Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Differentiatie in de klas
Techniek in het basisonderwijs!
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Marktonderzoek als proces
BattleBots The school battle.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Didactiek en Klassenmanagement Prestatie 1
Les 7: het voorbereiden van een les
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Landbouwbreed Floracollege.
Experts werkvorm + begrippentest
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Geld verdienen met trends
NLT modules en excellentiebevordering
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Project “Horizon Verbreden”
Presenteren en communiceren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
DO-IT activiteit 21 april Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
TopOndernemers op de Springplank
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Paspoort griekse goden
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Rob Goossens Het Werkplan.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Didactiek Lesformulier.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Activernde didactiek & passende werkvormen
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
Spoken in je les Spoken Word Sessie cf PeterSpreekt.nl.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom? Gebruik maken van de kennis die leerlingen al hebben Leren in een betekenisvolle context Koppelen van schoolkennis aan echte kennis Vakoverstijgend en samenwerkend Motiverend

Omgevingsonderwijs Hoe? Model in stappen Voorbereiding Veldwerk Verwerking van de gegevens Verdieping Presentatie

Voorbereiding Aandacht richten, motiveren Voorkennis opvragen, koppelen aan de les, leerdoelen, nut De leerlingen moeten goed weten waar de opdrachten zijn, en wat ze moeten doen Alle onbekende technieken moeten worden geoefend Groepsindeling, materialen, enz. bekend maken Beoordeling moet duidelijk zijn

Veldwerk De leerlingen gaan op pad met de opdrachten. Ieder groepje doet een eigen opdracht De leerlingen inventariseren, tekenen, meten, interviewen; ze verzamelen hun gegevens De docent is afwezig, begeleidt op afstand

Verwerking van de gegevens Terug op school gaan de groepjes de data ordenen, analyseren, enz. Ook dit gebeurt meestal via een opdracht De docent begeleidt

Verdieping Afhankelijk van de opdracht moet er nog aanvullende informatie worden opgezocht; aanvullend interview, bibliotheek, archief, internet De docent begeleidt

Presentatie De leerlingen presenteren hun resultaat In beeld, in geluid, mondeling, Posters, folders, tentoonstelling, kunstwerk, advies, enz. De docent begeleidt Cijfers

Omgevingsonderwijs en Marzano Voorbereiding Veldwerk Verwerking van de gegevens Verdieping Presentatie

Omgevingsonderwijs en Kolb Alle leerstrategieen komen aan bod.

Omgevingsonderwijs en Meervoudige Intelligentie Je leert met al je zintuigen: Zien, Voelen,Horen en Ruiken De zeven of acht verschillende intelligenties, zoals beschreven door Gardner, kunnen aan bod komen.