SVB-BGT
Inhoud Rondje regio Aanleverproces Afstemming ProRail en RWS MMS en bijhoudingsproces Toekomst SVB-BGT Zelf assessment en kwaliteit Titel presentatie
Rondje door de regio Stand van zaken Wat is nog onduidelijk?
Aanleverproces: 3 poorten Technisch administratief 1 1 Inhoudelijk en positioneel 2 Aansluiting Op LV 3
Adviezen Blijf synchroon met de LV. Sluit voor registratie in de LV een abonnement af in BRAVO Stem kort voor initiële levering (nogmaals) af. “Rust in bronhoudergrenzen” zolang rakende bronhouder nog niet in de LV zit Indien je toch wilt muteren bij bronhoudergrenzen op iets wat in de LV zit, stem dan af: de BGT beheer je samen!
ProRail Transitie loopt, ProRail volgt in principe Groot deel ProRail in Almere in de LV ProRail vult gaten op tussen gemeente en ProRail als ProRail aanlevert Inliggende objecten binnen het bronhoudergebied niet karteren! Mochten er legitieme redenen zijn bepaalde objecten toch te ‘claimen’, dan kan dit in samenspraak met ProRail in de beheersituatie. Rails op industrieterreinen: ProRail geen bronhouder, hebben wel info
Rijkswaterstaat Ambitieniveau: BGT fase 1, bestaande geometrie omgezet Proefleveringen gedaan Volgt qua planning zoveel mogelijk de registratie in de LV van de gebiedsbronhouders Maar gaat tzt ook leveren voor gemeenten leveren
Rijkswaterstaat Volg bronhoudergrens RWS Issues op kaartmodule Assemblage-instructie toepassen: Volg bronhoudergrens RWS Issues op kaartmodule Actualiteit en eerder gemaakte afspraken gaan voor. RWS pakt leveringen in BRAVO op en doet analyse op de verschillen met de bronhoudergrens van RWS RWS koppelt terug welke verschillen niet akkoord zijn en welke de rakende bronhouder moet aanpassen. SVB-BGT neemt dit mee in de rapportage aan de bronhouder.
MMS en TMS Facility SVB-BGT
Waarom BGT meldsystemen? Kwaliteit van de BGT waarborgen en verbeteren Communicatiemiddel naar bronhouders, gebruikers en marktpartijen Hulpmiddel voor bronhouders en gebruikers om feedback te geven en te verwerken Terugmeldsysteem (TMS) voor BGT gebruikers Mutatiemeldsysteem (MMS) voor BGT bronhouders
INWINNEN VERWERKEN GEBRUIKEN LOKAAL SVB-BGT LV-BGT PDOK CENTRAAL BAG MUTATIEMELDINGEN- SYSTEEM (MMS) MUTATIE- SIGNALERINGEN topografische objecten INWINNEN topografische objecten VERWERKEN topografische objecten GEBRUIKEN BAG- administratie BAG Sbg BEHEREN topografische objecten (GEO): Beheren mutatiemeldingen en werkvoorraad Uitvoeren mutaties Actualiseren o.b.v. berichten Borgen topologie en data-integriteit Monitoring en rapportage AFHANDELEN berichtenverkeer: Exporteren mutatieberichten Vooraankondigingen Response-afhandeling SB ASSET Management Assets Landmeetkundige/ fotogrammetrische inwinning SG Wfs WMS ONTSLUITEN topografie GEGEVENS magazijn SG SB Sbg LOKAAL VTH Wfs WMS IMGEO BAG BO/R BGT Landmeetkundige verwerking: Inlezen Vereffenen BO/R administratie ……… ……. SG gml wmts/ tms BO/R SG SG gml wmts/ tms SVB-BGT Assemblage- service Abonnee- LV-BGT Controle- service Registratie- PDOK SG json CENTRAAL TERUG- MELDSYSTEEM EXTERN GEBRUIK
Architectuur TMS-MMS Kadaster SVB-BGT/ Bronhouders Terug- melder Gebruiker Bronhouder Mutatie- melder = Info via JSON bericht = Actoren = Systeem = Info via Front/Back End Architectuur TMS-MMS Terugmeldsysteem (TMS) PDOK ‘Front end’, openbaar, beheer Kadaster Kadaster Koppelvlak ‘Back end’, besloten, beheer SVB-BGT Mutatiemeldingen systeem (MMS) SVB-BGT/ Bronhouders
Terugmelding 1 3 2 Terug- melder Gebruiker Mutatiemeldingen systeem (MMS) Terugmeldsysteem (TMS) PDOK ‘Front end’, openbaar, beheer Kadaster ‘Back end’, besloten, beheer SVB-BGT Gebruiker Bronhouder Mutatie- melder Koppelvlak Terugmelding 1 3 2
Mutatiemelding 3 2 1 Terug- melder Gebruiker Mutatiemeldingen systeem (MMS) Terugmeldsysteem (TMS) PDOK ‘Front end’, openbaar, beheer Kadaster ‘Back end’, besloten, beheer SVB-BGT Gebruiker Bronhouder Mutatie- melder Koppelvlak Mutatiemelding 3 2 1
Visie terugmeldsysteem BGT 1. Het meldsysteem dient beschikbaar te zijn voor een breed publiek 2. Het meldsysteem is laagdrempelig en gebruiksvriendelijk in gebruik, zodat iedereen kan terugmelden, ook zonder specialistische kennis. 3. Formele eisen aan een terugmelding dienen zoveel mogelijk te worden beperkt. Elke melding is een kans om de BGT beter te maken. 4. Het meldsysteem is open en transparant, zodat gebruikers zien dat hun melding serieus genomen wordt. 5. Het meldsysteem faciliteert bronhouders in een snelle afhandeling van een terugmelding.
