Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meten met Maten.
Advertisements

METRIEKE STELSEL Museum Ouder-Amstel.
Goedemorgen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Meten Grootheden kun je meten in eenheden. Tijd seconde Luchtdruk bar
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
lengtematen en gewichtsmaten
Arena 5 van MathBattle Maten
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Massa, volume en inhoud..
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Presentatie titel Kennisbasis Rekenen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Blok 1A Quiz week 1 (T) Leerdoelen vr. 1 en 2: Cijferend optellen en aftrekken tot met 2 of 3 getallen; Leerdoelen vr. 3 en 4: Breuken: een deel.
Verhaalsommen groep 8. Peter doet mee aan de 10 km hardlopen. De baan is 400 m per ronde. Hoeveel ronden moet Peter lopen? a)15c) 20 b) 25d) 30.
Zoek de het juiste antwoord 100 cm1 meter 100 meter1000 centimeter100 decimeter 1000 meter2000 meter meter next.
1 millimeter dik 6 millimeter regen? 4 millimeter groot 2 millimeter groot.
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
De lengtematen mm, cm, dm, m, km. Ellens nieuwe kamer Gisteren ging ik op bezoek bij mijn nichtje Ellen. Ellen is een meisje van 10 jaar. Ellen woont.
Jeroen zaagt de plank precies doormidden. Hoeveel centimeter wordt elk stuk? 70 cm.
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
RECLAMEFOLDER Wat moet je doen? Materiaal Doe het zo Klaar?
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Inhoud berekenen.
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Metend rekenen 5de leerjaar.
Rekenen.
Lengte, oppervlakte en inhoud
Les 5 Vermenigvuldigen en delen
Paragraaf 1.3 – Zinken,zweven en drijven
Les 5 vermenigvuldigen en delen in dagelijkse situaties
Kort herhalen les 3 voorbeeld toets som camping
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
NASK – METRISCH STELSEL
Jeroen zaagt de plank precies doormidden.
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Hoofdstuk 21 Metriek stelsel. Hoofdstuk 21 Metriek stelsel.
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Lengtematen en meetinstrumenten
Les 6: Breuken en procenten 4
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 3
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Metriek stelsel Metriek stelsel Metriek stelsel © André Snijers.
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
G13 2 Recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R T X I
Rekenen met verhoudingen
Verder rekenen met kommagetallen
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 2

Nabespreking Procenten en Breuken Verder met de DTO Programma Nabespreking Procenten en Breuken Verder met de DTO - Metriek - Grafieken Verder verloop van de cursus

Reacties leerlingen na het maken van de toetsen? Nabespreking Procenten en Breuken Reacties leerlingen na het maken van de toetsen? Wat viel je als eerste op toen je de resultaten bekeek? Wat ging goed? Wat ging moeizaam?

Wat heb je geleerd van de resultaten? Nabespreking Procenten en Breuken Wat heb je geleerd van de resultaten? Wat heb je ermee gedaan of ga je ermee doen? Toets B? Vragen en ideeën voor gebruik?

Hoe zijn jullie ervaringen met metriek? Wat omvat dit? Niet: het meten zelf Wel: hoe de verschillende meeteenheden samenhangen: metriek stelsel. Hoe zijn jullie ervaringen met metriek?

Staat gelijk aan: 1 km 1000 m 1 m 10 dm 1 dm 10 cm 100 cm 1 cm 10 mm 1 F en 1 S paraat hebben Staat gelijk aan: 1 km 1000 m 1 m 10 dm 1 dm 10 cm 100 cm 1 cm 10 mm

km → m → dm → cm → mm l → dl , cl, ml kg → g → mg Samenhang tussen enkele standaardmaten km → m → dm → cm → mm l → dl , cl, ml kg → g → mg 1F: vooral van grotere maten naar kleinere maten (in betekenisvolle situaties) 1S: ook van een kleinere maat naar een grotere, waarbij met komma's gewerkt wordt (ook zonder situatie)

1 dm3 = 1 liter = 1000 ml (voor referentieniveau 1F) 1F en 1S paraat hebben 1 dm3 = 1 liter = 1000 ml (voor referentieniveau 1F) 1 m3 = 1000 liter (voor referentieniveau 1S)

