Infoavond Alexander Franckstraat 16 juni 2015, Theater Vooruit
Koen T’Sijen, burgemeester Welkom Koen T’Sijen, burgemeester
Overzicht Welkom Koen T’Sijen, burgemeester Situering projectgebied Rudi Goyvaerts, schepen verkeer Huidige situatie & knelpunten Rudi Goyvaerts, schepen verkeer Oplossingen Rudi Goyvaerts, schepen verkeer Uitg angspunten voor heraanleg Rudi Goyvaerts, schepen verkeer Conceptplan Rudi Goyvaerts, schepen verkeer Eigendomsstructuur Koen T’Sijen, burgemeester Alternatief voorstel Koen T’Sijen, burgemeester Parkeren Koen T’Sijen, burgemeester Timing/procedure Koen T’Sijen, burgemeester Vragenronde Koen T’Sijen, burgemeester
1. Situering projectgebied Rudi Goyvaerts, schepen van verkeer
Situering projectgebied Heraanleg huidige fietspaden Alexander Franckstraat vanaf het kruispunt met Boshoek tot kruispunt Alexander Franckstraat x N10 Ook voetweg nr. 29, die de verbinding maakt tussen Alexander Franckstraat en N10 (t.h.v. Asberglaan)
2. Huidige situatie & knelpunten > A. Franckstraat = lokale verbindingsweg tussen Hove & Boechout, ook belangrijk voor fietsverkeer, en verbinding tussen Boechout-centrum en de wijken ten noordoosten van N10 Huidige fietsvoorzieningen voldoen niet aan richtlijnen uit ‘Vademecum fietsvoorzieningen’ Smalle aanliggende eenrichtingsfietspaden: gevaarlijke conflicten tussen fietsers en voertuigen Fietsers geen bescherming t.o.v. autoverkeer Geen specifieke oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers Regelmatig wordt er deels geparkeerd op het fietspad >> gebrek aan comfort en onveiligheidsgevoel
Knelpunten: verkeerskundig Huidige fietsvoorzieningen niet volgens ‘Vademecum’ (fietspadbreedte & gelijkgrondse uitvoering) Belangrijke oversteekpunten onvoldoende/niet benadrukt: kruising fiets-o-strade Antwerpen-Lier t.h.v. spoorwegovergang aansluiting voetweg 29 (verbinding A. Franckstraat - N10) aansluiting toegang speelbos, gelegen aan noordzijde van A. Franckstraat t.h.v. aansluiting van de Courtoiskapel Veiligheid t.h.v. kruispunten met Kapelleveldstraat, Jennevallaan en Alexianenweg onvoldoende (<ongevallenanalyse)
Knelpunten: ruimtelijk & infrastructureel Combinatie van rechtlijnig tracé, ruime rijbaanprofiel en weinig bebouwing vanaf kruispunt J.F.W.straat tot spoorweg leidt tot hoge snelheden ondanks beperking 50 km/u Wegbeeld stemt niet overeen met gewenst/verwacht verkeersgedrag (50 km/u-regime enkel benadrukt door overgang bebouwde kom aan J.F.W.straat en oversteek t.h.v. spoorweg) Kwaliteit van fietspadverharding niet overal voldoende
3. Oplossingen Veilige fietspaden, gescheiden van rijweg Veilige oversteken voor fietsers en voetgangers Rijweg versmallen: visueel snelheidsremmend effect Verhoogde inrichtingen: zone 50 afdwingen > Zone 30 start aan verhoogde inrichting t.h.v. Boshoek en loopt tot voorbij Jef Van Hoofplein
4. Uitgangspunten voor heraanleg doelstellingen: Versterken veiligheid en comfort van fietsers Bereikbaarheid fietsers verbeteren Bestaande fietsstromen verhogen > potentiële gebruikers nieuwe fietsinfrastructuur: ca. 800 gezinnen in de omgeving (Schaliehoevewijk, Alexianenwijk, Kapelleveldwijk, Lispersteenweg en A. Franckstraat)
Uitgangspunten voor heraanleg Doelstelling gemeentelijk mobiliteitsplan: verschuiven van autoverplaatsingen naar meer duurzame verplaatsingswijzen Vlaams Fietsfonds: provinciale subsidies als voldoet aan voorwaarden: A. Franckstraat ligt op traject bovenlokale functionele fietsroutenetwerk Grondgebied Boechout, geldig gemeentelijk mobiliteitsplan Grond waarop fietspad komt, is eigendom van gemeente Kost bedraagt meer dan € 50.000 (incl. btw)
Lokaal fietsbeleidsplan Fietsroutenetwerk Op basis van attractiepolen, geplande ontwikkelingen, enz.
5. Conceptplan
Variant 1
Variant 2
Dwarsprofiel
Dwarsprofiel met kantstrook
Voetweg nr. 29 Verharding voorzien, materiaal nog niet gekend Eerst nog verder onderzoek nodig in het kader van de ondergrondse NATO-pijpleiding
Koen T’Sijen, burgemeester 6. Eigendomsstructuur Plannen voorzien volledig op openbaar domein Geen onteigeningen nodig voor uitvoeren plan Een variant van het plan (t.h.v. Kapelleveldstraat) mits stukje onteigening van een eigenaar Situatie rooilijn voor eerste huizen aan begin A. Franckstraat (rechterzijde, vanuit Smout richting spoorweg): Rooilijn valt samen met voorgevel huizen Huidige voortuintjes dus eigenlijk op openbaar domein Koen T’Sijen, burgemeester
Eigendomsstructuur
7. Alternatief voorstel Verharde ‘voortuinzone’ inrichten met verhoogde groenberm/plantenbakken Rekening houdend met toegangen tot woningen Voordelen: Groener straatbeeld Duidelijk openbaar domein Overgang naar privé Vrijwaren parkeerplaatsen openbaar domein
8. Parkeren huidige situatie toekomst
9. Timing en procedure Startoverleg: november ‘14 GBC & werkgroep: december ’14, maart ‘15, april ‘15 RMC: 18 juni ‘15 (goedkeuring subsidiedossier) Goedkeuring projectnota: juni ’15 Aanbesteding & opstart uitvoeringsdossier: 2015 Uitvoering: 2016
Vragenronde