Creatief denken met vijf middeleeuwse spotthema’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Karel en grote problemen
Advertisements

Gelukssymbolen.
Listige minnaars in de liefde
Deel 4 Leven als christen.
Feodale stelsel.
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
Vendeldemonstratie.. - Opgericht op 9 september Hoofddoel kerkelijke feestdagen muzikaal bij te wonen en aan de eigen opbouw werken. - Bestaat.
De Kelten en hun beschaving
Zingen Liedboek 477 : 1,2 Geest van hierboven, leer ons geloven,
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 2: De Germaanse cultuur en opkomst der Franken.
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Het oude Egypte Door Brent en Wouter.
Europa wordt christelijk
Echt of nep?.
BE3GER EN 8TERBAKS.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Eerste zondag van de 40 dagentijd 13 maart 2011 Ontmoeting Matteüs 4:1-11 Jezus wordt door de Geest naar de woestijn gevoerd en ontmoet daar de duivel,
“De andere kant van de medaille”
Liefde en trouw is de manier waarop God met de mens omgaat in het verbond
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
Vroege middeleeuwen tot 1000 Late middeleeuwen tot 1500
Door Fleur Nyncke Eemsing
Godsdienst.
Wat is de waarde van humor?
Een kleurrijk avontuur.
Zondag 52 HC Franeker 16 augustus 2009
God geeft Jona’s oneliner in Nineve een ongekend effect
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Reinaert de Vos (± 1260) 4 vwo.
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Het oude Egypte Door Mayke en Jonas.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Goed voorbereid naar de Pabo!
6 juli 2014 Tollebeek x "de tweede dood" 1.Openb.2:1 2.Openb.20:6 3.Openb.20:14 4.Openb.21:8.
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
Keizer Nero zingt liederen terwijl Rome brandt…
Van polis tot keizerrijk
Ka11. het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Vanden vos Reynaerde.
Les 5 voor 30 april Er heerst een oorlog tussen onzichtbare machten in de Bijbel die in het boek Mattheüs wordt beschreven. Die oorlog wordt soms.
24 april 2016 Zeewolde. Romeinen 1 20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid...
Literaire bouwstenen 3.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Klas DD31 en DD41 MBO Doetinchem
Open de ogen van je hart Efeze 1:15-23.
Simson 30 april 2017 Urk.
Verwerkingsopdracht: Reinaert de Vos
Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad
“13 waarheden voor het leven"
Toetsweek 1 Vwo 5 – 2016/2017.
Hier gaan we het levende-dia-spel doen!
Dit komt uit Psalm 25 : 15 en 16 ‘Ik houd mijn oog gericht op de Heer,
Thema 1 Geschiedenis als theater
MAKE LOVE – MAKE WAR Efeze 6:12
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
De brief van Jakobus 3. Verzoeking Verleiding tot het kwaad.
Het Birmingham Quran-manuscript is een perkament waarop twee bladen van een oud Koranisch manuscript zijn geschreven. In 2015 was het manuscript, dat.
Johannes (5) WELKOM 1.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
het Beest uit de zee - Openbaring 13
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
§2.3 De opkomst van het christendom
Een middeleeuwse satire op de hofcultuur
Wees krachtig!!.
Geest van hierboven, leer ons geloven, hopen, liefhebben
Transcript van de presentatie:

Creatief denken met vijf middeleeuwse spotthema’s. Thema 1: Beschaving Creatief denken met vijf middeleeuwse spotthema’s.

Beschaving Moraal in de steden Mentaliteit van de stedeling Etiquetteboeken Taal als middel om te verwarren

Een middeleeuwse tafelschikking Een middeleeuwse tafelschikking. Bij de aristocratie werd veel vlees gegeten! Er was echter wel maar twee keer per dag een moment waarop er een maal werd gegeten.

“Het uitschateren en overdadig lachen zodat het hele lichaam dooreengeschud wordt is voor elke leeftijd ongepast. Al lachend briezen als een paard staat al evenmin netjes. En wie met opengesperde mond, gerimpelde wangen en ontblote tanden lacht, gaat zich te buiten aan een hondachtig lachen. Vrolijkheid moet zo uitgedrukt worden dat de mond er niet door verwrongen wordt en er geen losbandig gemoed uit blijkt.” – Uitspraak van Erasmus, 1530

Verwerkingsopdracht: Reinaert de Vos

Waarom dieren? De wereld in spiegelbeeld: omkering. Dieren als komisch element in het verhaal Kritiek op dierlijke personages, dus niet direct op personen!

Stripverhaal

Toneelstuk

Reinaert gerapt Laten zien in de klas:

Verwerkingsopdracht: Reinaert de Vos Werken aan de verwerkingsopdracht.

Vos Een sluw en slim roofdier, dat veel schade kon aanrichten. De vos was een boosaardig en bedrieglijk dier en werd ook wel gezien als de verpersoon-lijking van de duivel.

Leeuw Waakzaam dier, trouw en dapper. In de Late Middeleeuwen is de krijgshaftige leeuw het symbool van de direct van God ontvangen macht over de stad, waarbij een landsheer of paus een macht van een lagere orde werd bevonden.

Das De das staat symbool voor structuur, doorzettingsvermogen, slim, onafhankelijkheid en de uiteindelijke overwinning op je tegenstander. Het is dan ook geen toeval dat de das in het verhaal Reinaert uiteindelijk mee weet te nemen naar het hof.

Beer In de Germaanse en Keltische culturen was de beer heilig. De beer werd gezien als de koning van de dieren. Dappere krijgers kregen dan ook de eretitel beer. Met de opkomst van het christendom werd de beer langzamerhand een symbool van afgodendom en kwade machten. Kenmerken van de beer zijn sindsdien sadisme, hebzucht en zinnelijkheid.

Kater Tijdens de middeleeuwen was de kat de belichaming van kwaad en de duivel, hij werd met de nacht en het duister geassocieerd. In de middeleeuwen geloofde men dan ook dat heksen de gedaante van een kat konden aannemen. Ze lijken zelfs onsterfelijk met hun ‘negen levens’. Een zwarte kat zou ongeluk brengen. Katten zijn nieuwsgierig, onafhankelijk, intelligent, onvoorspelbaar.

Wolf Aan de ene kant staat de wolf symbool voor trouw, sympathiek, loyaliteit en vrijheid, maar aan de andere kant staat de wolf symbool voor duivelse krachten.