Welkom NLT clustermiddag Ik ben Alice Veldkamp en heet jullie namens het hele bètacluster welkom. Ik ben opleider biologie en was in het voortgezet onderwijs mijn affiniteit met NLT: NLT sectievoorzitter, schrijver van een module. Kies jij voor NLT? Dit is de voorkant een folder die uitgedeeld wordt aan leerlingen voordat ze hun profiel kiezen. Het is ook de leidraadvraag voor jullie. NLT is een vak dat zo groot is als biologie bovenbouw. En wordt in vacature advertenties vaak aangeboden in combinatie met een ander vak. Uit de uitnodigingsmail heb je begrepen dat de vakinhoud van NLT is multidisciplinair, het docententeam is multidisciplinair. Laten we even kijken hoe multidisciplinair jullie van nature al zijn? We gaan even kijken hoe jullie zitten? Waar scheikunde docenten, natuurkunde, wiskunde. Biologen, docent informatica???
Kies jij voor NLT ? HET LORENTZ LYCEUM/ ARNHEM INTERNATIONAL SCHOOL REQUIRES ENTHUSIASTIC TEACHERS TTO - Physics en Natuurkunde, 1e en 2e graad, 0,7500 a 1,0000 fte (liefst in combinatie met NLT)`
Kies jij voor NLT ? 13.30 Waarom kiest een leerling NLT? 13.55 Opdracht introduceren 14.00 Als ‘sectie’ aan de slag 15.15 Presentatie geven 16.00 De ideale NLT docent Forum 16.15 Feedback op presentaties 16.30 BBBorrel Ik kan als dit boekje presenteren – 5 jaar NLT onderwijs. Voor elk van jullie ligt er een klaar. Gekozen voor leerlingperspectief en leerlingervaringen. Na de inleiding kunnen jullie vragen stellen. Sommige zal ik uitstellen omdat interessant is verschillende NLT docenten over te horen in het forum. In verschillende zalen als sectie aan de slag, met koffie en thee erbij die in de zalen te vinden in. Grensverleggend en grensdoorbrekend Andere interessante NLT aspecten: Schoolorganisatie, Hoe geven van multidisciplinaire modules op niveau ? (ANW was opleiding) Teamteaching, sectievorming, opleiding, professionalisering, leerlingvolgsysteem, rooster, WO/HO/Instellingen de buitenwereld binnenhalen (?)
Opvallende kenmerken - leerlingen geen boek -> modules lang met een onderwerp bezig -> 40 SLU verschillende docenten -> muldisc sectie docenten doen ‘anders’ -> enthousiasme teamteaching praktisch bezig, excursies geen CSE -> schoolexamen
Na tijd meer inhoudskenmerken Interdisciplinariteit: belang samenhang voor ontwikkelingen wetenschap en technologie studie- beroepscontext: diversiteit rol van technologie: wisselwerking technologie en wetenschap rol van wiskunde niet te makkelijk, veel werk 5vwo nog moeilijker, nog meer
Ontwikkeling modules samenwerking tussen min. 2 VO-scholen en HO-instellingen of andere onderzoeksinstellingen duur ong. 20 mnd certificeringsprocedure
Modulaire opzet 72 modules beschikbaar multidisciplinaire modules (enkele mono-) Elke module 40 slu HAVO 320 slu -> ‘8’ modules VWO 440 slu -> ‘11’ modules Min.75% gecertificeerde modules 2012 nov :nog 6 in ontwikkeling 2010: 436 mensen bij betrokken: 100 VO- scholen, 10 universiteit, 12 hogescholen, 23 instellingen (KNMI ed)
Voordelen modules leerling Flexibiliteit Belangstelling leerling-keuzemogelijkheden Actualiteit of nieuwe ontwikkelingen Programma van jaar tot jaar aanpassen
Examenprogramma 2.0 HAVO VWO A Vaardigheden B Exacte wetenschappen en technologie C Aarde, natuur Aarde, natuur en heelal D Gezondheid, bescherming en veiligheid Gezondheid en veiligheid E Materialen, processen en producten Technolog.ontwikkelingen F Fundamenten van natuurwetenschap en technologie Dit jaar is in 4vwo en 4havo gestart met een hernieuwd examenprogramma (2012-2013) 5. Nieuwe regels Het schoolexamen havo heeft betrekking op: - het gehele domein A en domein B in combinatie met: - de inhoudelijke domeinen C t/m E waarbij zowel subdomein E1 als E2 afgedekt moeten worden. Op havo moeten dus alle domeinen en inhoudelijke (sub)domeinen – A, B, C, D, E1 en E2 - getoetst worden. Het schoolexamen vwo heeft betrekking op: - het gehele domein A en domein B in combinatie met: - minimaal één subdomein uit ieder van de inhoudelijke domeinen C t/m F en ten minste vijf subdomeinen in totaal. Op vwo moet dus naast A en B van ieder inhoudelijk domein één subdomein worden gedaan (C1 of C2, D1 of D2, E1 of E2 en F1 of F2) én van één inhoudelijk domein moeten beide subdomeinen worden gedaan, waardoor een soort specialisatie ontstaat.
