Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom? Gebruik maken van de kennis die leerlingen al hebben Leren in een betekenisvolle context Koppelen van schoolkennis aan echte kennis Vakoverstijgend en samenwerkend Motiverend
Omgevingsonderwijs Hoe? Model in stappen Voorbereiding Veldwerk Verwerking van de gegevens Verdieping Presentatie
Voorbereiding Aandacht richten, motiveren Voorkennis opvragen, koppelen aan de les, leerdoelen, nut De leerlingen moeten goed weten waar de opdrachten zijn, en wat ze moeten doen Alle onbekende technieken moeten worden geoefend Groepsindeling, materialen, enz. bekend maken Beoordeling moet duidelijk zijn
Veldwerk De leerlingen gaan op pad met de opdrachten. Ieder groepje doet een eigen opdracht De leerlingen inventariseren, tekenen, meten, interviewen; ze verzamelen hun gegevens De docent is afwezig, begeleidt op afstand
Verwerking van de gegevens Terug op school gaan de groepjes de data ordenen, analyseren, enz. Ook dit gebeurt meestal via een opdracht De docent begeleidt
Verdieping Afhankelijk van de opdracht moet er nog aanvullende informatie worden opgezocht; aanvullend interview, bibliotheek, archief, internet De docent begeleidt
Presentatie De leerlingen presenteren hun resultaat In beeld, in geluid, mondeling, Posters, folders, tentoonstelling, kunstwerk, advies, enz. De docent begeleidt Cijfers
Omgevingsonderwijs en Marzano Voorbereiding Veldwerk Verwerking van de gegevens Verdieping Presentatie
Omgevingsonderwijs en Kolb Alle leerstrategieen komen aan bod.
Omgevingsonderwijs en Meervoudige Intelligentie Je leert met al je zintuigen: Zien, Voelen,Horen en Ruiken De zeven of acht verschillende intelligenties, zoals beschreven door Gardner, kunnen aan bod komen.