…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Drugpreventie bij jongeren
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Fran Copman R BaTP A1. PREVENTIE interventies Psychosociale steun voorlichting Preventieve cursussen stressmanagementtrainingen overheidsmaatregelen.
Criminaliteit & Rechtsstaat
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Geweld Maatschappijleer.
Presentatie: Over de grens
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Wis meso.
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
§2: politieke stromingen en partijen:
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Het strafrecht”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Ons beeld van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Maatschappelijk vraagstuk
Ons beeld van criminaliteit
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Regels en rechten”.
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Ons beeld van criminaliteit
De sociaal-maatschappelijke dimensie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
1. Wat is criminaliteit?.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Preventie”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
Waarom worden mensen crimineel
H1 Hoe word je wie je bent?.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
Visie ontwikkeling
Presentatie: Over de grens
Waarom worden mensen crimineel?
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Het Keuzevak maatschappijkunde
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk met succes te kunnen maken. Zorg dus dat je ALLES goed kent en door hebt wat er in deze POWERPOINT staat. Vergeet niet ook het BOEK te bestuderen/raadplegen. . Zonder deze basiskennis is het maken van inzichtvragen – die veel op het examen voorkomen – onbegonnen werk. VEEL SUCCES Hoofdstuk 4

Oorzaken van criminaliteit Centrale vraag Hoe komt het dat sommige mensen crimineel worden en anderen niet? Toen (19de eeuw) :  Criminaliteit is aangeboren. Nu :  gedrag van het individu los zien van anderen  maatschappelijk verschijnsel Wie worden crimineel  Kijkend naar geslacht: - Jongens meer dan meisjes (zie hoofdstuk 2)  Kijkend naar leeftijd: - Veel tussen 16 en 23 jaar - Zware criminaliteit  vooral volwassenen  Kijkend naar maatschappelijke positie: - lage maatschappelijke positie  vooral inbraak en agressieve delicten - hoge maatschappelijke positie  vooral witteboordencriminaliteit  Kijkend naar etnische afkomst: - oorzaak criminaliteit vaak een combinatie van leeftijd en lage maatschap- pelijke positie (verschil in opvoeding jongens en meisjes komt voor) Hoofdstuk 4

Kans op crimineel gedrag wordt beïnvloed door: Individuele oorzaken  Groepsdruk - Crimineel gedrag kan status geven in de groep.  Aangeboren en aangeleerde eigenschappen - Criminaliteit is meestal aangeleerd (opvoeding). - Soms kunnen ook karaktereigenschappen crimineel gedrag bevorderen  Opvoeding - Verwaarlozing, mishandeling kunnen leiden tot psychische problemen en/of gedrags- stoornissen wat kans op crimineel gedrag doet toenemen.  Alcohol en drugs - toegenomen gebruik leidt tot meer gewelds- misdrijven - bij veel gebruik nemen remmingen af Hoofdstuk 4

Maatschappelijke oorzaken Kans op crimineel gedrag wordt beïnvloed door:  Normvervaging - Minder binding (familie), werkeloosheid, niet naar school gaan leiden tot het niet (meer) accepteren van de normen van de samenleving wat de criminaliteit bevordert.  Minder sociale controle - individualisering (ik-cultuur) van de samenleving staat minder sociale con- trole (= letten op elkaar) toe - veel mensen bij elkaar (b.v. flats in grote steden) leidt tot anonimiteit (= el- kaar niet kennen) zodat mensen minder op elkaar letten en zich minder verantwoordelijk voelen voor elkaar - minder sociale controle  lagere pakkans  meer gelegenheid tot crimi- naliteitk (= gelegenheidsmotief)  Slechte leefomstandigheden - armoede en werkeloosheid  uitzichtloosheid en afnemend vertrouwen in de maatschappij  toenemende neiging tot criminaliteit Hoofdstuk 4