Kerncompetenties metriek Toets A Toets B Gewichtsmaten omzetten: g, kg Opgave 1 Klik aan wat meer is: 5 kg of 7000 gram. Hoeveel gram scheelt het? ... gram Een boodschappentas weegt 3 kg. Er komt 40 gram bij. Hoeveel gram weegt de tas nu? ... gram Lengtematen omzetten: cm, dm, m, km Opgave 2 Een krat is 60 centimeter hoog. Er wordt een toren gemaakt van 5 kratten op elkaar. Hoeveel meter is de toren hoog? ... m Het raam is 2 meter en 4 dm hoog. Hoeveel centimeter is de hoogte van het raam? ... cm Opgave 3 Het sportveld is 50 meter breed en 150 meter lang. Hoeveel kilometer hebben de leerlingen na tien rondjes gelopen? ... km Het sportveldveld is 40 meter breed en 60 meter lang. Na hoeveel rondjes hebben de leerlingen precies 4 km gelopen? Na ... rondjes Oppervlaktematen omzetten: m2, cm2 Opgave 4 Klik aan wat groter is: een terras van 10 m2 of een terras van 800 dm2. Hoeveel dm2 scheelt het? ... dm2 Hoeveel m2 tegels zijn nodig om een terras te maken van 50 dm breed en 60 dm lang? ... m2 Inhoudsmaten omzetten: dm3, cm3, liter, dl Opgave 5 Klik aan waar meer in gaat: in een tank van 30 liter of in een tank van 28 dm3. Hoeveel deciliter scheelt het? … deciliter Klik aan waar meer in gaat: in een tank van 4000 milliliter of in een tank van 10 dm3. Hoeveel deciliter scheelt het? ... dl Litermaten omzetten: liter, dl, cl, ml Opgave 6 In één glas gaat 200 ml limonade. Er is 3 liter limonade. Hoeveel glazen kun je hiermee vullen? … glazen In een flesje gaat 150 milliliter. In een vat zit 6 liter parfum. Hoeveel flesjes kunnen hiermee gevuld worden? ... flesjes

Gemeenschappelijk onderwerp FaSMEd project: tijd-afstand grafieken. Geen vast onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van de basisschool. Toetsen laten zien wat de leerlingen al weten en kunnen zonder instructie

Conclusies mogelijk over snelheid Tijd - afstand Conclusies mogelijk over snelheid Snelheid is een samengestelde grootheid: drukt de twee aparte getallen (zoveel km en zoveel uur) in één getal uit: is dus een verhoudingsgetal! Bijvoorbeeld 100 km/u

Grafieken in DTO Van visualisatie: Naar schema: Naar grafiek:

Kerncompetenties grafieken Toets A Toets B Pictoriaal gerepresenteerde gegevens: Conclusies trekken over de snelheid in bij variërende afstanden die steeds in een vaste tijd zijn afgelegd Opgave 1 (zie handleiding) In een rijschema gepresenteerde gegevens: Conclusies trekken over de snelheid bij vaste afstanden die in variërende tijden zijn afgelegd Opgave 2 In een rijschema gepresenteerde gegevens: Conclusies trekken over de snelheid bij variërende afstanden die steeds in een vaste tijd zijn afgelegd Opgave 3 Bij een rijschema waarin de afgelegde afstanden en de daarvoor benodigde tijden zijn gegeven de bijbehorende tijd-afstand grafiek afmaken Opgave 4 Gegevens aflezen uit een tijd-afstand grafiek en daarmee het bijbehorende rijschema maken Opgave 5 Aan de hand van een verbale omschrijving van de rijtijden en de afgelegde afstanden de bijbehorende tijd-afstand grafiek maken Opgave 6 Bij een gegeven tijd-afstand grafiek conclusies trekken over de snelheid Opgave 7

Afname toetsen metriek en grafieken Laatste bijeenkomst Hoe verder? Afname toetsen metriek en grafieken Laatste bijeenkomst

Nabespreking Grafieken Algemene evaluatie cursus Volgende bijeenkomst Nabespreking Metriek Nabespreking Grafieken Algemene evaluatie cursus Informatie over het verdere gebruik van de DTO Hoe nu verder na de cursus?

Belangrijke data Week nummer Datum 1e FaSMEd bijeenkomst … afname Toets A Procenten Afname Toets A Breuken 2e FaSMEd bijeenkomst Afname Toets A Meten Afname Toets A Grafieken 3e FaSMEd bijeenkomst

vragen/problemen cursusverloop? Stuur dan een e-mail hierover naar Ten slotte vragen/problemen cursusverloop? Stuur dan een e-mail hierover naar <uw e-mail adres> vragen/problemen DTO? Stuur dan een e-mail hierover naar M.J.Abels@uu.nl (Mieke Abels)

Colofon Deze powerpoint is gemaakt door Ilona Friso-van den Bos, Mieke Abels & Marja van den Heuvel-Panhuizen Freudenthal Group, Faculty of Social and Behavioural Sciences Freudenthal Institute, Faculty of Science Utrecht University