbinding Meerhout - Mol
Verbinding Meerhout - Mol Wat kunnen we doen om het huidige aanbod te versterken zodat het beter afgestemd is op de vraag? Aanpassen van de uren van lijn 20? (onder voorbehoud) Communicatiecampagne … Verbinding Meerhout - Mol
Wat kunnen we doen om het gebruik op de bestaande ritten te verhogen? Stimulerende maatregelen Derdebetalerssyteem Informatie en communicatie Verbetering van de doorstroming … Verbinding Meerhout - Mol
Bedankt voor uw aandacht