Context 2: Duitsland 1870-1945 Les 8 – 1933-1945 Verzet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Advertisements

Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
6, Oorlog en Vrede , Vietnam en Frankrijk.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
DIE WEIßE ROSE Met dank aan Cristina Bettati.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
De eeuw van de Holocaust
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 4: 3 Na de zegen Ps. 31: 1, 2, 14 Schriftlezing: Openbaring 22: Tekst:
Renaissance en Opstand
Les 4: De Reformatie - Luther
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Les 5: De Reformatie, Calvijn en de contra-reformatie
Renaissance en Opstand
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Duitsland Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek II
Meewerkend voorwerp 3VWO
"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Ontdekkers en Hervormers 1.3 Kerkhervorming
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 3: Koude Oorlog Les 7 – Rollback of vreedzame co-existentie.
Context 3: Koude Oorlog Les 9 – Einde Koude Oorlog.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Leugenspel/ Lügenspiel.
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
Product classification Standard for international e-Commerce ETIM International Marc Habets 01 January 2019.
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Context 2: Duitsland 1870-1945 Les 8 – 1933-1945 Verzet

""Manchmal graut mir vor dem Krieg, und alle Hoffnung will mir vergehen. Ich mag gar nicht dran denken, aber es gibt ja bald nichts anderes mehr als Politik, und solange sie so verworren ist und böse, ist es feige, sich von ihr abzuwenden.„ (Sophie Scholl in einem Brief an Fritz Hartnagel, 9. April 1940) 37 De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie 38 Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme Voorbeelden stofomschrijving Geen

- Niet vanzelfsprekend Verzet - Niet vanzelfsprekend Diepe tweedeling onder de bevolking Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren opgepakt De greep van de Nazi’s op de maatschappij steeds sterker werd Een groot deel der bevolking voor Hitler was en dus weinig ruimte bleef voor afwijkend gedrag

Verzet - Kleine groepen Door kleine groepen van verschillende richtingen Socialisten, communisten, liberalen, Rooms-Katholieken, enz. Vormen van verzet Krantjes, pamfletten, helpen van onderdrukkers en vluchtelingen Die Weisse Rose – Sophie Scholl Actief verzet kwam veelal van de kant van militairen Met beramen en uitvoeren van aanslagen (zie verder) Door te deserteren, omdat men het regime niet meer wilde dienen

Die Weisse Rose – Sophie Scholl

Verzet - Houding van de Kerken Deze was verdeeld Veel herkende zich in punten van de Nazi’s Moederschap Anticommunistische Van de evangelisch-lutherse kerk waren de Duitse Christenen pro- nazi; de Belijdende Kerk was echter tegenstander. De Rooms-Katholieke Kerk Deze keek eerst de kat uit de boom. Hitler wilden de kerken eigenlijk afschaffen maar wist dat dit door de bevolking niet gepikt zou worden. Dus koos hij voor samenwerking. In 1937 doorzag de paus echter dat dit niet werkte en keerde zich tegen het nationaalsocialisme.

Verzet - Houding van de Kerken Het Verzet der Kerken was feitelijke alleen maar af en toe verbaal Honderden dominees en lage RK geestelijken trokken vaker hun mond open. Echter, hen werd dan een spreekverbod opgelegd. Echter, de meeste geestelijken bleven tot aan het eind der oorlog voor de gezondheid van de Führer bidden in hun kerk.

The Clergy Barracks of Dachau : Clergy by nationality Total number Released Transferred elsewhere Liberated 29/4/45 Deceased Poland 1780 78 4 830 868 Germany 447 208 100 45 94 France 156 5 137 10 Czechoslovakia 109 1 74 24 Netherlands 63 36 17 Yugoslavia 50 2 6 38 Belgium 46 3 33 9 Italy 28 26 Luxembourg 16 8 Denmark Lithuania Hungary Stateless Switzerland Greece Britain Albania Norway Romania Spain Total 2720 314 132 1240 1034

Aanslagen op Hitler Er zijn 42 bekende beramingen van aanslagen, waarvan een aantal tot uitvoer werden gebracht, de meeste “tijdig” werden ontdekt, maar die allen uiteindelijk hun doel niet bereikten. De meeste werden door militairen gedaan De beroemdste is de aanslag van Von Stauffenberg (20 juli 1944) In het hoofdkwartier van Hitler – Der Wolfsschanze in Oost- Pruisen

Von Stauffenberg

Huiswerk Lees: p. 80-81 Wannsee Conferentie