BGT Terugmeldsysteem ‘Verbeter de kaart’ Waarom belangrijk? Terugmeldingen zijn essentieel in het Stelsel van Basisregistraties Alleen feedback van gebruikers zorgt voor een constante kwaliteitscontrole op een basisregistratie Bestuursorganen zijn zelfs wettelijk verplicht om terug te melden bij ‘gerede twijfel’ Maar… Terugmeldsystemen vaak ondoorzichtig, procesmatig ingestoken Hierdoor wordt er weinig teruggemeld Totdat …. BRT het goede voorbeeld gaf: crowdsourcing Bron: Gemeente Amsterdam
Waarom de crowd? Iedereen bezit kennis van zijn lokale omgeving Iedereen is dus een potentiële bron van terugmeldingen Open data verdient een open terugmeldsysteem dat voor iedereen bruikbaar en toegankelijk is. ‘Iedereen kan terugmelden’ ‘Niet iedereen zal terugmelden, maar een goede terugmelder kan overal vandaan komen’
Hoe gaat het systeem eruit zien? Eén interface voor het raadplegen en doen van een terugmelding Alle openstaande terugmeldingen zijn zichtbaar en raadpleegbaar Afgeronde terugmeldingen zijn een beperkte tijd na afronding zichtbaar en raadpleegbaar Door bronhouder geregistreerde mutatiemeldingen zijn zichtbaar De interface is ‘responsive’ (werkt op smart devices) Naam: ‘Verbeter de kaart (BGT)’
Blik op de toekomst Testversie online beschikbaar: https://verbeterdekaart.kadaster.nl/ Komende sprints gaan we werken aan de koppeling met MMS Dan is in principe het ‘minimum viable product’ af Maar nog niet klaar: nog veel belangrijke zaken op de backlog Elke twee weken verbeteringen zolang het budget strekt
MMS Planning: Operationeel per 1-1-2016 Opgeleverd 3 Sessies met gebruikers tijdens acceptatie Er zijn nog belangrijke wensen m.b.t. functionaliteit Daarom eerst pilot in enkele facilityprojecten Streven brede uitrol medio 2016
Functionaliteitswensen Uitbreiden geografische mogelijkheden bij melden van mutaties, Uploaden van gedetailleerde bronhoudergrenzen. Ontbreken organisatie specifiek gebruikersbeheer Ontbreken bulk-import en -export functionaliteiten.
Bijhoudingsproces SVB-BGT
Uitgangspunt - De BGT beheer je samen! Verschillende bronhouders, verschillende eisen Eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik Samenwerking blijft de sleutel Vroegtijdig samen overleggen! Brochure – De BGT beheer je samen Tips Verhalen van de 7 bronhouders Hoe gaat u dat aanpakken? Nedgraphicsdag 18 september 2012
Mutatie (in buitenruimte) Bijhoudingsproces Mutatie (in buitenruimte) Melding Meting Mutatie (in LV) SVB-BGT
Mutatie (in buitenruimte) Melding Meting Mutatie (in LV) 2. Melding(en) Mutatiemelding Registratie in MMS (verplicht voor Facility) [BGT - MMS] Terugmelding (vanuit Kadaster) Registratie in TMS [BGT - TMS] SVB-BGT
Mutatie (in buitenruimte) Melding Meting Mutatie (in LV) 3. Meting Attributen Inwinnen en verwerken Hoge kwaliteit Inwinnen en verwerken met geometrische kwaliteit < 3 cm (Fotogrammetrisch) Geometrisch kwaliteit IMBGT/IMGEO SVB-BGT
4. Mutatie(s) in LV-BGT (proces) Mutatie (in buitenruimte) Melding Meting Mutatie (in LV) 4. Mutatie(s) in LV-BGT (proces) Aanleveren Controleren Registreren Terugkoppelen Actualiseren SVB-BGT
Bijhoudingsproces - Issues Contractuele vastlegging Ken elkaars specificaties (denk aan BOR) Financiële afhandeling Willen we dat wel? BGT-tel in de maak (werkwijze conform GBKN-tel) SVB-BGT
Bijhoudingsproces organisatievorm Laatste transitiebijeenkomst…. Hoe samenwerking/kennisdeling in Groningen organiseren? Wie trekt de kar? BGT SVB-BGT
Toekomst SVB-BGT In principe vanaf medio 2016 geen geld meer voor regie Brede behoefte aan regie onder bronhouders in fase 2016-2020 Voorstel in voorbereiding aan bestuur Informeer je vertegenwoordiger in het bestuur over evt behoefte
Self assessment en kwaliteit Elk jaar dient bronhouder een self assessment uit te voeren Zelf inzicht krijgen in kwaliteit BGT Maken van een plan om die te verbeteren Actie ligt bij bronhouder Om de 3 jaar een controle door I&M Aan de invulling van beide wordt aan gewerkt SVB-BGT