Sessie Vlaggensysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Advertisements

De werkplaatsassistent
Aikido Door: Kyra Eggels 7a.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Waarom is het Vlaggensysteem nodig in Nederland?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Workshop Relationele en seksuele vorming
Protocollen en intimiteit
Situaties seksuele integriteit en beleid
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Agressiehantering en het ombuigen van weerstanden
Beleid seksuele en lichamelijke integriteit en vrijwilligers
Lespakket Relaties & Seksualiteit
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Seksualiteit Een babylonische spraakverwarring. Seksualiteit ja/nee Zorg voor de liefde Gewenst Intimiteit Erkenning Gezien zijn Helend Ja Seksuele intimidatie.
Normale seksuele ontwikkeling in een abnormale situatie
JGZ richtlijn ‘seksuele ontwikkeling 0-19 jaar’
DIGITALE COLLAGE ESTHER
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
VLAGGENSYSTEEM, WAAR LIGT DE GRENS?
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Seksueel grensoverschrijdend gedrag en beleid
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Lesgeven in en over diversiteit
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Auteurs: S. Maris (Rutgers/WPF) , I. van der Vlugt (Rutgers/WPF),
Differentiëren & klassenmanagement
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Agressie Intern en Extern
Melanie Linssen-Meijer, huisarts Ad Stokmans, huisarts Wat is normaal? De normale seksuele ontwikkeling 0-20 jaar.
Het vlaggensysteem 20/03/2014 In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren Ludwina Degryse.
Het vlaggensysteem voor jongeren
Internet en grenzen Plaatje.
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Workshop Vlaggensysteem
Module 1 Leren omgaan met dementie
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Marijke Mahieu Vertrouwenspersoon/adviseur NOC*NSF.
Maak kennis met het CLB.
Connectief Connectief.
Voor wat hoort wat Plaatje.
Sam Geuens Klinisch Seksuoloog VVS Ethicus
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Jongeren en seks Plaatje.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lichamelijk en seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren
Presentatie: Over de grens
Coaching.
Vriendschap, relaties en seksualiteit

Assertiviteit 3 en lichaamsbeleving
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
VWZ introduceert het vlaggensysteem
De 6 Seksregels.
Transcript van de presentatie:

Sessie Vlaggensysteem Competent en pedagogisch omgaan met seksueel gedrag LOVO-congres 18-01-2017 Feline Platzer Esther van der Steeg

Casuïstiek beoordelen en bespreken

Casus 1 Een leerling neemt foto’s van medeleerlingen onder de douche …en zet ze op een groepsapp Algemene onderliggende vraag: Hoe bied je privacy maar bewaak je toch de veiligheid in de kleedkamer?

Casus 2 Je collega roept “fietfiew!” als leerlingen een sexy dansje doen in de zaal. Onderliggende vraag: kun je als docent seksueel getinte grappen maken met leerlingen?

Casus 3 Leerlingen willen apart douchen of douchen met hun onderbroek aan

Casus 4 Je betrapt een collega die met de stagiair staat te zoenen in de berging.

Casus 5 Je gaat judoën en doet een houdgreep voor met een leerling. Algemene vraag: hoe ga je om met (intieme) aanrakingen in de gymles?

Casus 6 Je wordt door leerlingen bestookt met vragen over seksualiteit. Bijv. Wanneer ben je ontmaagd? Doet vrijen écht pijn? Hoeveel bedpartners heb je gehad?

Hoe beoordeel je de situaties? A.d.h.v. de normatieve lijst en de 6 criteria komen tot een kleur vlag Gezond gedrag Licht grens- overschrijdend Duidelijk grens- Herhaaldelijk grensoverschrijdend Criteria Toestemming Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Leeftijd/ontwikkeling Context Respect

Afronding Wat neem je mee? Tips en tops