Sessie Vlaggensysteem Competent en pedagogisch omgaan met seksueel gedrag LOVO-congres 18-01-2017 Feline Platzer Esther van der Steeg
Casuïstiek beoordelen en bespreken
Casus 1 Een leerling neemt foto’s van medeleerlingen onder de douche …en zet ze op een groepsapp Algemene onderliggende vraag: Hoe bied je privacy maar bewaak je toch de veiligheid in de kleedkamer?
Casus 2 Je collega roept “fietfiew!” als leerlingen een sexy dansje doen in de zaal. Onderliggende vraag: kun je als docent seksueel getinte grappen maken met leerlingen?
Casus 3 Leerlingen willen apart douchen of douchen met hun onderbroek aan
Casus 4 Je betrapt een collega die met de stagiair staat te zoenen in de berging.
Casus 5 Je gaat judoën en doet een houdgreep voor met een leerling. Algemene vraag: hoe ga je om met (intieme) aanrakingen in de gymles?
Casus 6 Je wordt door leerlingen bestookt met vragen over seksualiteit. Bijv. Wanneer ben je ontmaagd? Doet vrijen écht pijn? Hoeveel bedpartners heb je gehad?
Hoe beoordeel je de situaties? A.d.h.v. de normatieve lijst en de 6 criteria komen tot een kleur vlag Gezond gedrag Licht grens- overschrijdend Duidelijk grens- Herhaaldelijk grensoverschrijdend Criteria Toestemming Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Leeftijd/ontwikkeling Context Respect
Afronding Wat neem je mee? Tips en tops