Eindtermen De kandidaat kan natuurwetenschappelijke en wiskundige concepten toepassen op interdisciplinaire vraagstukken mbt … het monitoren en (duurzaam) beheren van de natuurlijke en ingerichte leefomgeving
Eindtermen HAVO VWO ..toepassen.. ..analyseren.. ..toelichten.. …evalueren.. ..beschrijven.. ..analyseren.. gesloten probleem & model probleem analyseren vertalen naar een model -> toetsen en aanpassen beroepsgericht wetenschappelijk
25% vrije ruimte Naar keuze van de school, bijv: eigen materiaal (expertise) onderwerpen informatica onderwerpen wiskunde D nog niet gecertificeerde modules vakkennishiaten wegwerken organiseren science café ontwerp wedstrijden: bijv. solar cars masterclasses Vrije ruimte die een school heeft binnen het vak NLT
welke leerling mag NLT kiezen? NT of NG-leerling Als Profielkeuze vak Keuzevak
Vragen ???
Opdracht in NLT-secties bestuderen module Individueel - oriëntatie op de module Sectie - bestuderen en bespreken adv ‘richtvragen’ - presentatie maken - presenteren aan andere groepen Begeleiding - procesbegeleider per module Bespreken hoe je hem kan geven op jullie fictieve school Toelichting steunpunten in NL 11 steunpunten samenwerkingsverband Uni en Hogeschool
Prijsuitreiking voor het beste Multi-team Multi-disciplinair Multi-tasking Multi-mediaal Prijsuitreiking per zaal
Aan de slag Koffie /thee en materialen in ‘je’ zaal zaal 315: Aerosolen en vuile lucht zaal 317: Kijken en zien zaal 308: Forensische technieken zaal 401: Dynamische modellen Indeling is gemaild en hangt bij de zalen Om 15.15 starten de presentaties! Werk ze, plezier en succes!
Een bekwame docent NLT volgens leerlingen
Voor vragen en info… Vragen? site NLT: http://www.betavak-nlt.nl/ 10 regionale steunpunten digischool community
Forum Krijn Kieviet: bètasteunpunt & docent bio SGU Henk Jan Muller: bio/NLT/… Amarja Koers bio&NLT Werkplaats Bilthoven Ad Mooldijk (ex) docent NLT Alice Veldkamp landelijke werkgroep O&P NLT
Prijsuitreiking voor het beste Multi-team Multi-disciplinair Multi-tasking Multi-mediaal Leerlingenfilmpje bekijken?
NLT implicaties en beslispunten: rooster Idee werkgroep: Inroosteren bij voorkeur op dagdelen, of blokuur + 1 of 2 losse uren Blokuur eind van de dag ivm excursiemogelijkheid Groepen naast elkaar programmeren -> keuze mogelijkheid voor leerlingen uitwisseling expertise docenten Roosterwensen mogelijk?
NLT: implicaties en beslispunten: docenten Wie kan NLT geven? 1e graads docenten: wis, sch, nat, bio, inf en geografie Onder coördinatieteam: min. drie leden van min. drie verschillende vakken (wis, sch, nat, bio en fys.geografie) Veld Ideeën Teamteaching: wisselende koppels docenten voor de groep Inroosteren bij voorkeur op dagdelen of blokuren en 1of 2 losse uren